Pe 07.09.2007 @ 15:56admin

Viinapullolle pakkopaita

Oletko nähnyt Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton kampanjakuvat Kännissä olet ääliö? Nuori nainen oksentaa käsilaukkuunsa ja mies on pissannut housuunsa.

En tiedä miten tuo raflaava shokkihoito vaikuttaa niihin 18-30 -vuotiaisiin, joille kampanja on suunnattu. Eikö typeryys olekaan nuorten keskuudessa valttia?
 
Viime lauantaisessa Uutisvuodossa ehdotettiin, että nuoriin purisi paremmin sellainen kampanja, joka varoittaa ”jos juot, olet keski-ikäinen ääliö”. Minusta tuo on hyvä huomio. Mikään ei ole nuorelle pahempaa kuin se, että muistuttaa vanhempaansa.

Toivon, että alkoholin liikajuomisen kimppuun käydään yhtä suurella apinan raivolla kuin tupakan polttamiseen. Tupakka on hävitetty kohta koko maasta, sillä pian ei ole missään tumpin tumppia. 

Sosiaali- ja terveysministeriö tekee myös kovasti työtä viinahimon talttumiseksi. Työryhmän uusi kompromissiehdotus kuuluu näin: ”Alkoholi vaarantaa sikiön kehityksen ja terveytesi”. Ehdotus tullee alkoholijuomien pakkauksiin 1.1.2009 ja tekstin tarkoituksena on varoittaa kuluttajia alkoholin terveysvaaroista.

Entä miehet? Tekstihän on suunnattu naisille.

Ruotsalaisiin oluttölkkeihin ja -pulloihin lisätään jo nyt syksystä lähtien
varoitustekstejä, mutta Suomessa olisi syytä ryhtyä heti radikaalimpiin toimenpiteisiin eli varoituskuviin. 

Alkoholin hinnan korotuksen lisäksi voisi pullojen kylkiin lisätä kauhukuvia syövän runtelemista sisäelimistä, rypyistä ja pöhöttyneistä hahmoista.  Myynnin lisäksi Alkon perustehtävä on ennaltaehkäistä alkoholin kulutuksesta aiheutuvien haittoja. Miten Alko haluaisi tarttua Suomen kansanterveyden suurimpaan ongelmaan?
 
Turha on antaa ruusuista kuvaa siitä, että tähän maahan syntyisi juomakulttuuria, sillä sitä ei ole eikä tule vastaisuudessakaan. Kännäyskulttuurimme on ainoa tapa juoda alkoholia. Suurin osa väkivaltarikoksista tehdään juuri alkoholin vaikutuksen alaisena. Kroonisten alkoholin terveyshaittojen osuus on noussut olennaisesti suurkulutuksen vuoksi.
Ministeriö toivoo tupakka-askin kylkeen kuvallisia varoitusmerkkejä tulehtuneista ikenistä, putoavista hampaista ja mustista keuhkoista.
Mikä olisi rumin pelottelukuva, joka varottaisi alkoholista?  Mikä olisi nykyajan versio Turmiolan Tommista? Ehdotuksia?

3 kommenttia

Toivottavasti kuitenkin suurin osa kaksikymppisistä on jo päässyt eroon halusta olla kaikessa vanhempiaan vastaan ja ääliöitä.

Itse olen vastustanut varoitusmerkintöjä. En sen takia, että ne olisivat turhia, vaan sen takia, että ne tuovat tarpeettomia lisäkustannuksia yhtiöille. Ulkomailta maahantuotujen alkoholijuomien pakkausten avaaminen, tarran lisääminen ja pakkauksen sulkeminen uudelleen on kohtuutonta.

Säästyvät eurot voisi käyttää alkoholiverotuksen kiristämiseen. (Verotusta pitäisi muutenkin kiristää enemmän kuin on aiottu.)

Parempi olisi, jos Alkon ja muiden alkoholia myyvien kauppojen sisätiloihin lisätään kylttejä varoitukseksi alkoholin vaaroista. Ostopäätös on jo muutenkin tehty, kun pullo on kädessä. Tai vielä pahempi; pullo on jo oma, kun varoitustekstin lukee.

Tommy Rosenqvist
<a href="http://www.ajankohtainen.fi">Ajankohtainen.fi</a>

Missä viipyy kampanja joka ei keskity nuorten juomiseen vaan kyseenalaistaa alkoholin paikan suomalaisessa yhteiskunnassa! Milloin ei puhuta juomisesta ja kännistä vaan itse alkoholista ja siitä miksi se on keskiössä Suomessa? Yksilöä ei voida vastuuttaa loputtomasti, on aika katsoa rakenteita, jotka ylläpitävät alkoholin asemaa yhteiskunnassamme.

Känniääliö-kampanja ei rajusta ilmeestä huolimatta tuo esille mitään uutta: kaikki tiedämme, että ihminen on kännissä ääliö.
Kuinka uskottava on kampanja joka ei uskalla kyseenalaistaa alkoholia?
Miksi Panimoliitto samanaikaisesti vastustaa veronkorotusta?

Kiinnostavaa, ettei Panimoliitto ole laittanut Känniääliöitä juomaan omia tuotteitaan siidereitä, lonkkua ja oluita vaan mainosten kiiltokuvakasvoilla on grogilasi tai shampanjalasi kädessä.
Ei kovin uskottavaa, varsinkin jos katsoo oikeita kulutustilastoja:

http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2007/alko/alkoholinkulutus2006ennakko

Jos alkoholia juodaan viikossa 3 krt tai sitä useammin, miesten rintalihaksista voi kehittyä samanlaiset kuin naisilla. Tuon tiedon taisin saada joskus Akuutista. Alkoholipulloihin voisi laittaa edellä kuvailemani kuvan. En usko miesten haluavan naisten rintoja, kun naisilla itsellään on jo sellaiset.

Ihan tervettä?

YLE Asiaohjelmien toimittaja Rita Trötschkes kirjoittaa ajatuksiaan maskin ja deskin takaa.

Motto: Astu aina vesilätäkköön kun siltä tuntuu.

 
Ritan blogilöydöt

Blogiarkisto

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu