Pe 08.06.2007 @ 13:42admin

Pyörällä päästä

Viime vuonna julkaistun tiedeuutisen mukaan brittitutkimus väittää, että pyöräilykypärän käyttö saattaa jopa altistaa onnettomuuksille.  Suomessa pyöräilykypärää on puolestaan ehdotettu pakolliseksi sakon uhalla. Virallinen mantramme kuuluukin ”pyöräily ilman kypärää on aina riski”.

Niin. maailma on täynnä riskejä.

Brittitutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön. Kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun pyöräilijällä oli kypärä päässä. Törmäämisen vaara oli näin suurempi kuin paljain päin ajavilla. 

Kaikenlaisia tutkimuksia sitä tehdäänkin tieteen nimissä naama peruslukemilla. Tutkimuskohteena on ollut tutkija-psykologi itse.Erikoisin tutkimuksen havainto oli se, että kypärättä ajavat naispyöräilijät kierretään hieman kauempaa kuin miehet!

Itse kuulun paljain päin ajaviin kaupunkipyöräilijöihin. Ehkä minutkin on kaukaa kierretty, kun olen säästynyt törmäyksiltä. Toisaalta ajan enimmäkseen reipasta juoksuvauhtia, jotta ehdin havainnoida muuta liikennettä tarpeeksi hyvin. En ole pitkillä ulkomaisilla pyöräretkilläkään tähän
asti käyttänyt kypärää, mutta ehkä tulevat reitit ja liikenteen kasvava paljous saa minut jatkossa suojaamaan kalloni.

Tjah. Minusta kypäräkeskustelun sijasta voisimme puhua siitä, saako pyöräillessä kuunnella musiikkia tai saako pimeän vuodenajan pyöräilijä
ajaa ilman lamppua ja heijastimia. Kaikkein pahinta on mielestäni se, ettei tunneta kevyen liikenteen sääntöjä, ei osata ryhmittymiä autojen sekaan eikä näytetä käännyttäessä kädellä kääntymissuuntaa. Jalkakäytävillä ajetaan sikin sokin miten sattuu. 

En ole kypärävastainen pyöräilijä, mutten ymmärrä kypärävauhkoilua, kun itse ajamisessa olisi parantamisen varaa. Eikö olisi hullunkurista, jos vastaavasti autoilija saisi ajaa ilman ajo-opetusta ja ajokorttia, mutta turvavyö olisi ehdoton vaatimus?

Ymmärrän toki, että pyöräilykypärä voi ehkäistä päänvammoja. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien arvion mukaan 20 pyöräilijää
vuodessa olisi mahdollisesti selvinnyt onnettomuudesta, jos he olisivat käyttäneet kypärää.

Tietysti kannatan sitä, että turvallinen (kaupunki)pyöräily lisääntyisi. Olisi hienoa, jos esimerkiksi Tampereelle perustettu uusi pyöräilijöiden etujärjestö katsoisi peiliin ja vaatisi jäseniltään parempaa ajotapaa. Olisin iloinen, jos pyöräily nostettaisiin ansaitsemaan arvoonsa kuten vaikkapa Kööpenhaminassa. Siellä miehet puvuissaan, naiset leningeissään, koululaiset ja ikäihmiset pyöräilevät sovussa liikenteen seassa - useammat vieläpä ilman kypärää!
Elleivät kaupunkipyöräilijät halua omaksua turvallista ajotapaa eikä kantti kestä ajaa liikennesääntöjen mukaisesti, toivon totisesti, että he jalkautuvat ja jättävät ajopelinsä pysäköintiin.

Pyöräilyhän sopii lähes kaikille sekä hyöty- että kuntoliikunnaksi enkä soisi, että siihen liittyy vauhkoa pelottelua kypärättä ajamisesta ja huolimatonta ajotapaa.

1 kommentti

Ainakin minä huomasin kypärän hankittuani ja alettuani käyttää sitä pari ikävää sivuvaikutusta. Aloin ajaa kovempaa ja huolimattomammin. Tulin siis yhtäkkiä onnettomuusalttiimmaksi. Niinpä ymmärrän hyvin autoilijoiden reaktion - paitsi että naisia ei tarvitse varoa enemmän kuin miehiä. Lisäksi huomasin, että kypärän tuuletusaukoissa vinkuva tuuli kiristi hermoja minkä tahansa jatkuvan häiriöäänen tavoin. Vilkkaan liikenteen seassa ajaessa sitä ei ehkä huomaa.

Ihan tervettä?

YLE Asiaohjelmien toimittaja Rita Trötschkes kirjoittaa ajatuksiaan maskin ja deskin takaa.

Motto: Astu aina vesilätäkköön kun siltä tuntuu.

 
Ritan blogilöydöt

Blogiarkisto

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu