Tulevaisuuden radiolla on pitkä häntä ja nykyistä isompi digitaalinen jalanjälki
Radiolla välineenä on valtava merkitys suomalaisille. Radio-media tavoittaa 95% suomalaisista viikkotasolla.
Perinteinen radiovastaanotin on edelleeni suosituin tapa kuunnella radiota. Kännykällä radiota kuuntelee viikoittain 6 %.
Internetin kautta radiota kuuntelee silloin tällöin reilu kolmannes suomalaisista ja viikoittainkin jo noin joka kymmenes.
Radion tulevaisuuden näkymissä suurin muutos lienee se, että netin kautta kuuntelun osuus kasvaa. Näin arvioivat ainakin Raimo Mäkelä ja Otto Metsähukala aiheesta aiemmin kirjoittamani blogikirjoituksen kommenteissa.
Radiosta ei tullut digitaalista DAB-teknologialla, vaan se digitalisoitui nettiradiona. Käytin tänään YLEn puheenvuoron Finnpanelin Radiovuosi 2010 -tilaisuudessa, jossa kuvasin radionkin muutokseen vaikuttavia muutosvoimia. Radio Suomen Ajantasa-lähetyksessä tiivistin tulevaisuuden radion piirteiksi että sillä on nykyistä isompi digitaalinen jalanjälki, ja pitkä häntä.
Kuuntele juttu YLE Areenasta: Ajantasa 21.1.2010 klo 14:03 / lataa MP3
3 kommenttia
Pe 22.01.2010 @ 13:48
Vuonna 1991 oli Radio Cityssä töissä, kun näin ensimmäisen kerran yhteydenottoyrityksen nettiin. Dinosauruksen kuva lataantui tuntitolkulla Macin linnunpönttö-koneen näytölle.
Muutamaa vuotta myöhemmin mediamaailmassa oltiin varmoja,että netti tekee radioille saman minkä jääkausi teki hirmuliskoille. Sukupuuttoon kuolemisen sijasta radio on vallannut, muita syrjäyttämättä uusia ekolokeroita. Radio on paitsi säilyttänyt perinteisen paikkansa keittiön ikkunalaudalla, myös levittänyt pitkän ja komean häntänsä nettiin ja mobiiliin. Ja mikä hienointa, siihen ulokkeeseen voi kuka tahansa tarttua milloin itselle parhaiten sopii.
Ti 11.05.2010 @ 11:09
pitkä ja komea häntä... tekisi mieli sohaista tätä ilmausta freudilla.
keittiön ikkunalauta, vanha pelargonia, kyllä kyllä. sisällön potentiaalisia tuottajia eivät mitkään hulppeat mahdollisuudet koske. mielestäni radion(kin) sisällöt ovat talouspainotteisia ja taantumuksellisia ja niitä tuottaa aina ja vaan sama piiri ja päivittäismössön uusinnoilla terrorisoidaan.