La 03.03.2007 @ 11:42admin

Yhteisöllisyys ei ole ilmoitusasia

YLE Extra - kanavan verkkojuontaja Arttu on parin viikon ajan ottanut tuntumaa suomalaisiin verkkoyhteisöihin työroolinsa kautta. Hän raportoi kokemuksistaan X-Stagella perjantaina: "Pyrkimyksenäni oli avata keskustelua koskien Yle Extraa, luoda kontakteja ihmisiin sekä ennen kaikkea lukea ihmisten ajatuksia uudenlaisen median tuottamisesta" (Yhteydenottoja yhteisöihin).

Verkkoyhteisöihin jalkautumisessa on eri lähestymistapoja. Viraalimarkkinointikampanjat ovat nykypäivää. Tuskin kukaan todella tietää, mikä prosenttiosuus kunkin yhteisön jäsenkunnasta on markkinointitarkoituksessa perustettuja haamukäyttäjiä - en yllättyisi, vaikka osuus olisi isokin.

Hit and run - markkinoijan saattaa erottaa siitä, että hänen verkkoidentiteettinsä ei kestä lähempää tarkastelua - juuret ja kytkökset puuttuvat. Onko verkon lukuisilla foorumeilla mahdollista luoda rehellisyyteen ja avoimuuteen perustuvia kontakteja? Uskon, että on. Olen puhunut sen puolesta, että journalistit ottaisivat tuntumaa verkkoon (My place or yours?, Kilpailusta yhteistyön kulttuuriin), sillä näen, että jättäytymällä pois tästä keskustelukulttuurista journalisti sulkee silmänsä ja korvansa isolta yhteiskunnan ja viestinnän muutokselta.  
 
Odotan kiinnostuneena huhtikuisten Journalismin päivien keskusteluja ja erityisesti We the Media - teoksen kirjoittajan Dan Gillmorin osuutta. Gillmorin "Lukijani tietävät enemmän kuin minä" - henki (ks. esim.), on juuri sitä nöyryyttä ja avoimuutta keskustelulle, jota rohkea journalisti viljelee.

Tukisipa journalistinen kulttuurimme sitä asennetta laajemmaltikin.

Yhteisöllisyys ei ole ilmoitusasia. YLEn uudesta Extra - kanavasta ei tule "TV 2.0:aa" vain sanomalla asia ääneen, vaan käytäntöjen, yhdessä tekemisen ja vuoropuhelun kautta.

Demos Helsinki - ajatushautomo kirjoittaa Yhteiskunta 2.0 - blogissaan, että "Toivottavasti Ylellä riittää rohkeutta viedä projekti loppuun asti ja “avata itsensä” aktiivisen kansalaisuuden työkaluksi" (Avoin YLE toteutumassa?)

Tätä se ei voi tehdä yksin. Yhteisön on tultava mukaan.

0 kommenttia

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu