Paikkatiedosta syvyyttä muistoille
Olen viime aikoina testaillut kännyköille suunnattuja paikkatietopalveluja. Kaksi kiinnostavinta käyttää Googlen karttoja.
Helmikuussa julkaistu Google Latitude on lisäominaisuus Google Maps - sovellukseen. Googlen kartalla on voinut ilman Latitudeakin löytää oma sijaintinsa ja reittiohjeita haluamaansa kohteeseen. Latitude tuo kartan selaamiseen sosiaalisen kerroksen: kartalla näkyvät nuppineulanpään kokoisina avatareina ne kaverit, jotka ovat antaneet luvan sijaintinsa seuraamiseen. Jos sattuu vilkaisemaan palvelua siihen aikaan, kun kaveri on työmatkalla tai muuten reissun päällä, on lystikästä seurata matkan etenemistä kartalla.
Yksityisyyden suoja puhuttaa
Google Latituden ilmestyessä nousi esiin aiheellinen huoli yksityisyyden suojasta. Miten voimme luottaa hakukonemediajättiyhtiölle elämästämme syntyvän näin massiivisen tietokannan tallessa pitämisen? Tietosuojan sääntely on jo kuuma puheenaihe ja sen merkittävyys vain kasvaa sitä mukaa kun elämäämme puolestamme dokumentoivien palvelujen käyttö yleistyy.
Brittiläinen tietosuojaa puolustava järjestö Privacy International näkee Latitudessa tietosuojariskejä (Privacy international identifies major security flaw in Google’s global phone tracking system). Järjestö moittii sitä, että joku muu kuin puhelimen käyttäjä voi tämän tietämättä kytkeä jäljityksen eikä ohjelmisto aktiivisesti muistuta puhelimen käyttäjää siitä, että paikkatiedon jakaminen on kytketty päälle. Näin on mahdollista, että puhelimen käyttäjää jäljittää tämän tietämättä esimerkiksi työnantaja tai mustasukkainen puoliso. Yksityisyyttä loukkaavana järjestö pitää sitäkin mahdollisuutta, että vanhemmat antavat lapselle puhelimen käytettäväksi ja jättävät mainitsematta, että siinä on jäljitys päällä.
Google Maps - karttapalvelun päälle rakennettu Brightkite on paikkatietoon perustuva sosiaalinen verkostoitumispalvelu. Siinä missä Google Latituden kontaktit ovat omia tuttuja, Brightkitessä voi myös seurata aktiviteettia jonkun paikan tiimoilta ja liittyä mukaan keskusteluun, jos siltä tuntuu.
Brightkitessa voi tietokoneen tai kännykän selaimella tarkastella itseään lähellä olevia käyttäjiä määrätyn etäisyyden puitteissa (10, 50 tai 100 km), koko "universumia", omia ystäviä, paikkoja, joissa on käynyt sekä asettamiaan paikkamerkkejä. (Kuva Brightkiten iPhone-sovelluksesta).
Brightkiteen pyrähti helmikuulla joukko uusia kokeilijoita Suomesta etsimään korvaajaa epävakaalle Jaikulle. Vaihtoehtoina verkostoitumiseen on mainittu muiden muassa Twitter ja Friendfeed. Lopullista voittajaa ei liene julistettu ja Jaikussakin on yhä elämää.
Google Latituden ja Brightkiten lisäksi markkinoilla on joukko muita kuluttajille suunnattuja paikkatietopalveluja erilaisissa testivaiheissa. Kotimaisina esimerkkeinä ainakin Elisan Zircle, yksityisessä betassa oleva Zokem ja Nokian Friendview.
Mitkä jaan - rutiinit vai poikkeamat?
Raaka tässä ja nyt - paikkatieto on kuitenkin ensimmäisten kokemusten perusteella melko hankalasti käytettävää. Dopplr - palvelun kehittäjä Matt Jones muistuttaa pitkässä, mutta kiinnostavaa perspektiiviä paikkatiedon käyttöön tarjoavassa esseessään, että arkena reittimme ovat rutiineja. Töihin, tarhaan, kotiin, kauppaan, kuppilaan.
Vakiopaikkojen ilmoittelu lähipiirille ei tarjoa sellaista merkittävää lisäarvoa arkeen, että ihmiset sen vuoksi asettaisivat yksityisyyden suojansa vaakalaudalle. Itse asiassa paikkatiedon ilmoittelu tuttavapiirissä voi aiheuttaa kiusallisia sosiaalisia tilanteita, jos vastaanottaja tulkitsee saamansa paikkatietoilmoituksen kutsuna liittyä seuraan, vaikka sitä ei sellaiseksi ollut tarkoitettu (lue Wired - lehden mainiosta artikkelista I Am Here: One Man's Experiment With the Location-Aware Lifestyle). Jones pitääkin aikomusten ilmaisemista reaaliaikaista paikkatietoa hyödyllisempänä. Tieto siitä, että kiinnostava tuttava on samaan aikaan samassa kaupungissa ja saattaisi innostua illallisseuraksi saattaa olla arvokas paljon matkustavalle. Tähän ideaan perustuu Dopplrin toiminta-ajatus.
Aikomusten julki viljelyyn perustuu myös Helene Auramon Zipiko - yrityksen tuote (Helene Auramon haastettelu: Zipipopin mobiilisovellus Zipiko lupaa säästää aikaa tapaamisten sopimisesta).
Tulevaisuuttakin kiinnostavampi menneisyys
Hyvä esimerkki rutiineista poikkeamisesta on matkustaminen. Itselle ennestään tuntemattomaan paikkaan liittyvä tieto on arvokasta - mitä täällä tapahtuu, mistä mitäkin löytää. Omasta matkasta raportoiminen on hauskaa sekin: olen nyt täällä - viesti on jotenkin hohdokkaampi lähettää Ouagadougousta kuin kolmosen ratikasta. Edellyttäen, että langattoman laajakaistan kaupunki-infrastruktuuri on kunnossa.
Matt Jonesin ajattelussa ehkä kaikkein kiehtovin näkymä onkin - yllättäen - menneisyys. Jos meillä on mahdollisuus visualisoida oman elämämme paikkatieto jollain viehättävällä tavalla, saavat muistojen albumit aivan uusia ulottuvuuksia. Näitä polkuja tallasin keväällä 2009, muistelen mummona karttaa katsellen ja sille viuhkaksi aina kulloisenkin näkökulman perusteella asettuvaa elämänvirtaa selaten.