Suomalaiset verkossa - tutkimus: netin käyttö on pakkopullaa yksille, elämän jatke toisille
Joka kahdeksannelle suomalaiselle netin käyttö on pakkopullaa. Toisaalta melkein yhtä moni elää netissä. 16% suomalaisista netin käyttäjistä kuuluu tyytyväisten segmenttiin, jotka käyttävät verkkoa vain hyvin rajatusti. 13% on aktiivisia ja 15% teknologisia - heille netti on arjen työkalu ja luonteva elämän jatke.
Ylen teettämän nettisegmenttitutkimuksen mukaan 15-74-vuotiaat suomalaiset jakautuvat netin käyttäjinä tyytyväisiin, funktionaalisiin, tiedonjanoisiin, sosiaalisiin, teknologisiin ja aktiivisiin.
Sosiaalisille, joita on viidennes (19%) netin käyttäjistä, netti on ensi sijassa yhteydenpidon väline. Tiedonjanoisille (16%) se on ennen kaikkea tiedonhaun väline.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 1858 15-74- vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen aineisto kerättiin 21.- 27.10. 2010. Tutkimus toteutettiin sähköposti-informoituna verkkokyselynä. Se kuvaa siis nettiä käyttävien suomalaisten verkkokäyttäytymistä.
Tavoitteena on erilaista verkkokäyttäytymistä kuvaavien segmenttien avulla auttaa ymmärtämään erilaisia suomalaisia netinkäyttäjiä.
Tutkimusjohtaja Markus Keränen 15/30 Research - yhtiöstä esitteli Ylen teettämää Suomalaiset verkossa - tutkimusta Isossa pajassa 18.2. yleläisille ja sidosryhmille.
Tilaisuuden ideointityöpajassa nettisegmenttejä sovelletaan verkkopalvelujen suuntaamiseen tietyille kohderyhmille. Ideoinnin tuotokset julkaistaan Ylen Kehitys kehittyy -blogissa myöhemmin.
Työpaja on osa Yle.fi:n avointa innovointia ja jatkuvaa tulevaisuustyötä.