Ke 09.08.2006 @ 11:54admin

Loituman yllätyssuosio esimerkki Long Tail - ilmiöstä

Loituma - yhtyeen 11 vuotta sitten levyttämä kappale Ievan polkka nousi yllättäen nettihitiksi Flash-animaatio Loituma Girlin ansiosta. Hesarin heinäkuussa haastattelema viulisti-laulaja Hanni Autere oli ymmällään: "Tämä on yhtä käsittämätöntä meille kuin kaikille muille. Kun kuulimme tästä, olimme täysin tyrmistyneitä", Autere henkäisee" (HS Arkisto: Hittibiisi kulman takaa).

Ilmiölle on kyllä selitys, ja se tunnetaan nimellä Long tail. Kysymys on siitä, että netin ja digitaalisen jakelun mahdollistaman maailmanlaajuisen julkisuuden myötä massahittien rinnalle venyy pitkä häntä niche-hittejä. Tämä marginaali-ilmiöiden pitkä häntä muodostaa suuremman osan kokonaismarkkinasta kuin aiemmin on ymmärretty.

Long tail - ilmiön nimesi Wired - lehden päätoimittaja Chris Anderson, jolla on saman niminen blogi ja jolta on juuri ilmestynyt ilmiöstä kertova kirja.

Aamu-TV:ssä ilmiötä ruotivat Hanni-Mari Autere Loituma -yhteestä ja toiminnajohtaja Antti Kotilainen Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksesta (Mistä syntyvät nettihitit - keskustelu).

Loitumalla on nyt kuulemma kysyntää: keikkaa pukkaa, yhtye on saanut oman managerin, joka lisensoi Ievan polkan ympäri Eurooppaa. HS:n jutun mukaan debyytti julkaistiin juuri uudelleen Yhdysvalloissa, ja Venäjän julkaisut ovat tekeillä.

Loitumakin siis hyötyy uudesta julkisuudesta, koska se saa tuloja esimerkiksi iTunes - musiikkikaupassa myydyistä kappaleen kopioista.

Aamutelevision jutussa pohdittiin tapahtumasarjan alkuun pannutta viraalivideoilmiötä myös tekijänoikeuksien kannalta. Tekijänoikeuksien tiedotuskeskuksen Antti Kotilainen muistutti, että uusi tekijänoikeuslaki kieltää laittomasta lähteestä kopiomisen. Jos haluaa lain kirjainta noudattaa, hittiesityksen katselu netissä on siis ok, muttei kopiointi, edes omaan käyttöön.

6 kommenttia

Haastattelusta.

"<em>ihmiset ovat tehneet omia versioitaan... Tekijänoikeuksien kannalta, jos katsotaan tätä on pitkälti kyse tietämättömyydestä. Siinä vaiheessa kun tälläisen version laittaa nettiin jakoon pitäisi hankkia asianmukaiset luvat</em>", Antti Kotilainen

Hups, vai että tietämättömyyttä. Harmi kun toimittaja ei älynnyt kysyä, että olisiko moisen flash videon tekeminen ollut realistisesti mahdollista, jos oltaisiin kysytty luvat tai ostettu biisi tekijänoikeusjärjestöiltä.

Eli:

- Voisiko Loituma antaa tekijänoikeusjärjestöjen käsissä olevaan biisiin internetlevitykseen luvat vaikka haluaisikin? Miten?

- Entä jos ei, mitäköhän maksaisi globaali rajattoman internetlevityksen ostaminen esim gramex/teostoltolta... ai ompa kallista... enpäs teekkään

Tai sitten, jos nyt vaan skipattaiskin koko tuo lupienkyselyrumba, jossa joka tapauksessa olisi mennyt enemmän aikaa ja vaivaa kuin koko Loituma videon tekemisessä.

Kotilainen väisti nätisti kysymyksen siitä kuuluisiko Youtuben tapaisten palveluiden maksaa jotain korvauksia, tai muuten vain levittäjien kysyttäessä internetkorvauksista...

Ai niin, ei riitä muna kotimaisilla tekijänoikeusjärjestöillä haastaa niitä, joten tyydytään ratsaamaan teinejä p2p waretuksesta. Tosin en hetkeäkään epäile, etteikö se heppu joka yrittäisi tehdä Youtuben kaltaista palveua suomeen joutuisi oikeuteen... joten ehkä tyydytään vaan käyttämään jenkkipalveluita.

Heip.

Haluaisin kommentoida tuota iTunes-lausetta. Loitumaa ei nimittäin iTunesin musiikkikaupasta vielä löydy. Sen koommin levyä ei löydä netAnttilasta, ei CDON:ista tai muistakaan kaivelemistani musiikkikaupoista, fyysisessä läheisyydessäni olevat kaupat (mm. Citymarket) mukaanlukien.
...ongelma laillisena musiikinkuuntelijana on siis ilmeinen. Vaikken musiikkia waretakaan, niin youTuben katselemisen jälkeen tuli totaalinen tarve googletella hieman, ja sitten latailla joltakin venäläisiltä nettisivuilta tämä vanha kansantanhu, joka päässä soi.
Lopputulos: olen kahta pahemmin koukussa. Levyjä myyvät paikat niin netissä kuin kaupungilla (jos paikkakuntaa jolla oleilen nyt kaupungiksi voi sanoa) tulee kierrettyä vähän väliä siinä toivossa, josko levy löytyisi (ja saisivat Hanni ja kumppanit korvauksen minun viihdyttämisestäni). Toistaiseksi kiertely on ollut turhaa.
Ainoa osuma Loituma-hakusanalla on tähän mennessä löytynyt Huuto.netistä, sielläkin hakutuloksena löytyi Värttinän levy, jonka kuvaukseen joku ketale oli mennyt lisäämään loituman hakusanaksi... (mrr.)

Venäläisiltä sivuilta löytyi myös muutamia remiksejä, mm. breaksia ja hardcorea. Omaksi suosikiksi nousikin Ignalina's hardcore remix. Tuota kyseistä kappaletta ei ole edes levytetty (ja tuskin tulee edes iTMS:stä löytymään koskaan marginaalisen ostajakunnan vuoksi) , joten siinä artisti tulee varmasti jäämään ilman korvausta musiikistaan (ei sillä ettäkö kaikki sellaista välttämättä edes haluaisivat).

...ongelma nykypäivän internet-maailmassa onkin juuri tuo, että musiikkimaku, tämän hetken hitit, ja ihmisten innostus on niin nopeasti muuttuvaa ja ailahtelevaista, että tuotteistaminen jopa nykyisin menetelmin on aivan liian hidasta. Kukaan ei pysty sanomaan kuinka pahasti Loituman nettifanittajien innostus on lopahtanut siihen mennessä kun levyt saadaan painettua ja kauppojen hyllylle. Toivottavasti "sitkofaneja" vielä siihenkin mennessä riittää. Itselläni ei ainakaan vielä ole into lopahtanut.

Loituman manageri Katja Bloigu osallistuu keskusteluun omassa blogissaan (<a href="http://www.city.fi/yhteisot/blogi/bloigu/">Blogi: Naimisissa kansanmusiikin kanssa (suomeksi)</A>), pyynnöstä linkitän hänen vastauksensa tänne: <a href="http://www.city.fi/yhteisot/blogi/bloigu/11944/">Osallistun pyynnöstä Loituma-keskusteluun</A>

Tuo vastaus jätti kyllä vähän kylmäksi.
Edelleenkin jään odottelemaan niitä ratkaisuja sille, että mistä voin tuon Ievan polkan laillisesti hankkia (ja nimenomaan Loituman esittämänä) , omat kontaktini ja hakuni eivät ole vielä tuottaneet tulosta levyn löytymiseksi. Se löytää tiensä levyhyllyyn kyllä heti, kun itse löydän levyn jonka voin ostaa. Esim. iTunes diilin tekeminen ASAP ei pitäisi olla pahakaan nakki, sikäli kuin vain asianosainen artistin edustaja sellaisen osaa tehdä. Ainakin tuo pykällyspuoli näytti olevan hyvin hallussa.

Kirjoitin näemmä epäselvästi. Pointtini edellisessä oli, että koko Loituma ilmiö olisi ollut mahdoton nykyisillä artistien ja tekijänoikeusjärjestöjen välisillä sopimuksilla, riippumatta artistien tahdosta. Tämän takia ainoat realistiset vaihtoehdot (modaajien kannalta) on, joko loukata tekijänoikeuksia tai sitten jättää kokonaan leikkimättä Loitumalla (=kulttuurilla). Jälkimmäinen tuskin kuitenkaan tapahtuu niin kauan kuin ihmisillä on tarve ilmaista itseään.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö artisteja kunnioitettaisi, vaikkei kunnioitus ei ylläkään nykymuotoiseen tekijänoikeuteen. (esimerkkinä vaikka skenen harjoittama alkuperäisten tekijöiden mainitseminen, waretuksen mukana tuoma hyvin vihamielinen asenne kaupalliseen piratismiin jne.. jne..). Oma ennustukseni on, että yllämainittu ristiriita ratkeaa epäkaupallisen käytön sallimisella, joko vapaaehtoisesti (creative commons tms) tai sitten lakitasolla luodaan jokamiehen oikeudet kulttuurille myös. Nykyinen uhkailu ja kiristys tyyppinen mediakulttuuri tuskin on kenenkään etu edes kaupallisessa mielessä, saati sitten yhteiskunnallisesti.

Jotenkin vain on musiikkiteollisuutta kuvaavaa, ettei Loitumankaan manageri ole mitään parempaa toivetta keksinyt kuin hyökkäyksen internetissä olevia modaajia kohtaan...

<i>"Tässä tapauksessa se hyöty on jo saavutettu ja kaikki osapuolet toivovat, että laittomat sivustot saataisiin suljettua. Se on tulon menetystä monelle osapuolelle." ... "Itseäni riepoo eniten se, että laki on olemassa, mutta sen rikkomisesta ei seuraa rangaistuksia.", <a href="http://www.city.fi/yhteisot/blogi/bloigu/11944/">bloigu</a></i>

Ainoa vain ettei modiskene ole syntynyt Loituman-menestyksen vuoksi, eikä sen motiivit pyöri kaupallisen hyödyn ympärillä. Siten sopii kysyä, että minkä minkä tulon? Sen tulon joka jää saamatta modien tekijöiltä, kun he tekevät ja julkaisevat omia versioitaan? Tämä olisi kovin optimistinen näkemys siitä, että modaajat olisivat halukkaita tai edes kykeneviä maksamaan nykyisiä vapaaseen internetlevitykseen tarvittavia summia. Eivät he ole.

Myöskään kaikkii osapuolet ei halua "laittomien sivujen" sulkemista. Modeja tekevä faniskene ei ainakaan sitä halua, joten olisiko tälläisen modders-crackdownin jälkeen "loituma-ilmiö" sitä, että fanit dissaavat sitä yhtä antaumuksella kuin mitä sitä nyt rakastetaan? Entä menisikö fanien mukana kaupallinenkin kiinostus Loitumaan. Joka tapauksessa brandin hallinta lakiteitse faneja uhkailemalla ei kuulosta kaikista fiksuimmalta toiminnalta :)

Eikö tällöin jokin out-of-the-box ajatusmalli epäonnistuneiksi testattujen toimintatapojen sijaan olisi parempi?

Ainakin Star Wreckin <a href="http://www.ecyrd.com/ButtUgly/wiki/Main_blogentry_130806_1">luvut</a> on vaikuttava esimerkki, että toisinkin voi toimia.

Tuija: tsekkaas tuo SW linkki, jos et ole lukenut sitä. Se on ButtUglyn Ropecon muistiinpanoentry.

[Katja Bloigun rekisteröimällä käyttäjätunnuksella on ollut vaikeuksia kirjautua Blogitiin. Bugi, josta muutama muukin on valittanut, on vielä selvitettävänä, joten julkaisen hänen sähköpostitse lähettämänsä vastauksen lindstromille tässä]

Hei

Kiitos viestistä.
Tunnemme ongelman.
Ongelma on se, että levyjen painokset on myyty Suomessa loppuun ja
kenelläkään myyjällä ei ole levyjä olemassa. Levythän on julkaistu jo 1995
ja 1998.

Uusintajulkaisut Suomessa tulevat kuitenkin pian. En osaa sanoa milloin,
koska emme itse toimi julkaisijana. Mutta asiaa puuhataan juuri nyt. Kohta
levyt myös löytyvät Levyvirastosta www.levyvirasto.fi

Jos kuitenkin jollain sattuu olemaan jenkkiluottokortti, niin levyn saa
Amerikan Itunesista.

Tiedän että tämä on hieman hankalaa. Olemme pahoillamme siitä.

Ps. Tuijalle: En ole todellakaan saanut Ylen blogia toimimaan. Aina se
väittää minulle, että salasana väärä. (vaikka laitan sen salasanan, minkä
sähköpostiini saan. Samoin koitin samalla tunnuksella, joka on nimimerrrki.
Se tuottaa saman ilmoituksen.)

Ystävällisin terveisin

Katja Bloigu

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu