Ma 01.06.2009 @ 15:24Erkko Lyytinen,

Krakovan ihmettä ihailemassa, Erkko Lyytinen, 1.6.2009

 Tämän vuotinen Krakova elokuvafestivaali on minun ensimmäinen, mutta festivaalin 49. kerta, kun puolalaiset järjestävät yhden Euroopan parhaimmista festivaaleista. Näin tulee festivaalit rakentaa: tinkimätön ohjelmisto, erinomaisia kotimaisia dokumentteja kolmessa kilpasarjassa. Matala kynnys elokuviin, näytökset alkavat jo aamulla, 8 jälkeen! Lähes kaikki elokuvat ovat VOD-palvelimella ja laitteet toimivat hyvin. Lisäksi tänne lentää alle kahdessa tunnissa, ei säätöä kentällä, ei ruuhkaa moottoritiellä.


Täällä Krakovassa elokuvat ovat erinomaisia, Tirbecan (NY) tyhjänpäiväisiltä festivaaleilta tulleena on ilo huomata miten korkea taso Atlantin tällä puolen on. Itäisen Euroopan ja Venäjän elokuvatietämys on olematonta jopa HotDocsissa saati New Yorkissa. Ikäänkuin tämä maailmankolkka ja sen elokuvat eivät olisi valtameren takaisessa tietoisuudessa.

Mutta HotDocsissa "asiaohjelmia" katselleena huomasin myös, että suomalaiset elokuvat loistavat poissaolollaan. Krakovassa Sergei Verenseisauttaja löytää yleisönsä ja ymmärtäjänsä. Muita suomalaisia elokuvia ei näilläkään festivaaleilla kilpasarjoista löydy.Olisi muuten aika lopettaa se kohkaaminen suomalaisen dokumenttielokuvan leviämisestä ja tunnettavuudesta maailmalla. Minne tahansa festivaaleille menen, sieltä puuttuvat suomalaiset elokuvat, eivät ne leviä niin kuin luulemme. Suomalaisia elokuvia, saati ohjaajia ei tunneta. Suurilla, merkittävillä festivaaleilla on kyllä puolalaisia ja tanskalaisia elokuvia, mutta ei suomalaisia. Tästä poikkeuksena on Arto Halonen, joka myös promoaa elokuviaan, siksi ne leviävät hyvin.


Syy elokuviemme näkymättömyyteen löytyy kyllä meistä itsestä. Tunnustan ihailevani pohjoisamerikkalaista ”promoamisen” kulttuuria. Siellä ohjaaja, saati tuottajaa ei estänyt mikään tulemasta kertomaan minulle omasta elokuvastaan. Leppoisan jutustelun jälkeen minulla on hyvä press-kit ja elokuvan screeneri kädessäni. Katson varmasti elokuvan, kun nimi ja tekijän naama jäi mieleen. Kuinka moni meidän tuottajasta voi tunnustaa aktiivisesti promoavansa elokuvia festivaaleilla. Minusta tuntuu että työ jää siihen kun loppuselvitys on Säätiöön tehty?


Meillä promoamiseen ei ole tarvetta eikä perinnettä, mutta eivät puolalaisetkaan promoa, hauskinta on että puolalaiset hymyilevät vieläkin vähemmän kuin suomalaiset. Ihanan asiallisen tylyä palvelua, se jää mieleen omallla persoonallisella tavalla.

 

 

1 kommentti

Oletko nähnyt jotain poikkeuksellsita ?

kysyy Iikka

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu