La 20.02.2010 @ 07:00Iikka Vehkalahti

Mistä kv-dokkarit löytyvät I

Elokuvien reitti kansainväliseen menestykseen tai myyntiin perustuu verkostoihin. Asia, jota suomalaisen tuottajan on usein vaikea ymmärtää.


Maailmassa on muutama kymmenen televisioalan ammattilaista, joiden tehtävänä on pyörittää dokumenttielokuvapaikkaa ( kuten allekirjoittanut Dokumenttiprojektia). Näistä vajaat kaksikymmentä omaa sellaisen mielenlaadun tai aseman, että he työskentelevät ns, vaativien dokumenttielokuvien kanssa.

Maailmassa on kymmenkunta todella merkittävää, etunenässä kulkevaa dokumenttielokuvafestivaalia ja saman verran merkittäviä laatudokumenttielokuvien levittäjää.

Huipputuottajia ja ohjaajia maailmassa on ehkä satakunta.


Eli loppujen lopuksi piiri on suhteellisen pieni. Tästä syystä samat kasvot esiintyvät eri puolilla maailmaa järjestettävillä festivaaleilla, rahoitusfoorumeissa, workshopeissa ja koulutustilaisuuksissa. Parhaimmat – tai eniten puhuvat- saavat vuodessa viitisenkymmentä kutsua eri puolille maailmaa.

Ja näissä tilaisuuksissa, niiden tauoilla, tapaamisissa tai illallisilla. Mikä on yleisin puheenaihe ? Tietysti: mitä on tulossa, mitä on tekeillä, mistä elokuvasta on tulossa jotain ? Kuka ohjaaja tekee mitäkin?

Ja juuri nämä keskustelut, joskus lyhyet ”mitä kuuluu”, ”oletko kuullut, millainen...”, ”oletko sinä mukana...” ” oletko nähnyt mitään erityistä”... muodostavat sen moodin joka vie elokuvia eteenpäin.
Kun joku elokuva, vaikka tuotantovaiheessa, on mainittu vaikka ohimennen keskusteluissa useamman kerran, se on jo korvamerkitty. Elokuvaa odotetaan, sitä luetaan jo etukäteen.

Jos suosittelija on vahva ( kyllä minä esimerkiksi otan selvää elokuvista, mitä mm. ITVS:n Claire Aguilar, Arten Hans-Robert Eisenhauer , IDFAn Ally Derks, Leibzigin Claas Danielsen tai BBC:n Nick Fraser henkilökohtaisesti minulle suosittelevat) elokuvan suhtaudutaan sen mukaisesti

Niinpä suomalaisille tuottajile ja ohjaajille neuvoksi ja opastukseksi. Jos ette pyöri kansainvälisissä kuvioissa, jos ette keskustele ihmisten kanssa, jos ette sosiaalitu, jos ette tule tutuiksi kansainvälisille rahoittajille: vaikeaa on odottaa myöskään rahaa maailman markkinoilta.

Ja kunniaksi suomalaisille tuottajille. Kyselyn perusteella Dokumenttiprojektin suomalaiset dokumentit ovat saaneet viimeisen viiden vuoden aikana kansainvälistä rahoitusta lähes saman verran, mitä Dprojekti on suomalaisiin dokumentteihin ylipäätänsä rahaa laittanut
 

5 kommenttia

Noin mahtava valta ja eliittijoukkoon kuuluminen tuntunee hyvältä? Jotain vastenmielistä ja taiteelle vierasta tässä asetelmassa on.

Millä rahalla siellä kansainvälisillä markkinapaikoilla pyörisi jutustelemassa? Valmista vaaditaan katsottavaksi ja rahat eivät riitä projektin viemiseen eteenpäin. Onko tässä joku ristiriita? Helppo on takarivistä huudella.

[Hmmm. olisi varmaan pitänyt lisätä, että kyseinen 200-300 porukan joukko edustaa hyvin pientä marginaalia televisiomaailmassa. Useimpian asema on televisioyhtiöissään heikko, rahat ovat pieniä verrattuna uutis- tai draamapuolen porukkaan ja taistelu dokumenttielokuvein säilyttämiseksi televisiossa ylipäätänsä ja kohtuullisilla esityspaikoilla erityisesti, on jatkuvaa eikä suinkaan tuloksellista.

Helposti dokumenttiporukassa - kuten kai jokaisessa omassa kulttuurissaan - syntyy ajattelu, että on tapahtumien keskiössä ja maailma on suuri. Olen joskus snaonut, että porilaisen Visa Mäkisen nakkikioskin liikevaihto on varmasti suurempi kuin Dokumenttiprojektin vuosibudjetti. Eli se siitä vallantunteesta.

Terv
Iikka Vehkalahti

Ehdottomasti suomalaiselle jo etäisyyksien takia matakustaminen on kallista ja kansainvälisen rahan hankkiminen työlästä, kallsita ja aikaavievää. Siksi kannattaa tarkkaan harkita ryhtyykö koko rumbaan mukaan.Mutta jos yrittää kv- rahaa tai sitä ajattelee, niin silloin on kyllä hyvä tajuta, että kukaan ei sijoita rahoja sellaiseen tuotantoon, jonka onnistumisesta ei ole kovia takuita. Ja nämnä takuut ovat
paitsi hyvin kirjoitetut paperit ( ja niitä riittää..), niin takuut ; tuottajan, ohjaajan , levittäjän tai commissioning editorin tunteminen. On aivan turha kuvitella, että rahaa irtoaa lähettämällä eistteitä ja trailereita maailmalle.
Kustnansuten takiahan DocPoint Ylen ja Avekin turvin toi suomeen huipputason levittäjiä ja comm editoreita,
Simosen Ulla kirjoittei kuinka aktiivisena silloin tuottajat hänen mielestään toimviat.

Iikka Vehkalahti

Ja saahan ulkomaanmatkoihin tukea tarvittaessa AVEK (kulttuurivienti), SES (kehittelytuki), OPM (kulttuuriviennin hankkeet)... Ei se kalliiksi tule, kun siihen käyttää olemassa olevia mahdollisuuksia.

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu