Pe 20.05.2011 @ 16:00Iikka Vehkalahti

Ratkaisu, jonka kanssa eletään.

Pitkän prosessin jälkeen YLE lähetti tänään tiedotteen siitä, mitä dokumenteille oikein yhtiössä tapahtuu. Keskeinen muutos on Ykkösdokumentin ja Dokumenttiprojektin yhdistäminen yhdeksi ohjelmapaikaksi ykkösen maanantaihin klo 21.30.

 

Tänään kaksikin ihmistä kysyi, että miksi dokblogissa on olltu hiljaista. Yksinkertainen syy: niin pirusti hommia, kun yritän päästä lomalle ennen juhannusta aloittaakseni elokuun alusta mahdollisimman puhtaalta pöydältä vuoden kestävän vierailijaprofessorin homman Tampereen yliopistossa.

Ja sen verran on ollut vääntöä ja keskustelua dokumenteista Ylessä ilman aivan lopullista selvyyttä, että sekin on vaikuttanut.

No tänään on voitu asiasta tiedottaa.Julkisuuteen lähetetyn tiedotteen sisältö oli:


Yle tuo kotimaiset dokumentit parempaan katseluaikaan


Yleisradio keskittää kotimaiset dokumentit uudelle maanantai-iltaan TV  1:lle  klo 21.30 sijoittuvalle ohjelmapaikalla vuoden 2012 alusta. Ohjelmapaikkaan yhdistetään nykyisen ohjelmiston YLE TV1:n Ykkösdokumentti sekä YLE TV2:n Dokumenttiprojekti, jonka nimeä ohjelmapaikka tulee kantamaan.

Uudistuksen taustalla on Ylen tv-kanavien profiloiminen toisistaan erottuvampaan suuntaan. Keskittämällä kotimaiset, suomenkieliset dokumentit yhdelle ohjelmapaikalle vahvistetaan ohjelmien löydettävyyttä ja huomioarvoa. Ohjelmapaikka pyrkii kehittämään ennen kaikkea aihelähtöistä, juuri televisioon sopivaa dokumenttituotantoa, mutta Yleisradio tulee edelleen jatkamaan laadukkaiden dokumenttielokuvien tukemista. Osa uuden ohjelmapaikan sisällöstä tuotetaan Yleisradion sisällä, osa entiseen tapaan Ylen ja itsenäisten yhtiöiden yhteistuotantoina yhteistyössä mm. Suomen Elokuvasäätiön ja AVEKin kanssa.

Uuden ohjelmapaikan kesto on pääosin tunti, mutta myös pitkien dokumenttielokuvien esittäminen on mahdollista. Kotimaisten dokumenttien lisäksi ohjelmapaikalla esitetään vuosittain noin 20 kansainvälistä huippudokumenttia.

"Muutoksella halutaan korostaa dokumenttien asemaa ohjelmistossamme. Katsojille kotimaiset dokumentit tarjotaan nyt yhdellä ohjelmapaikalla, parhaaseen katseluaikaan. Yle tuo parhaat dokumentit tv-katsojan ulottuville ", toteaa Ylen televisiopäällikkö Riitta Pihlajamäki.

 

No, mitä tämä tarkoittaa ?

Katsojalle sitä, että ei tarvitse odottaa keskiviikkoyötä nähdäkseen Dokumenttiprojektin ensi-esityksiä vaan kotimaiset dokumentit ovat todellisella aitiopaikalla alkaen klo 21.30 maanantaina.

Toiseksi YLE on tehnyt tahdonilmaisun, jossa pyritään viemään eteenpäin juuri televisiolle istuvaa aihelähtöistä ( ajankohtaista, yhteiskuntaan pureutuvaa, keskustelua herättävää jne...) tv-dokumenttia, mutta jatkaa edelleen dokumenttielokuvien yhteistuottamista.
Eli YLE satsaa edellen sellaisiin dokumenttielokuviin kuin Miesten vuoro, Vesku,Auf Wiedersehen Finnland, Tuntematon emäntä, Epäilyksen varjossa jne.... Lähtien siitä, että niistä toteutetaan kansainväliseen tapaan myös tunnin tv-versio, jos suinkin mahdollista.

Taustalla vaikuttaa se, että Yleisradio on leikannut noin 40 % dokumenttielokuvien tuotantoon tarkoitetuista yhteistuotantomäärärahoista. Ja kun samaan aikaan AVEK:n rahat vähenevät, merkitsee tämä vaikeita aikoja dokumenttielokuville verrattuna parin-kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen. (Toiveena ja tavoitteena on, että Yleisradion kokonaisrahoituksen järjestyessä, voitaisiin parin vuoden kuluttua palata yhteistuotannoissa ns. normaalitilanteeseen tai jopa lisätä yhteistuotantoja.)

Eli dokumenttielokuvien osalta,( eritysesti kun ykkösen puolelta odottaa aikamoinen määrä dokkareita varastossa esitysaikaansa), ei esimerkiksi tänä vuonna enää monikaan tuotanto saa Yleltä  rahoitusta. Tämän kevään aikana nimittäin on eri järjestelyin yritetty pitää tuotannossa sellaiset dokumenttielokuvat, joiden muu kotimainen tai merkittävä kansainvälinen rahoitus on olemassa ja joiden ennakkovalmisteluun Yle on osallistunut.

Tietysti ohjelma-aika 21.30 asettaa omat vaatimuksensa ohjelmapaikan yleisöystävällisyydelle.
Eli myönteisesti tulkittuna jokainen tekijä joutuu entistä enemmän katsomaan, että elokuva todella merkitsee katsojille jotakin, että se on niin tärkeä, hyvin tehty, koskettava ja mielenkiintoinen, että siitä oikeasti puhutaan seuraavanakin päivänä.

Vaarana on, että tekijät ja   ohjelmapaikkkan dokumentteja tuottavat ryhtyvät karttamaan riskejä, dokumentteja joiden lopputuloksesta ei voi olla aivan varma tai jotka ovat luonteeltaan selvästi fragmentoituneelle yleisölle suunnattuja.

Eli uuden ohjelmapaikan,  joka luonteeltaan on kuitenkin aika erilainen kuin vanha Dokumenttiprojekti, vetäjän ja siihen tuotantojen tuottavien asema ei ole aivan helppo ja yksinekrtainen. Miten sijoitella genreltään erilaiset tuotannot samaan ohjelmapaikkaan, miten pitää brandi hohtavana silloin, kun varastosta on purettava aika paljon tuotantoja, jotka eivät ole olleet ihan ensimmäisenä preferenssijärjestyksessä esitettävien joukossa ja miten sijoittaa tuotannot, joita ei ole alunperin ajateltu aivan prime-time paikalle. Eli kaikki sellaisia kysymyksiä, joita joudutaan ratkaisemaan kun kahdesta tulee yksi.

Muutokset vaikuttavat paljon kansainvälisiin dokumenttielokuviin, joista parhaat ovat pääsääntöisesti feature-kestoisia ja joiden joukkoon mahtuvat sellaiset tekijät kuin esim. Viktor Kossakovsky tai elokuvat kuten Inside Job ja Sound Of Insects.

Kansainvälisten yleisdokumenttien määrä tulee Ylessä putoamaan ja siinä mielessä Ylen asema ” dokumenttielokuvien taivaana” tulee aika reippaasti muuttumaan. Osittain tämä tullee heijastumaan myös suomalaisten dokumenttielokuvien kansainvälisieen rahoitukseen sekä suomalaisyhtiöiden kv-yhteistuotantohankkeisiin.

Summa summarum: Kotimaiset dokkarit paremmin yleisön saavutettaviksi, kv- dokkareiden määrä putoaa, Yle heikompi kuin ennen kv-kentällä. Varastoissa ja tuotannossa on sen verran dokumentteja, että mitään suurta suunnanmuutosta ei sinänsä esitettävissä dokumenteissa vähään aikaan näy, mutta ainakin parin seuraavaan vuoden aikana kotimaisia dokumenttielokuvia laitetaan liikkeelle selkeästi kultakautta vähemmän.

Mutta, kuten joskus aiemmin olen dokblogissa kirjoittanut. Erilaiset muutokset ja kriisit ovat hyvin usein uuden alkua. Ei erinomaisesti menestynyttä ja nyt laajaa kansainvälistä kiinnostusta herättänyttä kolmasulottuvuus.fi hanketta olisi syntynyt, jollei Kolmas ulottuvuus ohjelmapaikkaa olisi Teemalla lopetettu.

Parhaimmillaan nyt käy niin, että aihelähtöisiä tv-dokumentteja ryhdytään kehittämään yhteisvoimin kansainväliselle tasolle ja dokumenttielokuvan tekijät skarppaavat tekemistään niin, että yhä useammsta tuotannosta tulee kansainvälinen menestys, joka saa suomalaiset syttymään. Eli entistä vähemmän keskikertiais, ennakoivia, taaksepäin noujautuvia ja vain ”ihan hyviä” tuotantoja.

Ja voi olla, että dokumenttielokuvan rahoitusrakennetta ryhdytään uudelleenarvioimaan, löytämään uusia keinoja ja kanavia ( olkoon kyse elokuvateatterilevityksestä, dvd-myynnistä, nettitoimintarahoituksesta, VOD-palveluista ), että levityksen osalta verkon asema vahvistuu entisestään ja rahoittajat näkevät dokumenttielokuvan levityksen laajemmaltikin kuin nykyisin.

PS 1.
Henkilökohtaisesti minusta ei pitäisi olla mahdotonta – kuten joissakin maissa käytäntö on – että esimerkiksi Elokuvasäätiö voi tukea uutta,kokeilevaa, rajoja ravistelevaa hanketta, vaikka sillä ei olisikaan esimerkiksi kansallisen tv-yhtiön levitystä etukäteen taattuna. Riittäisi kv-levitys, festivaalilevitys, museolevitys.


PS2.
Meikäläinen hoitaa tuotannossa olevia dokumenttielokuvia niin pitkälle kuin mahdollista ( ja aivan joitkin virkavapaankin aikana ) ennen virkavapauden alkua, mutta muuten dokumenttielokuvan yhteistuotannoista vastaa Erkki Astala.
 

17 kommenttia

Uusidokkaripaikka näyttää olevan samaan aikaan kuin nykyinen FST-dokumentären, FST5:n pohjoismaisten ja kansainvälisten pitkien dokkarien esityspaikka. Tippuuko tämäkin slotti pois YLEn ohjelmistosta?

moi
ei putoa, siirtyy ilmeisesti fst:n siirtyy torstaiksi

Vaikuttaa siltä, että laitetaan yhteen yksi toimiva juttu ja yksi toimimaton juttu ja saadan lopputulokseksi yksi toimimaton juttu. Yle rulaa.

Hienoa todeta, ettei Ylessä ymmärretä hyvän ja huonon eroja.

Kuulostaa kovasti siltä, että Yle haluaa tappaa suomalaisen dokumenttielokuvan tekemisen.

Kylläpä on surullista luettavaa suomalaisille dokumentaristeille tämä.

Miten Yle raskii luopua kruununjalokivestään, dokumenttituotannosta ja sen ympärille rakentuneesta tuottaja ja ohjaajaverkostosta. Se väki vähenee joka voi saada töitään Ylen kanaville. Ja samaan aikaan tekijöitä on enemmän kuin koskaan.

Olen varma että tämä paine purkautuu vaihtoehtoisten kanavien etsintään.
Yhteydet ovat nyt niin nopeat että Internetin kautta dokumentit tulevat etsimään kanavia. Mutta voisi kuvitella myös Nelosen ja Maikkarin kiinnostuvan.
Niiden mukaantulo voimakkaammin dokumenttituotantoon olisi tärkeää sekä dokumenttien tekijöille että niitä haluaville katsojille.

Jos vain Nelosessa ja Maikkarissa havaittaisiin millainen mahdollisuus kotimaisen kiinnostavan tuotannon hankkimiseen on olemassa.

Hannu Hyvönen
dokumentaristi

Onko opiskelijoilla enään mahdollisuutta saada dokumenttejaan televisioon esitettäväksi dokumenttiprojektin muutoksen takia?

Hannu Hyvönen kirjoitti:

Mutta voisi kuvitella myös Nelosen ja Maikkarin kiinnostuvan.
Niiden mukaantulo voimakkaammin dokumenttituotantoon olisi tärkeää sekä dokumenttien tekijöille että niitä haluaville katsojille.

Jos vain Nelosessa ja Maikkarissa havaittaisiin millainen mahdollisuus kotimaisen kiinnostavan tuotannon hankkimiseen on olemassa.

Hannu Hyvönen
dokumentaristi

Nelonen ja Maikkari ovat vitsejä, niitä kiinnostaa mainosajan myyminen, ei suomalainen dokumenttielokuva.

Kyllä varmasti Maikkarille veskut ja miesten vuorot kelpaisivat tai vaikka halosen arton dopingjutut ?

Anonyymi kirjoitti:

Kyllä varmasti Maikkarille veskut ja miesten vuorot kelpaisivat tai vaikka halosen arton dopingjutut ?

Uskotko todella, että Nelosesta tai Maikkarista on Ylen vajeen täyttäjäksi? Heille riittää maailmalta sen verran halpaa ohjelmaa, ettei Suomessa kannata tehdä dokumentteja nelikätisistä lapsista.

Mites Tosi Tarina sitten?

[Tosi Tarina nykyisellään loppunee kuulemma myös. Ja kuulemma Yle ei anna yhdellekään uudelle dokkarille
rahaa tuotantoon. Että sillä lailla mennään.

Hetkinen. Mitä tässä nyt muuttuu. Dokumenttiprojektihan näyttää olevan kesällä kakkosella klo 22 ja Ykkösdokumentti on ollut aina yhdeksän pinnassa....
Kyllähän suurin muutos on se, että kaksi dokumenttipaikkaa laitetitin yhteen ja paikkojen määrä puolitettiin. Ja pistetään säännöksi tuntista dokkaria.

Anonyymi kirjoitti:

[Tosi Tarina nykyisellään loppunee kuulemma myös. Ja kuulemma Yle ei anna yhdellekään uudelle dokkarille
rahaa tuotantoon. Että sillä lailla mennään.

Surullista.

Eri kommentteihin.
Tämän vuoden tuotantorahat dokumenttielokuviin ovat tosiaan Yhteistuotannoilla käytetty, kun on yritetty pitää hengissä tuotantoja, jotka ovat saaneet muista lähteistä rahoitusta tai joita on valmisteltu pitkään. Kehittelyrahaa Astalan Erkillä on vielä jonkin verran jäljellä tätä vuotta varten.

Kansainvälisiä hankintoja ei käytännössä tehdä vähään aikaan lainkaan, koska ohjelmapaikkojen määrä vähenee sen verran rajusti, kun Dokumenttiprojekti liitetään Ykkösdokumenttiin. Ja ohjelmia on varastossa kyllä.

Uuden ohjelmapaikan profiilitavoite on aika paljon vanhan Ykkösdokumentin kaltainen eli aihelähtöinen tv-dokumentti.
Mutta Yle tukee edelleen dokumenttielokuvien tuotantoa ( 40 % leikatulla määrärahalla tosin) ja ainakin 2-3 seuraavaa vuotta ohjelmapaikalla on vuosittain noin 20 Dokumenttiprojektin ja Yhteistuotantojen yhteistuotantoja.
Sen verran paljon on tuotantoja vireilläkin.
Luvattuhan on, että parin vuoden kuluttua Yle lisäisi indie-tuotantoja , mutta sehän riippuu tietysti Ylen rahoituksen järjestymisestä.

Iikka Vehkalahti

Ai niin ja vielä. Timo-Erkki Heino jossain jo kommentoikin, että onhan Ykkösdokumentti ollut koko ajan hyvässä katseluajassa ja TV 2:kin on aikaistanut vanhan Dokumenttiprojektin aikaa eli kesästä lähtien sunnuntaisin klo 22.05 ennen vuodenvaihteessa tapahtuvaa uuden Dokumenttiprojektin tuloa.

Iikka Vehkalahti

dokumentti kirjoitti:

Ai niin ja vielä. Timo-Erkki Heino jossain jo kommentoikin, että onhan Ykkösdokumentti ollut koko ajan hyvässä katseluajassa ja TV 2:kin on aikaistanut vanhan Dokumenttiprojektin aikaa eli kesästä lähtien sunnuntaisin klo 22.05 ennen vuodenvaihteessa tapahtuvaa uuden Dokumenttiprojektin tuloa.

Iikka Vehkalahti

Tämä ei nyt oikein pelaa, Dokumenttiprojektihan tulee näköjään nyt sunnuntaina eikä siitä ole kerrottu mitään. Miksi Yle laittaa rahaa kaikenlaiseen mitättömään eikä keskity BBC:n hienoihin draamoihin, huippudokumentteihin ja elokuvien parhaimmistoon ja sellaisiin todella hyviin omiin juttuihin kuin Harvoin tarjolla? Onko kyse Kivisen linjauksesta ?

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu