To 14.07.2011 @ 05:33Matti Rämö

Polkupyörällä Islannissa:Kirkjubäjarklaustur 500 km.

13.7. keskiviikko, Kirkujubäjarklaustur 500 km
Maanantaina lähdin puolenpäivän jälkeen arboretum-leiripaikastani. Vain muutaman kilometrin päässä oli huoltoasema, jossa hodaria popsiva kolmikymppinen kertoi, ettei mitään poikkeusviritystä ole tekeillä tuhoutuneen sillan korvaanmiseksi, kolme viikkoa ennen kuin läpi päsee ykköstietä. Rouva tiskin takana oli samaa mieltä. Tiedon luonne on muuttuva, tähän törmää hamaan hautaan saakka.
 
Teen nopen ratkaisun ja käännyn huoltamolta saman tien sisämaahan, kolmen tunnin ajomatkan päässä aivan Hekla-tulivuoren kainalosta kääntyy sisämaahan kiertotie, joka kulkee Myrdalsjökull- ja Vatnajökull-jäätiköiden välistä ja tarpeeksi kaukaa kummastakin. Kiertotiestä 120 km on sellaista soratietä, ettei sinne ole asiaa tavallisella kaksivetoisella autolla, siis nämä F-tiet on tieliikennelain mukaan kielletty kaksivetoisilta henkilöautoilta, ja syystäkin.
 
Jo ennen F-tien alkua poljin viimeisen tunnin soralla maisemissa, jotka olisivat voineet olla vaikka Etelä-Tunisiasta, sen verran karuksi ja elottomaksi maasto muuttui. Hekla tarkkailee lumihuippuisena kymmenen kilometrin päästä. F-tie on niin kapea, että kaikki kohtaamiset  vaativat keskittymistä autoilijoilta Alku on ok, mutta sitten tulee pian vastaan tiehöylä, kaikkien pyöräilijöiden kauhistus. Se tasoittaa tielle tasaisen pehmeän laavahiekkakerroksen, johon takapyöräni uppoaa vähän väliä. Ajolinjan etsimisestä on vain niukasti apua, eikä hiekan värikään aina kerro ennakkoon pinnan pehmeydestä. Joudun vähän väliä työntämään karavaaniani. Onneksi tiehöylä on tänään tehnyt vahinkoa vain muutaman kilometrin matkalla. Vajaassa neljässä tunnissa saan vaellettua F-tieosuuden ensimmäisenn neljänneksen, 28 km.
 

Mutta tie loppuu jokeen ja jatkuu sen toisella rannalla. On klo 22 ja liikenne on jo hiljentynyt. Ei ole ketään keltä pyytää liftiä joen yli. Kiertelen ja kaartelen tutkailemassa rantaa ja joen särkille vieviä reittejä. Keskellä jokea on kaksi särkkää, kahlaaminen pyörän kanssa pitäisi tehdä kolmessa erässä. Vesi on kylmää, eikä sen syvyydestä ole kuin suunnilleen-arvio, sen pitäisi jäädä polven alapuolelle siinä kohtaa mistä autot kulkevat.Mutta virtaus on melko reipas. Sekä joen tuntemettomuus etä kylmyys pelottavat. Tässä vaiheessa päivää kehon lämpötasapaino on sellainen, etten missään tapauksessa haluaisi kahlata kylmässä. Jahkailujen jälkeen päätän nukkua yön yli joenuoman kuivalla reunalla ja katsastaa tilanteen uudestaan aamulla.

Aamulla kerään voimia ja muistelen juhannuksena Riihimäeltä Juukaan vahingoittuneella jalalla polkeneen Taivi Toikan rohkeutta. Pelkoja päin. Eihän tämä minun koitokseni edes ole kovin kummoinen hänen saavutukseensa verrattuna. Psyykkaan itseni valmiiksi ja käärin lahkeet, mutta ennen kuin ehdin riisua kengät ja laittaa jalkaan erityiset rasvaiset vaellussukat ja sandaalit, paikalle hurauttaa islantilainen maastoautolla, jonka takaluukun saa sopivasti auki. Pyörä luukulle ja yli. Tapaus vahvistaa uskoani, ettei sattumaa ole olemassakaan. Asioilla on tarkoituksensa, isompi tai pienempi.

Pääsen reitin puolimatkaan ilman suurta tuskaa, hitaasti mutta varmasti. Yhden leveän puron yli joudun loikkimaan särkältä toiselle ja välillä pitää työntää pyörää pehmeässä hiekassa, ja muutama pisarakin tulee taivaalta, tuuli on tavanomaisen ilkeä, muttei koko matkaa. Puolimatkassa on suosittu leirintäalue ja vuoristoretkien lähtöpaikka, Landmannalauger. Paikan kioski vanhan amerikkalaisen koulubussin perässä on kyllä vähän heikko, kahvilaa ei ole, saan hankittua viimeisen kaupan olevan voileivän ja müslipatukoita ja juomaa, mutta en esim pääse sisälle lämpimään istuskelemaan minnekään.

Landmannalaugarin jälkeen alkaa Se retki, taaperran kahdeksassa tunnissa 32 kilometriä, ja ilman mitääni varsinaisia taukoja. Älyttömiä nousuja ja laskuja riittää, jouduin taluttamaan moneen kertaan päästäkseni ylös, joko pelkän jyrkkyyden tai sitten jyrkkyyden ja pehmeän alustan  takia. Mutta reitin todellinen haaste ovat jokien ja leveiden purojen ylitykset. Niitä on parikymmentä, puolesta selviän loikkimalla särkältä toieselle, kun jaksan hakea sopivaa ylityskohtaa, joskus sadan metrin päästä tien varsinaisesta ylityskohdasta. Mutta ylitettäviä jää silti vielä yhdeksän. Ensimmäisestä selviän liftaamalla saksalaisten turistien bussiin. Operaation häsläyskerroin on kuitenkin niin suuri, että se kasvattaa valmiuttani seuraavalle joelle lähteä kahlaamaan. Matkaa on reilut kymmenen metriä, virtaus kohtuullisen reipas. Vesi on kylmääää,se nousee pohkeeseen saakka. Puolessavälissä ylitystä lähtee toinen sandaalini virran mukana. Pahus! Seuraavat pitää mennä sukkasillaan. Onneksi joenuomien pohja on melko säännölllistä soraa, ja vesi on niin kirkasta että pohjan näkee.

Toinen ylitys on helppo, lyhyt ja matala. Saan värvättyä turistin kuvaamaan tapauksen autonsa ikkunasta. Kolmaskaan ei ole hankala, mutta kenkien ja kuivien sukkien jatkuva riisuminen ja pukeminen alkaa rasittaa, parhaimmillaan puolen kilometrin välein. Bonuksena on se, että pyörän seisontajalka murtuu omia aikojaan ylityspaikan tutkailuun valmiatautumisessa, eli joudun kaatamaan pyörän kumolleen moneen kertaan.Ja välillä vihmoo vettä, ei paljoa mutta kuitenkin, ja tuuli muistaa huomautella olemassaolostaan.

Neljäs ja kuudes kahluu kaikkiaan kahdeksasta ovat kuitenkin vaikeita. Ylitettävää on toistasataa metriä, niin että keskellä kaksi-kolme isompaa särkkää. Eli en oikein ehdi tutkia kaikkia ylityskohtia kunnolla joko itse arvioiden tai autojen liikkeitä tarkkaillen. Sillä kylmät ja märät sukat jalassa ei oikein halua maleksia rannalla ihmettelemässä vaan luonnostaan liikkeisiin tulee vauhtia. Tuosta se menee. Mutta varsinkin kuudes ei mene ihan putkeen. Toisen ja kolmannen särkän välissä on kahluumatkaa  kolmisenkymmentä metriä ja virtaus on reipas. Harhaudun optimiereitin syrjään, ja vesi nousee polviin saakka. Alkaa väsyttää, on kylmä, pyörän työntäminenkään ei ole vedessä eikä virtauksessa ihan kevyttä. Havahdun siihen, että pinnan alla on kuoppa, johon olen aikeissa astua, saan juuri ja juuri työnnettyä pyörää vastavirtaan ja vältettyä painauman, johon olisin uponnut vyötäisiäni myöten.

Hetken ihmetyksen jälkeen matka jatkuu, ja seuraava kahluu on alle kilometrin päässä, tällä kertaa pieni ja sievä, mutta v-käyrä alkaa olla jo aika koholla. Onneksseni kahdeksannen kahluun vastarannalla tapaan islantilaisten meteorologien ryhmän. Ronskisti miehet kauhovat tauollaan juomavettä suoraan virrasta. He kertovat, että ihmiset ovat usein vihaisia heille, meteorologin työ on Islannissa lievästi sanoen haasteellista, niin nopeaan tahtiin säätyypit vyöryvät päälle. Yksi  meteorologeista tunnustaa ettei usko maahisiin, toiset eivät ota kantaa, mutta kertovat, että niistä kerrotaan. Itse asiassa usein maasto on täynnä niin kummallisen näköisiä laavamöykkyjä ja kumpareita, että olisi aika helppo uskoa, että koloissa joku voisikin asustaa.

Illan päätteeksi olen jo niin poikki että vältän yhdeksännen, ihan yksinkertaisen kahluun raahaamalla pyörää sammalikossa ja hiekalla toista sataa metriä saapuakseni särkkäryhmälle ja heittelen isoja kiviä veteen jalansijaksi. Homma on päättyä kaatumiseen, kun kiviviritykseni ei ole ihan optimi ja vastarannalla on liian korkea törmä työnnettäväksi pyörää ylös. Kapuan vielä hirmuisen mäen ja joudun työntämään pyörää viimeiset 50 metriä. SItten älytön lasku, joka pitää ajaa alas jarrut pohjassa. Lisäksi huomaan, että jarrupalat ovat kuluneet päivän aikana tolkutonta ennätysvauhtia laavahiekan ja veden yhteisestä hionnasta. Mitään vaaraa jarrujen kulumnisesta ei seuraa, mutta yllätyn havainnoin selkeydestä.

Ja viimeiset viisi kilometriä sataa sitten kunnolla. Se on jo vähän kohtuutonta mielestäni, ja päivän aikana jo moneen kertaan kuluneet ärräpäät yhä vain voimistuvat. Suo kuokka ja Jussi -energia alkaa olla käytetty, enkä ole saanut kuokittua vielä suotani valmiiksi edes suopotkupallon piirikunnallisia kisoja varten. Löydän etsimäni camping/mökkialueen. Ja päädyn yhteismajoitukseen sisälle. En enää märkänä halunnut väkertää teltan kanssa viileässä tällaisen päivän päälle. Alakerrassa islantilainen hevosvaeltajajoukko ryyppää myöhään ja laulaa mm. joululauluja) (tai siltä ne kuulostavat).

Viimeinen neljännes takaisin ykköstielle sujui ilman kahlaamisia, mutta mäkien jyrkkyys oli yhä rajua. Ja lähes koko 60 kilometrin matkan aina tänne Kirkjubäjarklausturiin satoi ja tuuli vastaan. En ole varma olenko enää tulossa pyöräilemaan toista kertaa Islantin, tällainen vakaumus ehti kasvaa sateisen matkan aikana. Mutta huomenna olen ehkä toista mieltä. Nyt yövyn lämpimässä ja kuivattelen vaatteita ja latailen koneiden akkuja. Ensimmäinen tien päältä -haastattelu odottaa torstaina, se olöytyy Yle Areenasta, nimelläkin voi hakea niin löytää muutkin haastattelut. Palaan kommenttikysymykseen muonastani sittenkin vasta seuraavalla kerralla, nyt on yö jo tosi pitkällä. Niin, ja kuvia odottaville tiedoksi, että olen hukannut kameran kaapelin, eli ennen kuin sellainen löytyy kaupasta, niin kuvia en saa tulemaan.

ps. Kylän nimi merkinnee kirkkomaan muuria.

 

<edellinen blogipäivitys

 

9 kommenttia

Kuulostaa evankelis-luterilaiselta kärsimys retkeltä.

Ehdottaisin ensi kerraksi lukijamatkaa Etelä-Ranskan maaseudulle. Teemana kyläjuhlat, niitähän on vähintään viikon välein. Pyörällä pitkin pikkukyliä, aurikoa, ruokaa ja tanssia;)

Voimia sinne, kyllä jaksat!

Terve Matti!

Olit kyllä aika sissi, kun lähdit menemään kiertoreittiä Landmannalaugarin kautta. Kuten Gulfossilla sanoimme, niin onhan se tosi hieno reitti, jos vain virtaa riittää. Eihän se ollut helppo reitti edes nelivetomaasturilla, joten fillarilla se on varmasti ollut todella extreme-hommaa. Hienoa, että olet nyt päässyt pahimman paikan ohi! Loppumatkasta ei yhtä karuja teitä liene odotettavissa.

Terveisin: Olli & Suvi

Kiitos kannustuksesta :)
Tietty pyöräily on parhaimmillaan silloin kun ei tarvitse miettiä, koskas pääsis pois ja lämpimään, mutta välillä on hienoa kokeilla rajoja. Lopultakin suurin ongelmani Landmannalaugarin reitillä oli tuo tuulella höystetty viileys, joka rupesi varsinkin vaikean jakson lopussa stressaamaan, kun saa väsyneenä vielä kolmen vartin kuuron niskaan. Itse reittihän oli aivan hirmuisen kaunis, ja kaiken kaikkiaan unohtumaton myönteinen kokemus. Kiitos Suville ja Ollille vinkistä, ratkaisevinta lienee ollut se havainto, että olitte nähneet reitillä pyöräilijöitä, mikä antoi perusvarmuuden, ettei homma ole mahdoton.

heihai!

tsemppii sinne!!!!

Jaksaa, jaksaa!

Hirmuisesti kamalasti kaikkea mahdollista! Sinä jos kuka. :)
*Edelleen hengessä mukana!*

Terve taas Matti!!

Kuvauksiasi lukiessani toistuvasti mietin kaluston kestävyyttä (ja kyllähän rikkoutumiset henkistä puoltakin koettelevat). Usein
'maissa' ollaan kovin viisaita ja haverin sattuessa jälkineuvotaan, että olisi pitänyt olla varasitäsuntätä...

Niin tietysti onkin, mutta kaikkea ei voi olla varalla - sillä
opillahan pitäisi lopulta olla varamieskin! Silti: Minkälaisia
varaosia ja työkaluja olet mukaan ottanut? Arvelen huippumaasto-fillareita sen verran spesiaaleiksi, ettei varaosia niin vaan 'kaupasta' löydä.

Samoin lääke- ja ensiapuvalmiutesi, kerro niistäkin. Kuunteletko
jotakin polkiessasi, auttaako esim musiikki? Vai koilotatko peräti itse? Listaykkösesi? Kollegapyöräilijöiden yleisimmät
kansallisuudet myös kiinnostavat, kertoisitko siitäkin kirjosta
jotakin?

Terv PP

Taisi Matti lopulta olla ihan turha tuo koukkauksesi F- teiden kautta , kun samana päivänä kun kiertomatkallesi lähdit oli Islannin lehdissä jo tietoa , että trukit vetävät autoja yli tuosta tulvan huuhtomasta siltaosuudesta.
Kai siinä olisi yksi fillaristikin samalla mennyt :)
Mutta toisaalta saimmepa lukea melkoisen hurjan matkakertomuksen ja varmasti sinullekin se mieleen tulee jäämään ikuisesti.
Itse olin noilla paikoilla muutamaa päivää myöhemmin perheen kanssa autolla ja hurauttelimme jo mukavasti vastavalmistunutta väliaikaista puusiltaa pitkin tuon tulva-alueen yli.
Säät olivat koko matkan ajan mahtavat, aurinko paistoi eli näkyvyyttä riitti ihailla maisemia kaikessa komeudessaan.
Tuo fillaristille pahainen tuuli kun ei niin kovin autoilijaa haittaa..

*Kirkjubæjarklaustur æ [ai], klaustur [klöistyr] tarkoittaa luostaria kuten germaaniset kielet tunteva voi päätellä

Polkupyörämatkalla – joka päivä

Teksti-tv-toimittaja Matti Rämö on psykofyysisellä polkupyörämatkalla joka päivä. Jo työmatkan puolituntinen riittää sinkauttamaan mielen tien päälle. Matka jatkuu öisin kirjoituspöydän ääressä, kun eksoottiset megapolkaisut muuntuvat kirjoiksi.

Lisää megapolkaisuista: Italia/Tunisia; Intia; Thaimaa/Vietnam; Jäämeri; Islanti; Andalusia/Marokko; Istanbul

Kirja-arviot: Rengasrikkoja Saharassa; Polkupyörällä Intiassa; Polkupyörällä Thaimaasta Vietnamiin; Polkupyörällä Jäämerelle; Polkupyörällä Islantiin; Polkupyörällä Andalusian vuorilta Afrikkaan; Polkupyörällä Ukrainan halki Istanbuliin

Äänikirjat Yle Areenassa: Rengasrikkoja Saharassa; Polkupyörällä Intiassa

Videopäiväkirja Yle Areenassa: Polkupyörällä Istanbuliin

Radio Suomi, Aamu-tv, Radio 1: Matkaraportteja Elävässä arkistossa

Infosivu facebookissa

 

 


 

 

Blogiarkisto

2013

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2011

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu