Ma 05.01.2009 @ 14:57admin

Jos sais nykytyökalutkin ensin täyteen käyttöön

Bloggasin viime viikolla siitä, miten sosiaalisen median tehokäyttäjät raahaavat omat työvälineet toimistolle. Pitää tasapuolisuuden vuoksi noteerata, että edistyksellisillä työpaikoilla on jo olemassa olevissa toimistosovelluksissakin käyttämättömiä mahdollisuuksia.
 
Olen nyt pari kertaa viikon sisällä saanut yhden tai kaksi asiaa kerrallaan hoidettua näppärästi ja fiksusti kutsumalla koolle ex tempore - chat - kokouksen. Meillä on käytössä sähköposti- ja työpöytäohjelmistona Lotus Notes ja siinä chat-palikka, josta sähköpostin lähettämisen sijaan voikin valita pikaviestitoiminnon ja jos asiaa on useammalle, voi käynnistää pikaviestimiittingin kutsumalla muita koneensa ääressä olevia henkilöitä mukaan.
 
Sähköpostikeskusteluketjuun nähden chat-kokouksen etuja ovat viestinnän samanaikaisuus ja helpompi dokumentoitavuus: - epäselviin asioihin saadaan vastaukset heti ja repliikit ilmestyvät ruudulle oikeassa järjestyksessä, joten jos tarvis, helppolukuinen taltio käydystä keskustelusta on kopioitavissa leikepöydälle sellaisenaan.
 
Onko omassa työpaikassasi ns. virallisen tietohallinnon hankkimia viestimiä, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet alikäytölle?

2 kommenttia

Olen joskus pohtinut olisiko sellainen koko työpaikan chat ohjelma toimiva, jossa olisi yksi yhteinen keskustelu kaikille työntekijöille ja mahdollisuus avata uusia kanavia eri aiheista pienemmille ryhmille. Samalla jokainen työntekijä voisi asettaa itselleen Facebook tyyliin "statuksen" siitä, mitä sillä hetkellä on tekemässä ja ohjelma voisi automaattisesti laskea tuntityötekijöiden paikalla olotunnit silloin kun he ovat kirjautuneena järjestelmään. Luulen, että tälläinen ohjelmisto voisi huomattavasti lisätä organisaation sisäistä tiedotusta ja ymmärrystä työtovereiden töistä.

No, pitänee tutustua aiheeseen uudelleen, jos juuri julkaisemani <a href="http://www.opinaattori.net/">webbi softa</a> koskaan saavuttaa sellaista suosiota, että pääsisi firmaakin pistämään pystyyn.

JussiR tuollainen softa olisi varmasti edelläkävijäkäyttäjien mielestä mahtava, mutta sitten olisi se 97 % muita työntekijöitä, jotka eivät työkiireiltään tuntisi ehtinvänsä perehtyä siihen ottaakseen sitä käyttöön tai jotka eivät muuten vaan tuntisi tarvitsevansa moista kapistusta, kun eivät ennenkään ole käyttäneet.

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu