Kuinka meemi punnitaan?
#Kutsumua on elokuun lopussa käynnistynyt kampanja, jonka tarkoituksena on kannustaa puuttumaan kiusaamiseen (ks. uutisjutut Yle ja IS ja blogikirjoitukset Vapamedia, Nörttitytöt).
Rumilla, ilkeillä tai aliarvioivilla sanoilla meistä yritetään tehdä jotain muuta kuin oikeasti olemme. #kutsumua pic.twitter.com/wB4ulGewmb
— Juho Räty (@JuhoRaty) August 28, 2014
Meemi lähti liikeelle yksityishenkilön julkaisemasta kuvasta, kun Suomen Lukiolaisten Liitto tarttui ideaan ja käynnisti kampanjan.(* Lukiolaisten liiton mukaan vajaassa viikossa kuvia oli julkaistu verkossa jo 10 000. Tänään piispa Irja Askolakin liittyi selfiellään osallistujien joukkoon.
Onko kyse merkittävästä asiasta? Onko tällä kampanjalla toivottu kiusaamiseen puuttumista lisäävä vaikutus? Joudumme spekuloimaan, koska lienee liian työlästä ja kallista laatia selvitys kampanjan vaikuttavuudesta.
Ad hoc - some-kampanjan vaikuttavuusarvioinnille ei ehkä ole tarvetta, mutta jos olisi, ei tarvitsisi tyytyä mutuun. Vaikuttavuuden arviointiin on menetelmiä. Esimerkiksi Impact House ilmoittaa nettisivuillaan tarjoavansa vapaaehtoisille tilaisuuksia osallistua erilaisten toimijoiden vaikuttavuusarviointityöhön.
Kutsumua -meemi ei näyttäisi jääneen pelkäksi kliktivismiksi. Lukiolaisten liitto esimerkiksi käsikirjoitti aamunavauksen, jotta viesti kampanjasta tavoittaisi kohderyhmänsä kouluissa. Seurantatietoja siitä, kuinka monessa koulussa aamunavauksia on pidetty, ei ole käytettävissä.
Miten te lähtisitte punnitsemaan #kutsumua -kampanjan vaikuttavuutta?
4 kommenttia
Ke 03.09.2014 @ 09:37
Tärkeä pointti kampanjassa on ainakin se, että ihmiset saavat kokemuksen osallistumisesta johonkin yhteiseen. Sillä on merkitystä jatkossa, vaikka yksittäisen kampanjan vaikuttavuus onkin ikävän vaikeasti mitattavissa.
Joku osallistuu, saa oivalluksen ja seuraava kampanja voikin olla sitten uusi Ice Bucket Challenge, jossa myös raha vaihtaa omistajaa. (Kliktivismilläkin on vaikutusta, mutta useimmiten asioita alkaa tapahtua vasta, kun rahat ovat pöydällä.)
#KutsuMua saattoi olla monille tärkeä myös hyvin henkilökohtaisella tasolla, koska käsiteltävänä vaikea ja monesti traumatisoiva aihe. Yksilötaso on myös tärkeä.
Ke 03.09.2014 @ 21:22
Kampanjaa ei kyllä matkittu kenenkään yksittäisen ihmisen julkaiseman kuvan pohjalta, vaan kampanja lähti aivan Slln itse suunnittelemana. Kampanjan innoitteena toi mi Juho Rädyn kiusaamistilanteeseen puuttumisesta kertoneen kirjoituksen saama mediä huomio. Faktat kunniaan.