Ke 27.10.2010 @ 09:31Iikka Vehkalahti

Tiedot

Vika on varmaankin Urho Kaleva Kekkosen. Hänhän opetti meitä aina varautumaan pahimpaan. Siksi kai nyt pelätään ja kysellään, että miten käy Dokumenttiprojektin Ylen myllerryksessä. Joten on syytä todeta selkeästi: we are going strong.


Eli mikään ei uhkaa Dokumenttiprojektin toimintaa. ( Ja aina laitetaan varaus: näillä näkymillä. Onhan mahdollista, että Nokiakin häviää kännykkämarkkinoilta ajan kuluessa tai perussuomalaiset nousevat suurimmaksi puolueeksi Suomessa tai kaikki hyvät ihmiset Ylessä laitetaan uudessa organisaatiossa pikku palleille tai...).

Välimainos. European Filma Academyn Documentary Award ehdokkaat ( kolme) on nimetty. Mukana Miesten Vuoro ja Armadillo. Ei hassumpaa: molemmat Dokumenttiprojekti Goes Cinema elokuvia. Nyt elokuvateattereissa, ensi keväänä Dokumenttiprojektissa TV 2:ssa. ( European Film Academy Award)

 

Dokumenttiprojektilla on erinomainen ohjelmisto erityisesti loppuvuodesta ja ensi keväällä. DPGC elokuvat menestyvät teattereissa hyvin. Kolmasulottuvuus.fi avataan näillä näkymillä helmi-maaliskuussa. Tarinateltta.fi toivon mukaan muutamassa viikossa.

Meillä on enemmän suomalaisia dokumenttielokuvia kehittylyvaiheessa ja tuotannossa kuin koskaan aikaisemmin. Eli se kyllä vaikuttaa siihen, kuinka otamme vastaan uusia ehdotuksia, mutta samaan aikaan IDFAn foorumissa on ennätysmäärä suomalaisia dokumentaristeja etsimässä kansainvälistä rahoitusta.

Toinen ja sanoisin paljon suurempi kysymys on, miten Yleisradio ylipäätänsä antaa tilaa ja mahdollisuuksia uudelle, etsivälle, innovatiivisille ohjelmakehittelylle ja -toiminnalle. Muutaman vuoden aikana törmään jatkuvasti käsityksiin, jonka mukaan Ylessä pitäisi tuottaa vain oleviin ohjelmapaikkoihin sidottuja ja tarkoitettuja ohjelmia.

Konkretisoiden: pitäisi tehdä vain ohjelmia, jotka istuvat jo oleviin ( vaikka kuinka taaksepäin nojautuviin) ohjelmapaikkoihin eikä ohjelmia, joita tuotetaan siksi, että ne ovat pirun hyviä.

Konkretisoiden: tuetaan tuotantoja, joiden sijoitupaikasta ei olla varmoja, mutta jotka koetaan tärkeiksi ja merkittäviksi.

Ylen yhteistuotannoilla on ollut juuri tätä tehtävää. Samanaikaisesti Yhteistuotannot on tukenut elokuvia, dokumentteja ja lyhtyelokuvia, jotka on selkeästi ajateltu johonkin ohjelmapaikkaan.Mutta myös hienoja tuotantoja, jotka ovat sitten löytäneet – usein palkintoja keränneinä – juhlakaudesta tai muista erikoispaikoista. Ja juuri

Ylen tulevaisuutta ajatellen on ensiarvoisen tärkeää, että uutta tällaiselle luovalle, innovatiiviselle, vapaalle tuotannolle on myös tuleviasuudessa tilaa ja rahaa. Että ajattelu ei ole vain jokapäiväisen ohjelmatuotannon vangitsemaa.

Luuulisin, että Nokiasta tulleena Lauri Kivinen ymmärtää tuotekehittelyn ja uuden etsimisen tärkeyden Ylelle.

Eli henkilökohtaisesti suhtaudun Ylessä hahmoteltuun organsaatiouudistukseen myönteisesti. Se tuntuu hyvältä.Pitkällä juoksulla  se voi tietysti merkitä yksittäisille ohjelmasarjoille – kuten Dokumenttiprojekti – suuriakin muutoksia.Mutta ilman muutoksia olisimme vielä keräilyasteella. 
 

0 kommenttia

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu