Koska itsemurhat ovat edelleen tabu, on myös syyttömien rekkakuskien kokemukset vaiettu kuoliaaksi. Rekkakuski on liikenneitsemurhassa uhrin asemassa, eikä raskastekoinen auto aina suojele fyysiseltä loukkaantumiselta. Henkistä vammautumista ei estä mikään.
Kuljetusyrittäjä ja rekkakuski Reijo Mecklin joutui itsemurhayrityksen syyttömäksi osapuoleksi vuosituhannen alussa. Vaikka onnettomuudesta on jo aikaa, eletty kauhunhetki ei katoa mielestä koskaan.
– Jos on tavara myöhässä niin haukutaan, haukutaan, että missä se tavara on. Mutta kun joutuu raskas liikenne onnettomuuksiin niin me ollaan ihan oman onnemme nojassa, toteaa kuljetusyrittäjä Reijo Mecklin.
Meckliniä ihmetyttää, miksi teillä tapahtuvista itsemurhista ei haluta puhua ääneen. Myös moni asiantuntija kieltäytyi esiintymästä ohjelmassa.
Liian usein lehdistä saadaan lukea, kuinka henkilöauto ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle, ison auton alle. Osa onnettomuuksista aiheutuu varmaan torkahduksen tai ajovirheen vuoksi, mutta osa on kiistatta tarkoituksellisia.
Suomen tavaraliikenteestä 70 prosenttia kulkee jo pyörillä. Poliisi-tv Extra haluaa omalta osaltaan avata keskustelun raskaan liikenteen kuljettajien asemasta ja jälkihoidosta onnettomuustilanteissa.
Rahtareiden toiminnanjohtajan Anna-Kaisa Lehtisen mukaan tien päällä ollaan vaarassa koko ajan. Asiasta ei saa vaieta.
Poliisi-TV Extra nähtiin 27. maaliskuuta 2008
|