Ma 01.11.2010 @ 21:20Matti Rämö

Pikkulapset pois pyörätieltä, vai pyöräilijät?

Poljen alkuillan pimeydessä Helsingin Itä-Pakilan Yhdyskunnantietä, jota on viime kuukausina viritelty turvallisemmaksi ajonopeuksia hidastavilla kavennuksilla. Samalla pyöräteiden saumattomat jatkumot risteyksien yli on katkaistu loivilla reunakivillä. Mutta mutta joko suunnittelu tai toteutus on arponut kivetyksien korkeudeksi yhdestä seitsemään senttimetriä. Seitsemän senttimetriä on jo sen verran paljon, että pyöräilijän pitää keskittyä löytämään kivetyksistä sen loivin kohta, josta risteyksen yli pääse pienimmällä töyssyllä.

Ylitän Kehä I:n sillan matkalla pohjoiseen ja lähden laskettelemaan lyhyttä mutta jyrkähköä mäkeä, jonka viimeisillä metrillä on risteys ja risteyksessä uusi kivetys. Tietyöt ovat tässäkin risteyksessä kestäneet eri vaiheissaan jo ainakin kuukauden, ja kevyen liikenteen väylän reunassa on vieläkin työmaan aitoja ja varokeiloja sekä kiviä seuraavan risteyksen töitä varten. Väylä on jaettu kahteen osaan pyöräilijöille ja kävelijöille. Ja työmaan tarvikevarasto peittää noin viidenneksen koko väylästä.

Lasken alas reippaasti mutten reuhtomalla. Näen ihmisryhmän kävelevän vastaan parinkymmenen metrin päässä risteyksen toisella puolella kevyen liikenteen väylän jalankulkijoiden kaistalla. Minulla on vilkkuvalo päällä. Joudun hajottamaan huomiotani löytääkseni kivetyksen matalan kohdan, joka ei ole pyöräilijöille tarkoitetun puoliskon uloimmassa reunassa vaan vähän sisempänä. Vauhdissa joudun tekemään tämän kahdesti sekä tullessani risteykseen että jatkaessani pyörätielle. Heti kivetysten jälkeen lähden korjaamaan ajolinjaani poispäin kävelijöistä kohti pyöräilijöiden puoliskon ulkoreunaa.

Tässä vaiheessa äitinsä takaa ilmaantuu potkulautaileva neljä-viisivuotias pikkutyttö, jota en ollut nähnyt aikuisen varjosta. Tyttö ottaa pari potkua pois jalankulkijoiden puoliskolta ja lähtee ylittämään poikittain pyöräilijöiden kaistaa. Äiti kiekaisee kauhusta, tyttö pysähtyy, ja minä teen hätäjarrutuksen. Turvaväliä jää ainakin kaksi metriä. Äiti pyytelee hätääntyneenä anteeksi. Tytön takana kävelleet isä ja poika ovat vaiti. Samoin tyttö. Minäkään en ehdi tai osaa sanoa mitään. Äkkinäisen tilanteen vaatima reaktio on vienyt kaiken huomioni. Äiti jatkaa tyttärelleen: ” Minähän sanoin varo…”

Kukaan ei loukkaantunut, mutta järkytys jää. Ainakin äidin pulssi hyppäsi niin rajusti, että hän muistaa tapahtuman liian hyvin vielä pitkään. Mikrotrauman jättämät jäljet eivät katoa noin vain. Ymmärsikö tyttö tilanteen vaarallisuuden? Jos hän ehti järkyttyä, hänkin muistaa kypäräpäisen pyöräilijän pienenä kauhukuvana. Ainakin hän ymmärtää äitinsä järkytyksen ja osaa yhdistää sen pyöräilijään.

Mutta miksi näin kävi kadulla, jonka turvallisuuteen kaupunki on tehnyt tuntuvaa investointia? En mielestäni ajanut tilanteessa liian lujaa, ja valoni vilkkui valaistulla kadulla. Heijastinliivi oli päällä. Äiti oli nähnyt minut ajoissa, mutta onko realistista olettaa, että aikuiset pystyvät joka tilanteessa valvomaan nelivuotiaita lapsiaan, joiden tilan hahmottaminen on vasta kehittymässä? Liikkuivat nämä sitten jalan, pyörällä tai potkulaudalla.

Onko syy kadunrakentajien, jotka ovat jättäneet tarvikkeensa kaventamaan väylää, vaikka risteystä on jo rakennettu yli kuukausi ja työt ovat jo ohi tässä risteyksessä. Vai suunnittelijan, joka on piirtänyt risteykseen uudet kivetykset hajottamaan pyöräilijöiden huomiota vai rakentajan, joka on jättänyt matalimman kohdan liian keskelle pyöräilijän kaistaa? Vai pitäisikö pikkulapsilta kieltää pyöräteiden käyttö kokonaan? Vai oliko syy sittenkin minun, kun noudatin tieliikennelakia polkemalla pyörätiellä, vaikka hyvin tiedän, että ajoradalla on turvallisempaa? Kaikkien kannalta. Pitäisikö pyöräilijöiltä kieltää pyöräteiden käyttö? Jos pikkulapset jäisivät vain satunnaisten mopoilijoiden armoille, heillä olisi vähemmän varottavaa.

2 kommenttia

Onko Helsingin seudulla jalkakäytävällä/pyörätiellä pikkulapsia tai koiran ulkoiluttajia niin paljon , ettei pyöräilijä voi ,kokonaismatka-ajan kohtuuttomasti pidentymättä, hiljentää näiden kohdalla riittävästi.?
Esim täällä Keski-Suomessa olen tällaisissa tilanteissa hiljentänyt nopeuden alle kävelyvauhdin, eikä näitä tilanteita täällä ainakaan ole niin tiheään, että se mitään haittaisi.Nopeus putoaa ja joutuu udelleen polkemaan vähän reippaammin, mutta vaaratilanteet näin minimoidaan.
Joskus näyttää siltä että juuri aktiiviset himopyöräilijät eivät millään haluaisi tuumaakaan pudottaa saavutetusta nopeudesta.
Pyöräilijöiden tulisi myös käyttää äänimerkkiä todella huomattavasti enemmän.
Itsekin pyöräilijänä aristelen sen käyttöä,koska se tuntuu jotenkin röyhkeältä jalankulkijoiden hätistelyltä, mitä se ei suinkaan ole. Äänimerkin ääni voisi olla vähän vaikka hauskempi, jolloin se kuullostaisi enemmänkin ystävälliseltä kehoitukselta hieman väistyä pois pyörän alta. Nykyinen ääni säikäyttää joskus äkkiä takaa kuuluessaan, mutta parempi sekin , kuin yllättävä jalankulkijan takaa päin tapahtuva ohitus täysillä hihaa hipoen, mtä tapahtuu varsin usein. Varsinkin poukkoilevaa koiraa ulkoiluttaessa on ollut monia kauhun hetkiä kun pyöräilijät täysin varoittamatta ovat täysillä syöksyneet takaa ohi.

Toivotaan sopuisaa toiset huomioon ottavaa liikkumista jalka/pyöräteillä. Suomessa on jo tarpeeksi kieltoja ja määräyksiä, joten niitä ei tarvitsisi enää lisätä, jos riittävästi huomioidaan muutkin teillä liikkujat, eikä pidetä härkämäisesti kiinni omista oikeuksista.

Kiitokset mainioista kirjoista. Varsinkin Intia kirja oli todella mielenkiintoinen,odottelen innolla seuraavaa.
Hyviä ja turvallisia pyöräilypäiviä.

Pera

Itse asiassa iltapäivisin Helsingin keskustassa ja keskustan lähiseuduilla on kyllä pääreiteillä monin paikoin niin paljon väkeä kevyen liikenteen väylillä, että pyöräilykin on välillä jonossa ajamista, ja tällaisissa tilanteissa poukkoilevat lapset ja koirat ovat kyllä vaarassa. Lähtisin siitä, että jalankulkijoiden pitää saada kulkea väylällään rauhassa, mutta nykyinen liikennesuunnittelu ei kyllä tätä tue. Suunnilleen samaa vauhtia jalankulkijoiden kanssa etenevät pyöräilijät sopisivat kyllä samalle väylälle, esim. polkevat lapset tai vanhukset. Mutta yhtään nopeammin liikkuvat kuuluvat pikemminkin muun liikenteen sekaan. Saksassa ja Itävallassa tämä asia on hoidettu niin, että leveillä jalkakäytävillä voi olla kyltti "sallittu pyöräilijöille", eli pyörätie ei ole lain mukaan pakollinen valinta.

Itse poljen vauhtia 15-20 km/h, eikä tämä ole mitään hurjastelua, ehdin reagoida nopeastikin muuttuviin tilanteisiin, mutta suurin osa työmatkapyöräiljöistä ohittaa minut heittämällä aamuisin. Silti jo oma nopeuseronikin jalankulkijaan on aika suuri, eikä kaikkia tilanteita pysty millään ennakoimaan. Tässä Yhdyskunnantien tapauksessa minua närästää se, että kaupunki kyllä investoi kevyen liikenteen väylään, mutta niin että pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kohtaamistilanteet muuttuvat entistä kimuranteimmiksi. Eli vähän sellaista hölmöläisten hommaa.

Kilikellon käyttö on kyllä retuperällä suomalaisessa pyöräilykulttuurissa. Ohittajien pitäisi älytä tiedottaa liikkeistään, jos tila on ahdas, mutta todella harva niin tekee. Itse pelästyn vähän väliä ohittavia, toisia pyöräilijöitä.

ps. seuraava matkakirjani ilmestyy maaliskuussa :)

Polkupyörämatkalla – joka päivä

Teksti-tv-toimittaja Matti Rämö on psykofyysisellä polkupyörämatkalla joka päivä. Jo työmatkan puolituntinen riittää sinkauttamaan mielen tien päälle. Matka jatkuu öisin kirjoituspöydän ääressä, kun eksoottiset megapolkaisut muuntuvat kirjoiksi.

Lisää megapolkaisuista: Italia/Tunisia; Intia; Thaimaa/Vietnam; Jäämeri; Islanti; Andalusia/Marokko; Istanbul

Kirja-arviot: Rengasrikkoja Saharassa; Polkupyörällä Intiassa; Polkupyörällä Thaimaasta Vietnamiin; Polkupyörällä Jäämerelle; Polkupyörällä Islantiin; Polkupyörällä Andalusian vuorilta Afrikkaan; Polkupyörällä Ukrainan halki Istanbuliin

Äänikirjat Yle Areenassa: Rengasrikkoja Saharassa; Polkupyörällä Intiassa

Videopäiväkirja Yle Areenassa: Polkupyörällä Istanbuliin

Radio Suomi, Aamu-tv, Radio 1: Matkaraportteja Elävässä arkistossa

Infosivu facebookissa

 

 


 

 

Blogiarkisto

2013

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2011

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu