Ke 18.10.2006 @ 18:06admin

Tulevaisuuden televisio?

Elektroniikkayhtiö Samsung oli parikymmentä vuotta sitä mieltä, että on hyvä idea yhdistää televisio mikroaaltouuniin. Jostain syystä kuluttajat eivät olleet ihan samaa mieltä. Laite pääsi kuitenkin esille yhtiön päämajassa sijaitsevaan tekniikkamuseoon.


Viiden tuuman tv-mikroaaltouuni vuodelta 1983.

Nyt moni haluaa television autoonsa. Mobiilitelevision näyttöruudussa toimivat myös suositut navigointipalvelut. Etelä-Koreassa Seoulissa, jossa mobiilitelevisiota on lähetetty kymmenisen kuukautta, useampi on tähän mennessä valinnut autovastaanottimen kuin taskutelevision.

Samsungilla kuitenkin uskotaan, että taskulaitteetkin alkavat mennä kaupaksi, niin paljon joudutaan istumaan liikennevälineissä - sitäpaitsi kelpaa se navigointi jalankulkijallekin.

Samsung kehui lanseeranneensa maailman ensimmäisen DVB-H - tekniikalla mobiilitelevisiota vastaanottavan taskulaitteen toukokuussa Italiassa, joka maailmassa ensimmäisenä aloitti DVB-H - mobiilitelevisiolähetykset.

Etelä-Koreaa pidetään monessa suhteessa maailman tietoyhteiskuntamallimaana ja sen kansalaiset ovatkin kuulemma varsin ylpeitä viime vuosikymmenten teknologiakehitysponnistusten tuloksista.

Niin Samsungin kuin toisen elektroniikkajätin, LG:n näyttelyhuoneissa komisteleekin monta "maailman ensimmäinen" -kylttiä.

Joskus ensimmäisyys on hienoa, joskus vain hassua. Vasta aika kertoo, miten kävi. Onpahan vain hauska seurata tätä mediamaailman murrosta, parin vuosikymmenen perästä sitten lempeästi myhäillä omille luuloilleen.

Etelä-Korealaisessa teknologian tutkimuskeskus ETRIssä visioidaan tulevaisuuden tekniikoita. Siellä demotaan jo myös kolmiulotteista DMB-tekniikalla lähetettävää mobiilitelevisiota, opin tänään. Pyörryttävän ja oksennuttavan audiovisuaalisen elämyksen voi aikanaan hankkia siis myös bussissa, jos ja kun palvelusta tulee kaupallinen sovellus. Hurraa!

Samaan aikaan, kun televisio on tyrkyllä taskuum, se tulee laajakaistaa myöten kotiin. Video on demand - tilausvideopalvelut tuovat ennen kokemattoman laajan valikoiman sisältöjä kuluttajan ulottuville joko kerta- tai könttämäksua vastaan.

Sellaiseen suuntaukseen uskon, että yhä enemmän "kodin" kokemuksesta kulkee jatkossa mukanamme jossakin sähköisessä muodossa niin, että siihen pääsee käsiksi kaikkialla, missä vain on tietoverkkoyhteys. Vanha sanonta "kotini on siellä, minne lasken hattuni", voi hyvin kääntyä todeksi niin, että jossakin "avaimenperässä" voisi pitää tallessa omia media- ja ympäristöasetuksia niin, että vaihtaessaan majaa ja paikkaa voi oman muistitökkelin seinässäolevaan töpseliin kytkemällä saada omat tv-ohjelmanauhoitukset, omat verkkomediat ja musiikit käsille.

Hiukan vippaskonteilemalla kaikki tuo onnistuu tiettävästi jo nyt, mutta joka jennin palveluiksi sellaisista ei vielä ole. Koska lienee?

PS: tätä blogia Blogilistan kautta tilaaville anteeksipyyntö haamupäivityksistä, koetan selvittää, mikä niitä aiheuttaa.

0 kommenttia

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu