Su 12.03.2006 @ 00:34admin

Dan Gillmor BBC:n nettikolumnistiksi

Kansalaisjournalismin asiantuntija, "We the Media" - teoksen kirjoittaja ja Center for Citizen Median johtaja Dan Gillmor kirjoittaa sarjan kolumneja BBC:lle.

Ensimmäisessä kolumnissaan ('Technology feeds grassroots media') Gillmor tekee yleiskatsauksen aihepiiriin, josta aikoo kirjoittaa: blogeista, podcastingista,wikeistä ja mash-upeista. Tärkeintä näille uusille tarinan kerronnan tavoille on keskustelevuus:

"For my part, the most exciting aspect of this change is in the emerging conversation. Bottom-up media tools are conversational in nature, even though they can be used in a top-down mode. "

Blogi on Gillmorin mukaan siitä hyvä viestintäkeino, että se antaa kerrotulle asialle ihmiskasvot, olipa kyseessä yhden henkilön tai ryhmän kirjoittama blogi:

"The most important aspect of a good blog is its humanity: It has a distinctly human voice, even if the postings are being done by a group instead of an individual.".

Podcastingia Gillmor pitää voimakkkaana viestintämuotona siksi, että se mahdollistaa pientenkin yleisöjen tavoittamisen ja siksi, että puhuttu sana välittää enemmän sävyjä kuin kirjoitettu:

"podcasting is about the ability of almost anyone to create audio content that typically has a small audience for any individual program, and then sending it to any digital device, portable or not.

The actual human voice has its own power over the written word. We get different nuances from audible speech, and they can often tell us things the printed page cannot. "

Mashup on uusi termi, jolle ei ole vielä vakiintunut yleisesti käytettyä suomenkielistä vastinetta. Mashupista on kyse silloin, kun sisällön tuottaja antaa muille mahdollisuuden jatkokehittää palveluja, jotka yhdistelevät tietoja eri lähteistä uudella tavalla. Gillmor mainitsee esimerkkinä ChigacoCrime.org - palvelun, jossa voi selata viranomaistten tuottamaa rikostilastotietoa Google Earth - karttapalvelun avulla.

0 kommenttia

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu