Artulle Facebook ja Twitter ovat reaaliaikaisia joukkoviestintävälineitä
Kahdeksan prosenttia suomalaisista seuraa jotain yhteisöpalvelua yleensä reaaliaikaisesti tai useasti päivässä. 16-24-vuotiaista näin tekee joka neljäs. (Tilastokeskus, Tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2010). Millaista on elämä omien sosiaalisten verkostojen suodattaman reaaliaikaisen tiedon äärellä?
Yle.fi -toimituksen kehitystuottaja Arttu Silvast oli Radio Suomen Taustapeili -ohjelman vieraana kertomassa sosiaalisen median käytöstä. Lähetyksessä kurkistetaan Artun Facebook-sivun uutisvirtaan ja tehdään eroa Facebookin ja Twitterin väilllä.
Facebook on läntisessä maailmassa laajalle levinnyt verkkoyhteisöpalvelu, johon oli liittynyt heinäkuuhun mennessä puoli miljardia käyttäjää. Tänä syksynä se julkisti aikeensa yhdistää sähköpostilaatikkoonsa mobiilikäyttäjiensä kaikki viestintämuodot - sähköpostin, tekstiviestit ja pikaviestit, jolloin käyttäjällä olisi yksi sosiaalinen yhteyspalvelu.
Twitter on rajusti suosiotaan kasvattanut pikaviestipalvelu, jonka ovat ottaneet osaksi viestintästrategiaansa niin edelläkävijäyksilöt kuin -organisaatiot. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan 8% USA:n netin käyttäjistä käyttää Twitteriä. Palvelun käyttö on muita väestöryhmiä korostuneempaa urbaaneissa nuorissa aikuisissa, erityisesti afroamerikkalaisten ja latinojen keskuudessa, kertoo Pew-tutkimusyhtiön tuore tutkimus.