Ti 16.01.2007 @ 07:30admin

Paatuneita rikollisia?

HS julkaisi kansallisen nuorisotutkimuksen ennakkotietona jutun siitä, että nuorten asenne laittomaan verkosta lataamiseen ei ole muuttunut uuden tekijänoikeuslain myötä: "Yli puolet, 52 prosenttia, 15–25-vuotiaista suomalaisista nuorista on uuden KNT:n mukaan ladannut verkosta elokuvia ja 45 prosenttia tv-ohjelmia. Ikäluokan miehistä jopa 70 prosenttia on ladannut elokuvia ja 60 prosenttia tv-ohjelmia. Käytännössä näiden kaikkien voidaan olettaa ladanneen elokuvansa laittomasta lähteestä. Vertailulukuja ei ole, sillä lataamista kysyttiin ensimmäistä kertaa. Musiikin lataamisesta ei kysytty" (Nuorten asenteet ennallaan – lataaminen jatkuu laittomasti - HS digilehti).

Toimittaja Jussi Ahlroth kysyy kommentissaan, pitäisikö toimijoiden kehittää uusia liiketoimintamalleja ja viittaa Etelä-Koreaan, jossa muutama miljoona asiakasta maksaa kiinteää kuukausimaksua pääsystä laajana musiikkivalikoiman äärelle. Vastaavia liiketoimintamallejahan on muuallakin, mm. uusi Napster toimii tilausmaksuperiaatteella, mutta palvelu ei ole saatavilla suomalaisille asiakkaille.

Tekijänoikeusjärjestöjen yhteistyöelimessä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK:ssa uskotaan siihen, että nuorten asenteet muuttuvat ajan kanssa. "Tietoisuus siitä, että musiikin jakaminen ilman lupaa on laitonta, on noussut. Kaikki, jotka laajemmalti harrastavat sitä, tietävät kyllä, että he rikkovat lakia", sanoo Antti Kotilainen TTVK:sta.

Näin on. Melko monella nettisivun kulmalla keikkuu vino "olen rikollinen" -nauha kuin keskisormi pystyssä.

Kotilaisenkin resepti on, että lisää laillisia kauppapaikkoja, myös elokuville, tarvitaan. Mutta tulevatko sellaiset liian myöhään, jos asiakaskunta on jo tottunut löytämään haluamansa sisällöt verkosta vastikkeettomasti?

3 kommenttia

<i>Mutta tulevatko sellaiset liian myöhään, jos asiakaskunta on jo tottunut löytämään haluamansa sisällöt verkosta vastikkeettomasti?</i>

Noh, telkkarikin toimii mainosrahoitteisesti ja sitäkin katsotaan. Ja mitä tulee elokuva/videolevitykseen niin en täysin ymmärrä kitinää joka tuossa on waretuksesta. Vuoden 2004-2005 DVD-tallenteiden myynti- ja vuokraustoiminnan liikevaihdon nousu oli +16,6% (l. <a href="http://www.filmikamari.fi/page.php?id=7&tilasto_id=44">Filmikamari</a>) ja se ei varsinaisesti kuulosta minusta mitenkään huonolta. (vuoden 2006 tilastoa ei ole julkaistu vielä).

Tuohon liittyen oma mind blowing hetkeni oli se kun tajusin käyttäväni rahaa enemmän cd-levyihin kuin suomalaiset keskimäärin, samoin dvd:hin, elokuvissakäynteihin ja livetapahtumiin enkä ole missään mielessä suurkuluttaja (paitsi ehkä elokuvissa käymisen suhteen) eli siitä huolimatta, että kuulun niihin jotka pitää "Olen rikollinen?" täppää sivullaan ja pidän nykyisiä wareverkkoja hyvänä ideana niin kuulun myös niihin jotka käyttää rahaa mediaan. Veikkaan, että sama pitää paikkansa myös suurimman osan internet sukupolven edustajien kohdalla. Ehkä tuon tajuaminen vaatii sen, että nykyiset toimijat menevät konkurssiin ja uudet firmat tulevat tilalle. Henkilökohtaisesti en jää kaipaamaan firmoja jotka uhkailevat asiakkaitaan oikeudella.

Muuten onko missään ollut juttua siitä miksi naisten ja miesten välillä on noin suuri ero nettivideoiden lataamisessa?

Periaatteessa jonkun piratebayn löytäminen internetistä tuskin on tytöillekkään mikään ylitsepääsemätön ongelma. Eli onkos tuossa vain kyse siitä että nykyajan metsästys/keräilykulttuurissa miehet saalistavat softan ja median joita tarvitaan jokapäiväiseen elämään eli waretus on ulkoistettu poikaystäville ? Tai ettei verkostalataamiseksi katsota sitä jos ohjelman tulee "youtubesta" eikä sitä ladata koneelle tiedostona?

Vai voisiko olla, että tytöt ovat individualistisempia ja pitävät varansa (tuosta voi tulla vaikeuksia, en rupea) kun taas kundit yllyttävät toisiaan uskaltamaan ja ovat kapinallisuudessaan hiukan uhmakkaita samalla tavalla kun ajetaan liukkailla lujaa ilman turvavöitä?

Tosi viehko teoria tuo metsästys-keräily-saalistusteoria! :)

Onko muita teorioita tämän blogin lukijoilla?

Huomasimpahan just, että teoston <a href="http://www.teosto.fi/Teosto/Webpages.nsf/0/0EB30A698B79E022C22571D9002DA90F?opendocument">digitaalisen median kulutustutkimusessa</a> oli P2P käyttäjiksi (vajaat 300 tyyppiä) luokiteltujen jakauma 45% naiset ja 55% miehet. Tosin ikäluokka oli about 25-35 vuotiaat joten seki eros.

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu