Kovassa kasvussa: lasten virtuaalimaailmat
Kzero-konsulttiyhtiön mukaan virtuaalimaailmojen rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi tämän vuoden toisella neljänneksellä 39% :lla noin 579 miljoonaan maailmanlaajuisesti. Suurimpia ovat suomalainen Habbo, teinien suosima Poptropica, Star Dolls ja mediajättien palvelut: Nickelodeonin omistama Neopets ja Disneyn Club Penguin.
Mediayhtiöt kohtaavat virtuaalimaailmabisneksessä kilpailua naapuritoimialalta: lasten ajasta ja perheiden rahasta kilpailevat menestyksellisesti lelutalot: Lego, Mattel Barbie Girls -maailmoineen, Hello Kitty ja Webkinz... Alle 18-vuotiaille suunnattuja virtuaalimaailmoja on tarjolla jo yli sata ja vielä 80 kehitteillä, kertoi The Economist heinäkuussa.
Myös julkisen palvelun yleisradioyhtiöt alkavat tarttua virtuaalimaailmojen mahdollisuuksiin. American Public Televisionin opetusohjelmalla The Zula Patrolilla on jo oma Zula World -virtuaalimaailmansa.
Ajan merkki on sekin, että ensi kertaa ensi helmikuussa New Yorkissa järjestetään Engage Expo, joka yhdistää netin, lelut, virtuaalimaailmat, sosiaalisen median ja pelit samaan messutapahtumaan.
Virtuaalimaailmat oppimisympäristöinä
Virtuaalimaailmabisnes on eri kohderyhmissä hyvin eri vaiheissa. Yli 35-vuotiaisiin aikuisiin vetoava virtuaalimaailma Second Life on tullut vuoden 2006 hypen kukkuloilta romahtaneiden odotusten solaan, Gartnerin hype-sykliä lainatakseni, ja noussee sieltä pikkuhiljaa kohti tavallista käyttöä.
Suomessa Second Life näyttäisi olevan eniten pinnalla opetuskäytön näkökulmasta. Viime viikolla järjestettiin Joensuun yliopiston virtuaalisella kampuksella Oppiminen eri maailmoissa -seminaari, jonka esityksiä voi katsoa vielä jälkikäteen videotaltioina (klikkaa ohjelman otsikosta).
Olen tosin kuullut sellaistakin, että Ulkoministeriön Eurooppa-tiedotus olisi rakentamassa Second Lifeen omaa aluettaan, mikä tekisi siitä jo toisen suomalaisen ministeriön, jolla on läsnäolo virtuaalimaailmassa.
- Guardian: Virtual Worlds Are Getting a Second Life
- Economist: Virtual worlds for children - Online playgrounds
4 kommenttia
Ti 11.08.2009 @ 10:48
Moikka, ei ole tarkoitus viisastella, mutta Engage-messut ovat kyllä olleet lasten viihteen ja etenkin digiviihteen tapaamispaikka jo useamman vuoden ajan. Ehdottoman hyvä verkottumistapahtuma, etenkin jos toimii USA:ssa ja kehittää lapsille digitaalista viihdettä / virtuaalimaailmoita. Aiemmin tilaisuus oli eri niminen, mutta muistaakseni viime vuodesta lähtien ollut Engage.
Niin tai näin, Kzeron kartat näyttävät miten suurin osa virtuaalimaailmoista painottuu tällä hetkellä tween/teen sektorille. Mm. Neopetsin parissa kulutettu aika on puolittunut parin vuoden takaisesta, kiitos tiukan kilpailun.
Aikuisten virtuaalimaailmoissa on hiljaisempaa. Luulisi, että joku tavoittelisi Second Lifen manttelinperijäksi. Ehkä silti aikuisten virtuaalisen viihtymisen syyt ovat vielä hakusessa. Statuspäivitykset, poukkailut ja minipelit kyllä maistuvat, mutta miten rakentaa yhteisö ympärille, johon aikuisille riittäisi aikaa ja energiaa osallistua. Siinäpä kysymys.
Ti 11.08.2009 @ 10:50
Onks sul enemmän dataa tuosta Second Lifen vetovoimasta >35v kohderyhmässä?
Virutaalimaailmoista yleisesti puhuttaessa yksi mielenkiintoinen juttu on Sulakkeen Bobba hanke, joka on kohdistettu yli 16 vuotiaille. Sulake (Habbo+irc) on käsittääkseni ollut tähän asti lähinnä alle 16 vee suosimia.