Kesäohjelmat 3.6 - 29.7

Tässä ovat kesällä uusittavat ohjelmat.

Klikkaamalla otsikkoa pääsee ohjelman blogiin ja sitä kautta myös areenan klippiin, josta ohjelmaa voi kuunnella

3.6.EU ja Lähi-idän tilanne haastateltavana Mari Neuvonen

 10.6. Eu ja terrorismin uhka haastateltavana Leena Malkki

 17.6 EU ja kehitysyhteistyö haastateltavana Marikki Stoccetti

 24.6. EU, sosiaalinen pääoma ja yhteisöllisyys haastateltavana Jouko Kajanoja

1.7. EU ja muuttuva aika haastateltavana Markku Kuisma

 8.7   EU ja Venäjän talous. haastateltavana Iikka Korhonen

 26.7 EU ja jatkuva muutos haastateltavana Timo Miettinen

 

EU:n talous ja EMU

Roger Wessman

Yhteinen valuutta, on vähän niin kuin yhteinen pankkitili. Keskinäisiä sääntöjä tarvitaan sen hoitamiseen, sanoo Marketnozen tutkimusjohtaja ekonomisti Roger Wessman ja sanoo myös, että hallitusneuvottelujen pohjana ollut Valtiovarainministeriön EMU raportti, jossa pitkällä tähtäimellä tavoitellaan EMU-maiden keskinäisten vastuiden rakenteiden purkamista, perustuu toiveajatteluun. Eli ”no bailout”-ajattelun ankarimpaan muotoon tuskin ollaan menossa.

Euroalueen suuri perusongelma on erilaisten talouksien erilaiset talouspoliittiset ja rahapoliittiset tarpeet. Kriisimaiden ongelmia Euroopan keskuspankki, EKP  helpottaa ostamalla valtioiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta. Ja kyse on silloinkin siitä. että me EMU-maat EKP:n kautta tuemme toisiamme.

Koko Euroalueen talouden tämänhetkinen suuri ongelma on kysynnän puute. Kysyntäongelmaa EKP hoitaa painamalla käytännössä lisää rahaa ja lainaamalla sitä nollakorolla. Eli esim. Saksassa saadaan kulutus kiihtymään, kun lainanotto on halpaa.

Mutta mitä muuta kuin yhteisesti koordinoitua talouspolitiikkaa yhteinen valuutta euromailta vaatii? Ilmeisesti ei ainakaan merkantilistista talouspolitiikkaa.  Taantuman ongelmia ei myöskään voi ratkaista yksittäisissä EMU-maissa ulkoisella devalvaatiolla, vaan esim .Suomessa, jossa on puute investoinneista, kannattaa nyt investointeja houkutellakseen keskittyä pitämään palkat matalalla ja/tai myös alentamaan työn hintaa esim. laskemalla työnantajan sosiaaliturvamaksuja ja samalla on tärkeää saada koko EU-alueen talous kasvuun.

 

 [areena][/areena]

EU ja roomalaisen oikeuden perinne

Kaius Tuori

Ennen toista maailmansotaa ja sen aikana natsien tapa käyttää oikeutta herätti osan heidän huonosti kohtelemiaan oikeusoppineita ajattelemaan eurooppalainen roomalaisen oikeuden perinnettä, joka on jatkunut mahdollisesti jo kaksi- ja puolituhatta vuotta ja jonka idea on edelleen pohjana eri EU-maidenkin oikeudessa.

Erityisesti he kehittivät ajatusta siitä, miten antiikin aikaan syntynyt roomalainen oikeus muodostaa meille eurooppalaisillekin osin yhtenäisen vanhan käsitteen moraalista, jonka rikkominen on pahasta.  Heidän tulkintansa mukaan roomalaisen oikeuden ajatus on ollut olla esim. oikeudenmukaisuuden ideaan sitoutunut ja vapaa politiikasta.

Tämä tulkinta sai laajaa kannatusta sodan jälkeisessä Euroopassa, ja nyt onkin hyvä miettiä, onko nimenomaan roomalaisen oikeuden perinne se, joka viime kädessä yhdistää meitä eurooppalaisia. Ja onko myös ylipäänsä se, että vanhoja lakeja ei liian nopeasti muuteta ja niiden perinteitä siten murreta, tärkeää edelleen eri EU-maiden kansalaisille ja heidän luottamukselleen lainkäyttöön ja lainkuuliaisuudelleen .

Haastateltavan on akatemiatutkija Kaius Tuori Eurooppa-tutkimuksen verkostosta Helsingin yliopistosta ja toimittajana on Maija Elonheimo

Nuorten EU. Unelmia ja painajaisia.

Jarkko Lehikoinen

Kehittääkö muihin EU-maihin matkustaminen työn, opiskelun tai harjoittelun vuoksi nuorta ja onko siitä myöhemmin hänelle ja hänen synnyinmaalleen hyötyä. Vai osittaako se, että hän on jonkunlainen taivaanrannanmaalari tai voi jäädä kalliisti hankitun koulutuksensa kanssa toiseen maahan ja siten tulla hänet alun perin kouluttaneelle maalle kalliiksi. EU:hun mahtuu ja on mahtunut monenlaista käsitystä nuorten EU:ssa matkustelun seurauksista.

Siitä huolimatta niistäkin Etelä-Euroopan maista, joista aiemmin ei esim. kielitaidon tähden lähdetty muuhun Eurooppaan on nuorisoa lähtenyt liikkeelle. Myös Itä-Euroopasta on paljon nuorisoa lähtenyt ja jäänyt muualle Eurooppaan töihin. Meiltä Pohjoismaistakin nuorisoa käy muissa EU-maissa paljon, mutta ainakaan vielä Suomessakaan ei isosti pelätä heidän muuttavan lopullisesti maasta pois, vaan nuorten liikkumista muualla EU-alueella pidetään yleensä hyvänä asiana.

Nyt tietysti erityisesti nuorten työttömyyden erot ja EU:n sisäiset elintasoerot liikuttavat nuoria EU-maasta toiseen. Nuorisotyöttömyys ja siihen liittyvä näköalattomuus on tällä hetkellä EU-alueella suuri ongelma ja siihen on EU-alueella yritetty keksiä ratkaisuja. Samalla nuorten osallisuudesta EU-alueen päätöksentekoon on puhuttu paljon ja myös heidän kuulemisestaan myös. Ja vaikka nuoret ovat erilaisia ja toimivat erilaisissa järjestöissä, niin kuitenkin on ilmennyt, että on teemoja joissa heiltä löytyy yhteinen ääni.

 Asiasta keskustelee kansainvälisten asioiden johtaja Jarkko Lehikoinen Allianssista

Seuraavista linkeistä on mahdollista saada lisää tietoa siitä miten nuoret pääsevät esim. harjoittelemaan tai opiskelemaan EU-alueella.

 www.nuorisovaihto.fi

www.cimo.fi

EU:n kehitys ja sen tulevaisuuden mahdollisuudet

 

Risto Volanen

Yhteiskuntatieteiden tohtori Risto Volanen suhtautui aikoinaan kriittisesti EU-jäsenyyteen, kuten voi kuunnella esim. tästä /2014/05 Ylen elävän arkioston nauhoituksesta vuodelta 1994. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/09/ylen-eu-illoissa-1994-kinattiin-suomen-tulevaisuudesta

Ennen kaikkea Volanen oli ennen liittymistä huolissaan EMU:sta, Suomen turvallisuuspolitiikasta ja maatalouspolitiikasta. Monet huolet osoittautuivat myöhemmin aiheellisiksi.

Volanen on myös sitä mieltä, että Suomen tulisi olla EU:ssa aktiivisempi toimija etenkin Itämeren tilanteen rauhoittajana.

Tällä hetkellä lisää kritiikkiä EMU:sta voi lukea esim. valtioneuvoston raportista (joka löytyy tästä linkistä Vakaampi talous- ja rahaliitto) , johon Sipiläkin viittaa hallitusneuvotteluita tehdessään. (Raportista keskusteltiin myös Brysselin koneessa huhtikuun alussa ja se löytyy tästä linkistä:http://blogit.yle.fi/brysselin-kone/euro-ja-suomi).

Nykyään Volanen ei halua Suomen irtautuvan EU:sta tai EMU:sta, mutta hän on sitä mieltä, että EU:lla on edessä kolmas tie. Hänen mukaansa tulevaisuuden EU:n suunta on se, että esim. ihmisten, kuntien, maakuntien ja jäsenvaltioiden erilaisuus on oltava lähtökohtana kun EU:ta kehitetään, eikä silloin tavoite voi olla EU-jäsenmaiden muotoutuminen yhä yhdenmukaisimmiksi.

EU:hun liittymisemme jälkeen Volanen toimi mm. Euroopan maataloustuottajien liitto Copan  ja Euroopan osuuskuntien liitto Cogean pääsihteerinä Brysselissä myös pääministeri Vanhasen valtiosihteerinä.

 

EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden pitkä taival

Antti RiivariMiksi meillä EU:ssa ei synny vastaavanlaisia suuria menestystarinoita kuin Google, Facebook tai Amazon. Onko selitys se, että me EU:ssa yleensä teemme ennakoivasti sääntöjä eri ongelmien varalle ja siten tavallaan jumiutamme markkinat. Samaan aikaan esim. USA:ssa säännöt muotoutuvat käytännön enemmän ratkaisuna käytännössä ilmeneviin ongelmiin.

Entä johtaako tämä suurten firmojen kasvu digitaalisilla sisämarkkinoilla kuitenkin myös siihen, että suuret firmat ylipäänsä hyötyvät isoista digimarkkinoista niin paljon, että se alkaa olla haitallista mu1lle markkinoilla toimijoille, ja pitääkö asiaa kuitenkin tiukemmin säädellä

EU:n sisämarkkinoilla, kun yhä suurempi osa 28 eri jäsenmaan ihmisistä toimii netissä, jonkinlaisia markkinoiden sääntöjen päivityksiä on joka tapauksessa tehty ja kaivattu.  On puhuttu siitä, mikä on järkevin tapa hoitaa esim. tekijänoikeudet silloin kun materiaalia jaetaan eri maihin. Millaisia ovat kuluttajansuoja ja sen harmonisointitarpeet eri maiden takuiden tai palautusoikeuksien suhteen kun eri maista yli rajojen ostetaan tavaraa. Ja miten hoidetaan kaupankäynnissä syntyvät tietosuoja-ongelmat.

Iso kysymys on myös ollut se, että edetäänkö sillä kärjellä, kuten nyt jo palveludirektiivi edellyttää, että kuluttajalla on oikeus saada ostaa mahdollisesti laajenevilla digimarkkinoilla kaikkea mahdollista mistä vain EU:sta, ja häntä on kohdeltava silloin tasapuolisesti asuinpaikasta riippumatta. Vai pitääkö asiassa ottaa enemmän huomioon myös esim. niiden pienten yritysten tilanne, joilla voi tulla ongelmia kielitaidon suhteen, tai eri maiden kuluttajasuojakäytännön tuntemisessa tai tavaroiden toimittamisessa eri maihin.

EU:n digitaalisista sisämarkkinoista keskustelee hallitusneuvos Antti Riivari Työ - ja elinkeinoministeriöstä

 

 

 

 

EU ja maatalouden rakennemuutos

Jyrki Niemi

EU:n Maatalouspolitiikan suunta näytti melko 90-luvun alusta saakka. Ei enää haluttu maksaa tukia tuotannon mukaan tuotteiden hinnoissa, vaan haluttiin tukea enemmän viljelijän toimeentuloa.

Näin odotettiin jatkettavan vielä vuonna 2008 kun jännitettiin millainen se tulisi olemaan seuraavan  7-vuotiskauden ratkaisu  vuosille 2013-2020. Oletettiin, että maatalouden liberalisointia ja markkinaehtoisuutta tullaan lisäämään.

Ratkaisu ei kuitenkaan vastannut ennakko-odotuksia vaan oli paljon odotettua vaisumpi. Tosin maatalouspolitiikan viherryttämin lisääntyi merkittävästi.

Mutta entä tulevaisuudessa?

Todennäköisesti maatalouden viherryttäminen jatkuu, maatalouden ravinnepäästöjä ja ilmastoa tuhoavia päästöjä halutaan vähentää ja eläinten hyvinvointiin halutaan kiinnittää lisää huomiota.

Samalla keskustelu tukitasojen tasaamisesta eri jäsenmaiden viljelijöidenvälillä jatkuu, ja mikäli talousvaikeudet jatkuvat, syntyy keskustelu myös siitä, pitääkö EU:n budjettia supistaa ja sitä kautta myös supistaa maatalouden tukia.

Mutta entä maatalouden markkinaehtoisuus ylipäänsä? Perinteisesti markkinaehtoisuuden suuria kannattajia eri jäsenmaissa ovat olleet Englanti, Ruotsi, Viro ja jossainmäärin myös Hollanti ja Tanska .  Englantihan ostaa suuren osan elintarvikkeitaan muualta ja sen ideologiaan pienet maatalouden tukikustannukset sopivat hyvin. Samoin halvat markkinahinnat. Ruotsi puolestaan on viime aikoina vähän laimeammaksi. Tanska on edelleen erittäin vahvasti markkinaehtoisuuden kannalla, mutta toisaalta sikäläisillä maanviljelijöillä menee taloudellisesti heikosti. Viro taas kannattaa edelleen markkinaehtoisuutta.

Suurin markkinaehtoisuuden vastustaja on taas ollut Ranska. Ja Suomi on osaltaan ollut samaa mieltä Ranskan kanssa. Saksan linja on ollut häilyvämpi ja Puola on myös ollut osin samoilla linjoilla Ranskan kanssa. Esim. Unkarilla taas on ollut erimielisyyksiä EU:n kanssa siitä, paljonko ulkomainen agribusiness voi levittätyä Unkarriin.

Muitakin suuria teemoja on tulossa esille.

Esim. TTIP-neuvottelut, eli EU:n ja USA:n väliset vapaakauppaneuvottelut tulevat aiheuttamaan kiinnostavia jännitteitä EU:n elintarvikemarkkinoille. Miten suhtaudumme USA:ssa sallittuun hormonilihaan klooripestyyn siipikarjanliha muuntogeeniseen ruokaan? Ja miten USA:sta tulevat elintarvikkeet ylipäänsä vaikuttavat meidän elintarvikemarkkinoihimme.

Ja miten kestävää EU:n maatalouspolitiikka on EU:n ja Koko maailman ruokaturvan kannalta

Ohjelmassa haastateltavana on maatalouspolitiikan professori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskuksesta

 

 

 

Eduskuntavaalit EU-vaaleina

Tapio Raunio

Aikaisemmin ajateltiin, että kansallisissa vaaleissa tulee keskustella kotimaanpolitiikasta ja europarlamenttivaaleissa EU-politiikasta. Tällainen ajattelu on kuitenkin harhaanjohtavaa." Näin sanoo valtio-opin professori Tapio Raunio Tampereen yliopistosta. Kansallinen politiikka ja EU-politiikka ovat vahvasti linkittyneet toisiinsa ja kansalliset hallitukset edustavat myös jäsenmaitaan sekä Euroopan neuvostossa, että Eurooppa-neuvostossa.

Mutta missä syntyvät erot eri puolueiden välillä EU-asioissa? Yksi jakolinja perussuhtautumisessa EU:hun suhtautumisessa menee valtapuolueiden ja perussuomalaisten välillä. 

Sillä, miten kriittisiä tai miten EU-vastaisia eri puolueet ovat EU:ta kohtaan, on eroja. Samoin sillä miten vahvasti ja missä asioissa ne kannattavat nyt ja tulevaisuudessa kansallista itsemääräämisoikeutta. Tosin näissäkin asioissa on hajontaa puolueiden sisäisesti.

Käytännön kysymyksiä, joihin eri puolueiden on otettava kantaa, on se millaista budjetti- ja talouspolitiikkaa tai sosiaali- ja terveyspolitiikkaa eri puolueet kannattavat, koska ne joutuvat ottamaan niihin asioihin kantaa sekä EU:n, että kansallisessa politiikassa.

Seuraavan kauden suuria kysymyksiä tulee olemaan myös se, miten eri puolueet tulevat suhtautumaan TTIP:iin, ei EU:n ja USA:n väliseen vapaakauppasopimukseen. Siitä nousevien kiistakysymysten yksityiskohtia ei tosin tiedetä, mutta jotain voi silti jo päätellä siitä miten eri puolueiden edustajat ovat aihetta kommentoineet.

 

 

 

Euro ja Suomi

Ilkka Kajaste

Talouskriisin aikana, vuonna 2012 komissio esitti Blue Print-keskustelunavauksensa , Suunnitelma tiiviin ja aidon talous- ja rahaliiton luomiseksi , jossa esitetyn suunnitelman mukaan tarkoitus oli mm. perustaa oma eurobudjetti, yhteinen verotuspolitiikka ja  ja uusi perussopimus. Samaan aikaan parlamentti äänesti Thyssenin raportin Kohti todellista talous- ja rahaliittoa puolesta, jossa ideana oli syventää EU:n taloudellista integraatiota monin tavoin, mutta neuvosto ei hyväksynyt näitä ajatuksia kokonaisuutena.

Toisaalta talouskriisin mainingeissa ajatus pankkiunionista on toteutunut ja toteutunut on myös järjestelmä, jossa komissio valvoo eri maiden taloutta ja talouttaan vasten sopimuksia hoitavia maita voidaan rangaista siitä. Samoin on luotu myös vakausmekanismeja, jotka ovat lisänneet maiden välistä yhteisvastuuta EU:n perussopimuksen huolimatta no bail- out- periaatteesta, jossa jäsenvaltiot yksin vastuussa veloistaan

Mutta miten käy jatkossa? 

Suomi pyrkii etenemään EMU:ssa eli Euroopan talous- ja rahaliitossa sillä kärjellä, että vältetään mahdollisimman pitkään keskinäisiä vastuita. Tullaanko kriisin aikana luodut yhteisvastuumekanismit vielä joskus purkamaan, kuten esim. Suomi toivoisi. Ja miten ylipäänsä on käymässä valtioiden suvereniteetin

Haastateltavana on finanssineuvos Ilkka Kajaste valtiovarainministeriöstä.

Ilkka Kajaste on ollut mukana valtiovarainministeriön sisäisessä asiantuntijaryhmässä, joka on tehnyt arvion EMU:n rakenteista, haasteista ja tulevaisuuden suunnista julkaisussa nimeltä Vakaampi talous- ja rahaliitto.

 

 

EU ja muuttuva aika

Markku Kuisma

Olisiko Suomen sittenkin aikoinaan kannattanut liittyä läheisempään yhteistyöhön muiden pohjoismaiden kanssa. Niin ei tehty, vaan sitouduttiin muita pohjoismaita tiiviimmin EU:hun. Kun tässä tilanteessa ja tässä nykyisenlaisessa EU:ssa nyt ollaan, niin looginen jatkumo meidän toiminnallemme olisi, että pyrkisimme sitten Saksan osavaltioksi. Näin toteaa Suomen ja pohjoismaiden historian professori Markku Kuisma Helsingin yliopistosta.

Mutta mihin historian vaiheeseen nykyinen tilanne EU:ssa parhaiten vertautuu.  Olemmeko me Suomessa nyt samanlaisessa tilanteessa kun 1940-luvulla, jolloin myös tukeuduimme Saksaan. Vai olemmeko me EU:ssa osin samassa tilanteessa kuin 1300-luvulla, jolloin hallitsijoiden valta oli heikkoa ja rosvoparonien valta isoa ja kansainvaellukset määrittivät tilannetta Euroopassa. Vai onko tilanne sama, kuin paavi vallan aikaan. Kansa kuuntelee eri maissa latinankielistä messuja ja kirkko kerää veroja Vatikaaniin. Nyt ihmetellään EU:n säädöksiä ja rahaa kerätään EU:n budjettiin.

Kuisman mukaan EU:n aiheuttama muutos on ollut niin nopeaa, että se on jo sinänsä hankalaa. Meidän on kestettävä kaikki se byrokratia, joka syntyy siitä kun eri jäsenmaiden yhteisten rahojen käyttöä valvotaan, eivätkä eri kansakunnat ainakaan vielä välttämättä luota toisiinsa. Silloin kaikkea rahankäyttöä pitää tarkkaan valvoa ja valvojaakin pitää valvoa jne. Meidän on nyt myös oltava valmiita siirtymään ympäri Eurooppaa siinä missä pääomat ja työpaikatkin ja integroitumaan näin nopeasti meille uusiin eurooppalaisiin kulttuureihin. Ja

Mutta mihin tämä kaikki johtaa? Historiallisesti ainakaan yhteisvaluutat eivät toistaiseksi ole olleet kovin pitkäikäisiä ja niskalenkin ottaminen markkinavoimista ei aina ole ollut kovin helppoa.



Sivut

Brysselin kone

Tule mukaan kommentoimaan ja vaikuttamaan siihen, mistä puhumme, kun puhumme EU:sta.

Kuka voittaa ja kuka häviää kun Brysselin kone jyskyttää?

Brysselin koneen ensilähetys on siis keskiviikkona 8.5 klo 10.05 Yle Radio Yhdessä. ja uusinta torstaina klo 21.15.
Lisäksi se uusitaan Yle Puheessa  sunnuntaina 6.03.

Keskustellaan yhdessä tässä blogissa tai lähetä sähköpostia osoitteeseen maija.elonheimo@yle.fi

Kerro mielipiteesi EU:sta. Ehdota teemoja Brysselin koneen käsittelyyn. ( Ketju 2 )

Kerro mielipiteesi EU:sta. Ehdota teemoja Brysselin koneen käsittelyyn. ( Ketju 1)

Brysselin koneen Linkkilä. Jaa hyviä EU-linkkejä

Lue keskustelua aiempien vuosien ohjelmista 

Tietoa eurokriisistä kuuneltavissa myös  Elävässä arkistossa

Aiheeseen liittyvä Blogiteksti  London School of Economics and Political Science (LSE) -yliopiston sivulla



Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu