Tietovuoto askarruttaa - mutta viranomaiset eivät kaipaa verkkoyhteisön apua
Marraskuun toisella viikolla suomalaiset ovat porukalla selvitelleet, kuinka 16 000 suomalaisen tietoja sisältävä henkilötietolista joutui nettiin. Arvoituksen ratkaisemisessa kilpailevat kansalaiset ja viranomaiset. Kuka mysteerin ratkaisee? Viranomaiset eivät kansalaisten apua kaipaa, se on käynyt selväksi, mutta malttaako nettiväki pitää sormensa erossa mysteeristä? Mistä sinä seuraat tilanteen etenemistä?
Videolla Kari Haakana, Ville Kormilainen, Anniina Huttunen, Ville Korhonen, Janne Paalijärvi ja Erka Koivunen pohtivat maanantaina sitä, voisivatko osaavimmat kansalaiset olla jotenkin viranomaisille avuksi tämänkaltaisten asioiden selvittämisessä.
Voisiko CERT-FI vaikkapa sertifioida vapaaehtoisen kehittäjän nopeasti koodaaman www-työkalun, turvalliseksi? Sen kaltainen "leap of faith" on kyllä viranomaiselta vielä ottamatta, arvioi Koivunen.
NÄKÖKULMA: Viranomainen ei joukkoista
#tietovuoto - Twiittien arkisto 6.11. alkaen Twatterkeeperissä
1 kommentti
Ke 09.11.2011 @ 00:09
Näkisin asian niin, että suuri yleisö on tehnyt valinnan jo viranomaisen puolesta. Kaikissa kriiseissä ei-viranomaistieto kelpaa tietylle (suurelle) osalle väkeä.
Kyseessä on vähän niin kuin jonkin tuotteen koekäyttäjät. Niiden kokemuksista jalostuu pienin parannuksin tieto paremmassa muodossa seuraaville.
Esimerkiksi toimittajat häviäisivät uutiskilpailun jos he odottaisivat viranomaisen tiedonantoja. Heidän on tartuttava kaikkeen saatavilla olevaan ja pyrittävä varmistamaan sitä.
Ehkä viranomaisen pitää löysätä hattuaan sen suhteen miten pitkään se hautoo tietoa varmistuakseen sen olevan 100% oikea. Sillä tiedonjano on niin kova, että oikeita tietoja odotellessa yleisö kehittää itse tarpeeseen sopivia selityksiä. Kaikenlaiset villitkin teoriat saavat tilaa. Eli hieman epätäydellisemmälläkin informaatiolla on arvoa. Viranomaisilta vaaditaan nähdäkseni ylipäänsä näyttöä nopeasta reagoinnista, ei niinkään asian välittömästä ratkaisusta.