Pe 14.10.2011 @ 15:11Mika Rahkonen

Viikko journalismin tulevaisuudessa: Kevytkenkäisiä irtosuhteita, uutisten tuoteselosteet ja otsikointikone

Kirjoittaja on strategisen suunnittelun ja internetin päällikkö Ylen
uutis- ja ajankohtaistoiminnassa.
Postaus on journalismin tulevaisuutta käsittelevää melkein-viikoittaista kirjoitussarjaa, jota aiemmin julkaistiin Yleisradion sisällä.


*
 

Lukijoiden taipumus kevytkenkäisiin irtosuhteisiin vetää sanomalehtibisnestä alas.

Näin jännästi muotoilee kansainvälisen sanomalehtien ja kustantajien yhdistyksen nokkamies Christoph Riess.
 

Riessin pulju laskee vastikään julkaistussa raportissaan, että maailman sanomalehtien yhteen laskettu levikki kutistui viime vuonna kaksi prosenttia. Se on suurin lasku koskaan ja tarkoittaa kappaleissa yhdeksää miljoonaa lehteä.


Mukaan laskettiin 69 maata, joihin kasautuu 90% alan bisneksestä.
Lehtiyhdistys kalkyloi, että sanomalehdet tavoittavat yhä maailmassa 2,3 miljardia ihmistä, kun netin ääressä on 1,9 miljardia.
 

Saman tutkimuksen mukaan pahiten on maailmalla kuonoonsa ottanut radio. Joka päivä radiota kuuntelevien määrä on rojahtanut viidessä vuodessa melkein neljänneksen.

*

Mitä jos uutisissa olisi ruoasta tutut tuoteselosteet?


”43% halpaa click-bait – otsikointia, 32% copy-paste – laiskottelua, 25% epätoivoista otsikon kohu-sanan perustelua.”
 

Tai

”70% paskantärkeää horinaa, 12% toimittajan sivistyksellistä ylemmyydentunnetta, 18% täydellistä ylenkatsetta siitä, mikä yleisöjä kiinnostaa.”
 

Tai jopa jotakin positiivista, ravitsevaa ja maukasta?
 

Uutisten tulevaisuutta PBS:ssä pohtivat porukat miettivät tällaista mallia.

Kyllä, ihan vakavissaan, suunnitelma on konsteineen päivineen jo pitkällä.
 

Ehkä siellä lasketaan saman ruokalogiikan voimin, miten paljon click-bait – otsikoita voi kuulua täysikasvuisen aikuisen kohtuulliseen päiväannokseen.

Jos nyt jotakuta kiinnostaa selvittää pikaisesti itselleen, mistä tämänkin asian keskiössä ollut yhdysvaltalaismedia ihan aiheiden tasolla on esimerkiksi viime viikolla eniten kertonut, pylväistö aiheesta on tässä.


Siitä selviää mm., että Italiassa murhasyytteistä vapautetun Amanda Knoxin tapaus voitti Nobel-palkinnot amerikkalaisjulkisuuden määrässä jääpalloluvuin   7 – 4.
 

*


Edellisen tilastonkin perusteella Occupy Wall Street –liike on saanut mediaan ja mediakeskusteluun aika lailla uutta kierrettä.
 

Ei-ihan-vähän liberaaliin päin kallellaan oleva Mother Jones -sivusto on julkaissut aiheesta prameita graafeja.
 

Samalla asialla on huumoriosaston The Onion.
 

Saitilla luonnollisesti tehdään pilaa koko infografiikan olemuksesta. Heidän versionsa siitä on kuva ja joukko ranskalaisia viivoja. Onionin mukaan yksi Occupy Wall Street -liikkeen keskeisistä tavoitteista on saada Arcade Fire keikalle. Tai vähintään Spoon.
 

*


Jotain rajaa nyt niiden nettivideoiden suoltamiseen siellä lehdissä, kehottaa tilastoihin tutustunut journalismiprofessori Barbara Selvin.


Selvin kertoo, että nettivideot vetävät yleisöjä ainoastaan kaikkein suurimmilla saiteilla, kuten NY Timesissa tai Wall Street Journalissa.


Aiemmin tänä vuonna valmistuneen jättiselvityksen mukaan harvempi kuin joka kymmenes kävijä katsoo Yhdysvalloissa videoita paikallistelevisioiden tai sanomalehtien sivuilla.
 

*
 

”iPad korvaa jo pöytäkoneen”, otsikoitiin Hesarissa, kun emo-Sanoma teki laajahkon eurooppalaisen selvityksen siitä, miten iPadiä käytetään.


Keskeinen tulos oli, että kolme neljästä iPadin omistajasta on vähentänyt muun tietokoneen käyttöä kun pädi muutti taloon.


Selvityksen tulokset voi kumminkin käsittää vähän vinoon, sillä kyselyssä oli mukana ainoastaan iPadin omistajia, joita esimerkiksi Suomessa lienee vasta muutama kymmenen tuhatta.

*
 

EDIT: yksi kovasti uutisyhteisöjä puhuttanut juttu meinasi unohtua.

Guardian tekee tempun, joka saa ainakin osan perinteisestä uutisväestä vetämään kahvinporot sieraimiinsa. Yhtiö avaa päivälistansa kaiken kansan näkyville.

No, eihän Guardian oikeasti tietenkään kaikkea näytä, minkä toimitus myöntääkin samalla kun ohjeistaa yleisöjään uuteen aikaan.

 

*

Kevennys.


Tuleeko koskaan mieleen sellaista äimistystä, että miten ne siellä internetissä keksivät niin hienoja otsikoita?
 

Eikö?
 

Paljastan vastauksen silti: niillä / meillä on siihen ATK:ta nerokkaasti käyttävä kone.

 


 

0 kommenttia

Aikaleima

Millaista on nyt? Mitä nyt ajatellaan siitä, millaista tulevaisuudessa tulee olemaan? Miltä menneisyys näyttää tämän hetken valossa? Ylen tietotyöläiset ja vaihtuvat vieraskynäilijät havainnoivat nykyaikaa ja kirjoittavat näkemästään.
 

Blogiarkisto

2011

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

maaliskuu

helmikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

heinäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu