Kuinka meemi punnitaan?

#Kutsumua on elokuun lopussa käynnistynyt kampanja, jonka tarkoituksena on kannustaa puuttumaan kiusaamiseen (ks. uutisjutut Yle ja IS ja blogikirjoitukset Vapamedia, Nörttitytöt). 


Meemi lähti liikeelle yksityishenkilön julkaisemasta kuvasta, kun Suomen Lukiolaisten Liitto tarttui ideaan ja käynnisti kampanjan.(* Lukiolaisten liiton mukaan vajaassa viikossa kuvia oli julkaistu verkossa jo 10 000. Tänään piispa Irja Askolakin liittyi selfiellään osallistujien joukkoon.


Onko kyse merkittävästä asiasta? Onko tällä kampanjalla toivottu kiusaamiseen puuttumista lisäävä vaikutus? Joudumme spekuloimaan, koska lienee liian työlästä ja kallista laatia selvitys kampanjan vaikuttavuudesta.


Ad hoc - some-kampanjan vaikuttavuusarvioinnille ei ehkä ole tarvetta, mutta jos olisi, ei tarvitsisi tyytyä mutuun. Vaikuttavuuden arviointiin on menetelmiä. Esimerkiksi Impact House ilmoittaa nettisivuillaan tarjoavansa vapaaehtoisille tilaisuuksia osallistua erilaisten toimijoiden vaikuttavuusarviointityöhön. 

Kutsumua -meemi ei näyttäisi jääneen pelkäksi kliktivismiksi. Lukiolaisten liitto esimerkiksi käsikirjoitti aamunavauksen, jotta viesti kampanjasta tavoittaisi kohderyhmänsä kouluissa. Seurantatietoja siitä, kuinka monessa koulussa aamunavauksia on pidetty, ei ole käytettävissä.   

Miten te lähtisitte punnitsemaan #kutsumua -kampanjan vaikuttavuutta? 

 

4 kommenttia

Tärkeä pointti kampanjassa on ainakin se, että ihmiset saavat kokemuksen osallistumisesta johonkin yhteiseen. Sillä on merkitystä jatkossa, vaikka yksittäisen kampanjan vaikuttavuus onkin ikävän vaikeasti mitattavissa.

Joku osallistuu, saa oivalluksen ja seuraava kampanja voikin olla sitten uusi Ice Bucket Challenge, jossa myös raha vaihtaa omistajaa. (Kliktivismilläkin on vaikutusta, mutta useimmiten asioita alkaa tapahtua vasta, kun rahat ovat pöydällä.)

#KutsuMua saattoi olla monille tärkeä myös hyvin henkilökohtaisella tasolla, koska käsiteltävänä vaikea ja monesti traumatisoiva aihe. Yksilötaso on myös tärkeä.

Petteri Numminen / UNICEF kirjoitti:

Tärkeä pointti kampanjassa on ainakin se, että ihmiset saavat kokemuksen osallistumisesta johonkin yhteiseen. --
#KutsuMua saattoi olla monille tärkeä myös hyvin henkilökohtaisella tasolla, koska käsiteltävänä vaikea ja monesti traumatisoiva aihe. Yksilötaso on myös tärkeä.

Totta!

Jos lähtisi tarkkaan erittelemään kampanjan vaikuttavuutta, pitäisi tunnistaa ensin kohderyhmä (lukiolaiset? bussimatkustajat? 15-vuotiaat?) ja määritellä sitten vaikutus (olen kärkkäämpi puuttumaan kiusaamiseen kun havaitsen sitä / tai pitemmällä aikavälillä / koen että kiusaaminen on vähentynyt / kiusaaminen on todennetusti vähentynyt tms.) ja lähteä sitten hakemaan indikaattoreita tunnistetuille vaikutuksille (esim. raportoitujen kiusaamistapausten määrän kehitys aikavälillä). Työlästä, mutta potentiaalisesti hyvin arvokasta yhteiskunnalle.

Kampanjaa ei kyllä matkittu kenenkään yksittäisen ihmisen julkaiseman kuvan pohjalta, vaan kampanja lähti aivan Slln itse suunnittelemana. Kampanjan innoitteena toi mi Juho Rädyn kiusaamistilanteeseen puuttumisesta kertoneen kirjoituksen saama mediä huomio. Faktat kunniaan.

Sami kirjoitti:

Kampanjan innoitteena toi mi Juho Rädyn kiusaamistilanteeseen puuttumisesta kertoneen kirjoituksen saama mediä huomio. Faktat kunniaan.

Kiitos tästä huomautuksesta. Olin käsittänyt asian väärin. Täällähän se käy ihan selvästi ilmi että innoittajana toimi Facebookissa julkaistu kertomus eikä tosiaankaan mikään kuva.

http://yle.fi/uutiset/pitaisi_olla_arkipaivaa_etta_jos_naet_kiusaamista_puutut_siihen/7438544

Korjaus nyt mukana blogimerkinnässä.

Aikaleima

Millaista on nyt? Mitä nyt ajatellaan siitä, millaista tulevaisuudessa tulee olemaan? Miltä menneisyys näyttää tämän hetken valossa? Ylen tietotyöläiset ja vaihtuvat vieraskynäilijät havainnoivat nykyaikaa ja kirjoittavat näkemästään.
 

Blogiarkisto

2011

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

maaliskuu

helmikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

heinäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu