Ke 11.03.2009 @ 08:36Iikka Vehkalahti

Näkemisestä ja näkemisestä

Imagining Reality on ansiokas kokelmateos kirjoituksia ja haastatteluja dokumenttielokuvasta ( katsottuna perinteisestä anglo-saxisesta näkökulmasta.) Joka tapauksessa Kansakunnan olohuoneeseen ja Family 068:aan liittyen; Joean Rouchilta kysyttiin:

”Mitä ajattelet Giersonin määritelmästä, että dokumenttielokuva on ” creative treatment of actuality”?
Rouch vastasi:”I think to make a film is to tell a story. An ethnographic book tells a story; bad ethnographic books, bad theses are accumulations of documents. Good ethnology is a theory and a brilliant exposition of this theory – ant that´s what a film is, That is you have something to say.I go in the subway, I Look at it and I note that the subway is dirty and that people are bored – that´s not a film. I go on the subway and I say to myself: These people are bored, why? What´s happening, what are they doing here? Why do they accept it? Why don´t they smash the subway? Why do they sit here going over the same route every day?. At that moment you can make the film.

Mitä Rouch oikeastaan sanoo on, että dokumenttielokuva lähtee liikkeelle  kysymyksistä, ei vastauksista.

Ps 1: kannattaa katsoa joko tänään tai sunnuntaina Aivokirurgi Englannista.

PS 2. ja seurata Tarinateltta-blogia, Hullujahan ne on...
 

Asiasanat: 

4 kommenttia

"Mitä ajattelet Giersonin määritelmästä, että dokumenttielokuva on ”creative treatment of actuality”?"

Hyvä kysymys, mutta väärä. Grierson määritteli, että dokumenttielokuva (Moana) oli "creative treatment of reality".

Sedis kirjoitti:

"Mitä ajattelet Giersonin määritelmästä, että dokumenttielokuva on ”creative treatment of actuality”?"

Hyvä kysymys, mutta väärä. Grierson määritteli, että dokumenttielokuva (Moana) oli "creative treatment of reality".

Seidis!
Ei ole vääriä kysymyksiä, epätarkkoja lainauksia, ehkä.
Tässä pari, toivottavasti oikein lainattua, kysymystä lisää:
Mitä tapahtuu todella? Saarikoski.
Mitä tapahtuu todelle? Lahtela.
t
Huttu

Sedis kirjoitti:

"Mitä ajattelet Giersonin määritelmästä, että dokumenttielokuva on ”creative treatment of actuality”?"

Hyvä kysymys, mutta väärä. Grierson määritteli, että dokumenttielokuva (Moana) oli "creative treatment of reality".

Niin minäkin reagoin sanaan actuality ja reality tuntuu paremmalta, mutta tsekkasin.Kyllä actuality on alku- Griersonia ( kts An Introduction to Television Documentary: Confronting Reality Tekijät R. W. Kilborn, John Izod tai Forsyth Hardyn (Faber)kirja Gierson on documentary ( 1966).
Mielenkiintoinen kysymys on tietysti, mikä ero sanoilla reality and actuality on jos ajatellaan dokumenttielokuvaa ja mitä kalvinistinen propagandisti,jolle dokumenttielokuva oli peilin sijasta vasara, tarkoitti valiatessaan sanoja.

Iikka Vehkalahti

Minäkin vähän tsekkailin, kun ihmettelin tätä edelleen. Kyllä tämä "actuality" sinne ilmestyy, mutta mistä Griersonin tekstistä se tulee, sitä ei kukaan sano. Ehkä se tulee vielä vastaan...

Eli perun kaikki puheeni, mutta kyllä tuota "actuality" / "reality" -juttua kannattaa miettiä. Missä on se ero?

dokumentti kirjoitti:
Sedis kirjoitti:

"Mitä ajattelet Giersonin määritelmästä, että dokumenttielokuva on ”creative treatment of actuality”?"

Hyvä kysymys, mutta väärä. Grierson määritteli, että dokumenttielokuva (Moana) oli "creative treatment of reality".

Niin minäkin reagoin sanaan actuality ja reality tuntuu paremmalta, mutta tsekkasin.Kyllä actuality on alku- Griersonia ( kts An Introduction to Television Documentary: Confronting Reality Tekijät R. W. Kilborn, John Izod tai Forsyth Hardyn (Faber)kirja Gierson on documentary ( 1966).
Mielenkiintoinen kysymys on tietysti, mikä ero sanoilla reality and actuality on jos ajatellaan dokumenttielokuvaa ja mitä kalvinistinen propagandisti,jolle dokumenttielokuva oli peilin sijasta vasara, tarkoitti valiatessaan sanoja.

Iikka Vehkalahti

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu