EU:n aluekehitysrahojen vähenemisen seuraukset
EU:n budjetin koosta vuosille 2014 - 2020 käydään vielä vääntöä.
Kun budjetin koko on päätetty, on edessä uusi tiukka keskustelu siitä, kuinka suuret ovat eri maiden maksuosuudet, ja erityisesti kuinka isot ne ovat suhteessa EU:n budjetista eri kautta saataviin rahoihin.
Sekin on tietysti siis vielä päättämättä, miten paljon esimerkiksi Suomi saa rahaa seuraavalla maksukaudella EU-budjetista.
Suurimmat rahaeräthän Suomeen EU:n budjetista tulevat maatalouden tukien ja rakennerahojen kautta. Rakennerahastoista suurin osuus Suomelle tulee Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta.
Kaikki tämä myös vaikuttaa Suomen aluekehitysrahoihin, jotka vievät leijonan osan Suomen saamista rakennerahoista, ja joilla tuetaan hankkeita, jotka kehittävät suomalaisia yrityksiä, erilaisten innovaatioiden syntymista, osaamista, verkottumista ja alueiden saavutettavuutta.
Nyt vaikuttaa siltä, että Suomen aluekehitysrahat ovat vähenemässä, ja neuvottelut siitä, miten niitä tulevaisuudessa saadaan käyttää, ovat vielä käymättä.
Mutta miten se vaikuttaa tavallisen suomalaisen elämään, vai vaikuttaako suoraan mitenkään?
Ja entäpä byrokratia. On sanottu, että näillä EU:n rakennerahahoilla tuotetaan lähinnä byrokratiaa. Onko asia niin, ja yritetäänKö byrokratian osuutta taas vähentää?
Kun joissain maissa talous on todella rankoissa ongelmissa, niin se heijastuu myös Suomen neuvotteluasemiin, kun rakennerahoista EU:ssa käydään vääntöä.
12 kommenttia
Ke 28.11.2012 @ 14:56
Ahaa, nytkö keskustelu siirtyy tänne? Kokeillaan.
Ke 28.11.2012 @ 15:06
Mistäs täältä sitten löytää varsinaisen ohjelman kuunneltavaksi? Pitääkö mennä Areenaan?
To 29.11.2012 @ 12:06
Byrokratia nimenomaan rakennerahastojen rahoilla on nykyisin melkoinen. Jopa maakuntaliittojen väki sanoo, etteivät he halua käyttää noita rahoja, koska niiden hallinnointi on niin työlästä. Ja onkin suuri ero siinä, onko jossakin hankkeessa käytössä tavallinen kuntien raha vai rakennerahastoraha. Kuntien rahaa käytettäessä tarvitaan anomus, budjetti, toimintasuunnitelma ja loppuraportti sekä tilinpito melko normaalin tilitoimistokäytännön mukaisesti. Rakennerahastorahoitusta käytettäessä tarvitaan lisäksi mielivaltaisilla tavoilla ryhmitelty erikoistilinpito, alkuperäiset kuitit ihan kaikesta, monikertaiset neuvottelut siitä, kuuluuko jokin erä hyväksyttäviin kustannuksiin, ja kuukausia venyvä hallinnointi vielä hankkeen päättymisen jälkeen.
Pe 30.11.2012 @ 12:31
Ahaa, nytkö keskustelu siirtyy tänne? Kokeillaan.
Kun napauttaa tuota ehdota uusia aiheita, linkkiä, päätyy sinne. Hyvä. Mutta siellä on lista blogiteemoista, joista joutuu aluekehitysrahaohjelman sivulle, ja siellä taas ei pääsekään keskusteluun, vaan jää jumiin jonnekin umpikujaan.
Pe 30.11.2012 @ 13:27
Esimerkiksi yliopiston ja ammattikorkeakoulujen väki kertoo, että on aivan tavallista, että hankkeen hallinnointiin ja raportointiin kuluu jopa puolet hankerahasta. Hankerahoituksen piiriin ei edes hyväksytä hankkeen valmistelua, joten sen hankkeen toteuttaja joutuu joka tapauksessa maksamaan itse. Myös hankkeen viimeistely joudutaan usein tekemään hankkeen jo loputtua, koska kuittien ja yhä uusien tarkistusten kanssa kuluu niin paljon aikaa. Viranomaiset haluavat käytännössä tarkistaa jokaisen kuitin ja tiliotteen, ja harkita erikseen jokaista yksityiskohtaa, olipa kyseessä sitten kahvikassan kilpailuttaminen tai se, kuuluuko jokin muovikassi hankkeen kustannettavaksi vai eikö kuulu.
Pe 30.11.2012 @ 18:45
Ahaa, nytkö keskustelu siirtyy tänne? Kokeillaan.
Kun napauttaa tuota ehdota uusia aiheita, linkkiä, päätyy sinne. Hyvä. Mutta siellä on lista blogiteemoista, joista joutuu aluekehitysrahaohjelman sivulle, ja siellä taas ei pääsekään keskusteluun, vaan jää jumiin jonnekin umpikujaan.
Jos menee vanhojen ohjelmien sivulle ja napauttaa siellä sivupalkkia, joutuu sivulle, joka on umpikuja, sieltä ei pääse minnekään, ei pysty kuuntelemaan ohjelmaa eikä lukemaan kommentteja eikä keskustelemaan, vaikka uuden ohjelman tiedot kyllä ovat siinä.
La 01.12.2012 @ 09:39
Hyvä Maija, osasit taas kysyä asiat niinkuin ne täällä hallintoalamaisten vinkkelistä nähdään. Tuo erityisasiantuntija Annukka taitaa olla lähiaikoina siirtynyt ELY_keskuksen valvovan byrokraatin hommista kuntaliiton töihin, kun tuntui pikemminkin puolustavan byrokraatteja kuin yrittävän työnantajansa puolesta selvittää tätä sumaa. Annukka vastasi kysymykseesi hankkeiden ketjuttamisesta : " tuntuu aika karulta jos näin on". Ei siis ole käynyt kunnissa katsomassa, mutta näinhän se juuri on, samaa hanketta viedään eteenpäin kahden vuoden pätkissä, vain nimeä muokaten, hanke hankkeen perään.
Samoin vastaus: "kuvittelisin että suomen kaltaisessa yhteiskunnassa ei käytettäisi aikaa sellaiseen että toteuttajaa jälkikäteen rankaistaisiin" Tämäkin uhka jatkuvasti päällä täällä elävässä "hankehelvetissä".
Kaikkia tämän ohjelman esiin tuomia ongelmia ei millään tässä mahdu kommentoimaan mutta tulevaisuus mielessä, EU-rahoitus laskee 1,7 miljardista 1,2 Mrd:n-----byrokratia vie nyt 10 %=170miljoonaa, kuka luulee byrokraattien määrän vähenevän rahoituksen pienetyessä, ei kukaan. Siis seuraavalla rahoituskaudella noin miljardin käyttöä valvotaan 170 miljoonalla. Ei vaadittavien raporttien määrä ainakaan vähene.
Ma 03.12.2012 @ 12:33
Aika monessa organisaatiossa hoidetaan nykyisin sellaisia asioita hankerahoilla, joihin ennen oli olemassa kiinteä budjettirahoitus. Esimerkiksi kunnista on otettu pois paljon rahaa vaikkapa elinkeinoasioiden hoitamisesta. Samoin koulujen ja oppilaitosten rahoitus on niukentunut. Niinpä kouluissa opettajien aikaa käytetään hankehakemusten pyörittelyyn ja hankeraportointiin, jotta opetukseen liittyviä asiallisia asioita saadaan hoidettua edes hankerahoilla, kun muuten niihin ei ole varaa. Vuodesta toiseen. Opetushenkilökunta repii hiuksiaan, kun he joutuvat panemaan aikaansa hallinnointiin eikä opetukseen.
Ma 03.12.2012 @ 12:34
Ahaa, nytkö keskustelu siirtyy tänne? Kokeillaan.
Kun napauttaa tuota ehdota uusia aiheita, linkkiä, päätyy sinne. Hyvä. Mutta siellä on lista blogiteemoista, joista joutuu aluekehitysrahaohjelman sivulle, ja siellä taas ei pääsekään keskusteluun, vaan jää jumiin jonnekin umpikujaan.
Jos menee vanhojen ohjelmien sivulle ja napauttaa siellä sivupalkkia, joutuu sivulle, joka on umpikuja, sieltä ei pääse minnekään, ei pysty kuuntelemaan ohjelmaa eikä lukemaan kommentteja eikä keskustelemaan, vaikka uuden ohjelman tiedot kyllä ovat siinä.
Niin joutuukin, siellä tulee vastaan ihmeellistä koodikieltä eikä mitään vastauslomaketta.
Ma 03.12.2012 @ 17:09
Hei ja kiitos kun otitte asian esille.
Ohjelman keskustelu on siirretty kokonaan tähän Brysselin koneen blogiin.
Täällä voi myös jatkaa keskustelua niistä teemoista, joiden käsittely alkoi vanhoilla sivuilla.Vanha palsta säilyy edelleen luettavana, mutta kommentointimahdollisuus sinne suljetaan.
Keskustelupalstan muutto johtui siitä, että ohjelmien kommenttiosio on teknisesti
ongelmattomampi täällä blogisivuilla.
Noissa vanhan palstan linkeissä on tosiaan ongelmia, jotka yritetään selvittää.
To 06.12.2012 @ 00:26
Hei ja kiitos kun otitte asian esille.
Ohjelman keskustelu on siirretty kokonaan tähän Brysselin koneen blogiin.
Täällä voi myös jatkaa keskustelua niistä teemoista, joiden käsittely alkoi vanhoilla sivuilla.Vanha palsta säilyy edelleen luettavana, mutta kommentointimahdollisuus sinne suljetaan.
....
Kiitos! Ohjelma on hyvä ja odotan keskustelulta syvennystä aiheisiin ja monipuolisia näkökulmia.