Ma 30.10.2006 @ 18:23admin

Amerikkalaiset netin käyttäjät hankkivat terveystietoa mistä sattuu

Netissä laajasti saatavilla olevaa terveystietoa ahmitaan Yhdysvalloissa huolestuttavan kritiikittömästi, osoittaa Pew - tutkimuslaitoksen tekemä selvitys. Kolme neljästä tiedonhakijasta ei tarkista tiedon lähdettä eikä päivämäärää:

"Eighty percent of American internet users, or some 113 million adults, have searched for information on at least one of seventeen health topics. Most internet users start at a general search engine when researching health and medical advice online. Just 15% of health seekers say they “always” check the source and date of the health information they find online", tutkimuslaitos kertoo.

Verkkomarkkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntija Steve Rubel referoi blogissaan tutkimuksen tekijän kanssa käymäänsä keskustelua. Rubelin mukaan Susannah Fox Pew - tutkimuslaitoksesta piti suurimpina yllätyksinä sitä, miten vähät ihmiset tuntuivat välittävän tiedon luotettavuudesta, vaikka virallista terveystietoa tuottavat tahot yrittävät heitä valistaa:

"The biggest surprise for me was the decreasing percentage of health seekers (internet users who look for health information online) to check the source and date of the medical advice - health information they find. Expert organizations like the Medical Library Association, URAC, Consumer WebWatch, and the U.S. Department of Health & Human Services have been trying to publicize the importance of checking these quality indicators, but it seems clear that most internet users are not getting the message."

Pewin terveystietokyselyyn vastasi vajaa 3000 amerikkalaista puhelinkyselyssä elokuussa. Tutkimuksen vastaajat hakivat terveystietoa yleisimmin tavallisilla yleishakukoneilla. Terveystietoa on tarjolla myös monissa aiheeseen erikoistuneissa palveluissa kuten Healthline.com, Medstory.com, Healia.com, Mammahealth.com, and Kosmix.com.

Suomessa suositttuja terveystiedon lähteitä ovat mm. Tohtori.fi (80.000 kävijää viikossa) ja poliklinikka.fi (30.000 kävijää viikossa) TNSMetrix - viikkotilastojen mukaan.

Myös suomalaisten terveyspalvelujen kuluttajien terveystietoisuus on farmaseuttien mukaan nousussa - suorastaam "kasvanut räjähdysmäisesti Internetin myötä", kertoo yllämainittuja verkkopalveluita tuottavan Coronaria Median keväällä teettämä tutkimus:

"Yli puolet farmaseuteista kertoi Coronaria Media Oy:n toukokuussa 2006 toteuttamassa kyselytutkimuksessa törmäävänsä vähintään viikoittain kuluttajan Internetistä löytämään terveystietoon asiakaspalvelutilanteessa. Kuluttajat ovat jo valmiiksi etsineet tietoa esimerkiksi reseptilääkkeistä ja hoitosuosituksista, jolloin heillä saattaa olla asiasta farmaseuttia tarkempaa ja ajankohtaisempaa tietoa." (Internetin terveystieto on uusi haaste farmaseuteille)

0 kommenttia

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu