Ke 01.02.2006 @ 08:30admin

Podcast-juttujen aikatauluviiveeseen parannusta ajan kanssa

Saelli kirjoitti eilen podcastien aikatauluongelmista (Podcastien julkaisua nopeutettava): "Olen tilannut muutaman Ylen podcastin sillä ajatuksella, että saan ne tien päälle mukaan jotta niitä voi kuunnella esim. bussissa. Tämä systeemi ei kuitenkaan käytännössä toimi, koska podcastit tulevat nettiin niin myöhään. Esimerkiksi tänään Ykkösaamu tuli päivällä klo 13 ja Sanomalehtikatsaus klo 13.30. En tiedä mihin aikaan nuo ohjelmat tulevat radiosta, mutta uskoisin että paljon aikaisemmin. Jos näitä ohjelmia ei saa mukaansa lähtiessään aamulla kotoa, ne ovat vähän höydyttömiä.

Saelli kiinnitti huomiota ihan oikeaan ongelmaan. Koska podcastien julkaisu ei ole samalla tavalla puoliautomatisoidusti kiinni radion julkaisujärjestelmässä kuin perinteiset suoratoistomujotoisina julkaistavat (streaming) audio - jutut, vaan vaatii käsityötä, aikataulun kanssa tulee paineita. Podcasteja julkaisevat kanavien nettitoimittajat, ja koska heillä on muutakin julkaistavaa kanaviensa nettisivuille aamupäivän mittaan, podcastit eivät ehdi nettiin ihan heti lähetyksen jälkeen.

Ajan kanssa saamme podcast-julkaisunkin kiinni radion tuotantojärjestelmän kylkeen, mutta vähän aikaa menee vielä tällä lailla, siitä pahoittelut.

1 kommentti

"Koska podcastien julkaisu ei ole samalla tavalla puoliautomatisoidusti kiinni radion julkaisujärjestelmässä kuin perinteiset suoratoistomujotoisina julkaistavat (streaming) audio - jutut, vaan vaatii käsityötä, aikataulun kanssa tulee paineita. Podcasteja julkaisevat kanavien nettitoimittajat, ja koska heillä on muutakin julkaistavaa kanaviensa nettisivuille aamupäivän mittaan, podcastit eivät ehdi nettiin ihan heti lähetyksen jälkeen."

Vika on mielestäni siinä, että ei tällaisen asian pitäisi enää tänä päivänä olla "nettitoimittajien" harteilla. Kovin paljoa käsityötä podcastin julkaiseminen ei vaadi. Ei myöskään mitään erityistä teknistä osaamista. Kouluttakaa ne "tavallisetkin" toimittajat julkaisemaan ohjelmansa podcasteinä, niin täälläkin voidaan nähdä joissain maissa havaittu podcast-villitys.

Kuulisin mielelläni jotain tilastotietoa radiokanavien kuunteluosuuksista ikäluokittain. Olisikohan jollain heittää linkkiä? Joskus on ollut kavereiden kanssa puhetta siitä, että radiota tulee kuunneltua pelkästään autossa. Ylen, ja muiden radiokanavien, kannattaisi nyt todella panostaa podcasteihin, koska mp3-soittimien myynnin todella vahva kasvu voi synnyttää aikamoisen tilauksen tälle uudelle formaatille.

Nykyajan nuoriso ei enää hakeudu radion ääreen tiettyyn kellonaikaan, vaan haluaa irrottaa ohjelman ja lähetysajan toisistaan.

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu