To 06.04.2006 @ 10:27admin

Podcast-julkaisun viiveet osin vastaanotinohjelman syytä?

Tällä palstalla on ollut puhetta siitä, että ajankohtaisohjelmien podcastit pitäisi saada nopeasti verkkoon, sillä muuten niistä ei ole vastaavaa hyötyä.

Tässä taitaa nyt olla jotakin meistä riippumatonta hidastetta välissä. Esimerkiksi iTunesissa tilattu Ykkösaamu synkkaa iPodiini päivän viivellä, mikä on vähintäänkin hiukan myöhäistä. Omituista se on sikäli, että meillä se mp3-tiedosto julkaistaan verkkoon ennen puolta kymmentä, siis varsin pian lähetyksen jälkeen.

Jos vastaanotto-ohjelmassa on mahdollista tihentää päivityksen tahtia, niin ajastuksella voi yrittää kohentaa asiaa, tai vaihtoehtoisesti tehdä manuaalinen Ykkösaamun päivitys siinä ennen puoli kymmentä.

Kerro, saelli, auttavatko nämä toimenpiteet asiaa?

3 kommenttia

Joo, Ykkösaamun päivitysaikataulu näyttää nykyään jo ihan hyvältä. Tällä viikolla se on näköjään tullut saataville klo 9.13-9.23, kun esim. tämän päivän ohjelmatiedoissa radio-ohjelma on loppunut klo 9.02. Olen itse asiassa koko ajan katsonut noi julkaisemisajat suoraan RSS-syötteestä, joten iTunesin omalla päivitysaikataululla ei ole ollut tekemistä minun valitukseni kanssa.

Sen sijaan Päivä tunnissa tulee yli kahdeksan tunnin viiveellä (netissä tällä viikolla klo 7.36-8.35, kun radio-ohjelma loppuu edellisenä iltana klo 23). Tämä johtunee luonnollisesti siitä, ettei iltamyöhällä ole enää ketään laittamassa sitä verkkojakeluun.

Myönnän, että napinassani asiasta on ehkä vähän pilkunviilauksen merkkejä, tuskin kuuntelisin esim. noita yllämainittuja podcasteja joka päivä, vaikka päivitysaikataulu pelaisi minuutilleen. Omalla kohdallani tilanne on kuitenkin se, että olen ne tilannut, ja joskus tulee kotiin tullessa (joka on usein klo 23:n jälkeen) sellainen olo, että mitäs tänään onkaan tapahtunut, kuuntelenpa Päivä tunnissa -ohjelman. Sitten kun huomaa, että tuore jakso ei ole tarjolla, tulee sellainen olo että hiiteen koko podcastit. Tässä on siis erittäin suora yhteys Ylen panoksen ja asiakkaan asennoitumisen välillä. Lähetys tulee vasta seuraavana päivänä -> Yleä ei kiinnosta -> ei kiinnosta minuakaan. Kärjistetty esimerkki, mutta pointti lienee selvä.

Fakta on myös se, että suurimmalla osalla kansasta ei ole mitään hajuakaan podcasteista. Heille niitä ei kannata myöskään markkinoida, jos edellä kuvattu turhautuminen on mahdollista. Silloin tulee nimittäin juuri tuo "hiiteen koko podcastit" -olo. Ja kun tällainen olo on tullut podcasteihin ensimmäisen kerran tutustuessa, tuota ensivaikutelmaa on vaikea rikkoa.

Jos sen sijaan homma toimisi ideaalisesti, voitaisiin podcasteja alkaa mainostaa ohjelman jälkeen tulevalla "Missasitko? Kuuntele verkosta." -pätkällä. Tällöin ne voisivat oikeasti menestyä.

Tuo olisi kyllä ihanteellinen homma saada kuntoon ja sillä sitäpaitsi palveltaisi myös muualla maailmassa eri aikavyöhykkeillä olevia asiakkaitamme. Stand by, yritämme kohentaa myös ympärivuorokautista podcast-palvelua jollain aikataululla, en uskalla sen täsmällisemmin luvata, millä.

Oma mielenkiintoni podcasteihin heräsi 2005 keväällä, kun kaikki kirjaston kielinauhat oli kuunneltu jo työmatkalla moneen kertaan ja kun espanjankieliset radioasemat eivät autoradioon kuulu. 98% podcasteista on englanninkielisiä, loppuun mahtuu siis niin maailmankieli espanja kuin oma suomemmekin. Espanjankielisissä podcasteissa löytyy sekä valinnanvaraa sekä pioneerivaiheen yhteishenkeä.

Vuoden kuunneltuani päätin tehdä oman podcastini, jonka avulla voin mielekkäällä ja mielenkiintoisella tavalla tuottaa kieltä. Siihen rohkaisi se kokemus, että guatemalalaisessa Mundo F1 podcastissa audiokommenttini suomalaisista kuskeista otettiin todella innolla vastaan. Oman ohjelmani "Del Gorro del Mundo" palaute on myös ollut rohkaisevaa.

Podcastien ja suomalaisen podcastien osalta erityisesti arvostan niiden tuomaa puheradion renesanssia ohjelmavirran rinnalle.

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu