Kolmen vuoden takainen Konginkankaan tragedia ja itä-Suomesta kantautuneet tiedot venäläisrekkojen törttöilyistä: Nämä ikäviä mielikuvia rekkaliikenteestä luovat tapahtumat ovat olleet osasyynä siihen, että liikkuva poliisi, rajavartiolaitos ja tulli ovat ottaneet raskaan liikenteen tämän vuoden aikana erityiseen tarkkailuun. Väistyneen sisäministerin Kari Rajamäen testamentiksi jäi erityinen liikennevalvontafoorumi, jonka tulisi kiinnittää huomiota juuri maanteidemme isoimpiin kulkijoihin.
Rajamäki pitää yhtenä suurimmista ongelmista kuljetusketjun vastuun jakamista varsinaisten käytännön kuljetusten lisäksi. Raskaan liikenteen valvontaa tulisi entisen ministerin mukaan nostaa puolitoistakertaiseksi mutta ellei resursseja saada lisää, on se pois tasaisesti muista liikkuvan poliisin painopistealueista. Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Erkki Wikman toteaa, että kuormien sidonnat ja kuskien ajo- ja lepoaikojen vuorottelu ovat sellaisia asioita, joihin tulisi puuttua nykyistä enemmän. Kuljetusyhtiö Schenker Cargon toimitusjohtaja Jouni Sopula perää toimia valtiovallaltakin: Tiet tulisi saada kuntoon ja rekkavalvonta pitäisi saada hoidettua siten, että muu liikenne ei häiriintyisi, ts. lepoalueilla, lisäkaistoilla ja vastaavilla levennyksillä. On myös asioita, joille ihminen ei mitään mahda, vaikka kaikki olisi tehty oikeinkin: Sää on aina aiheuttanut ongelmia ja tulee aiheuttamaan, kuten Konginkankaan onnettomuudestakin muistamme. Teiden kunto pitäisi saada tasolle, jossa sään vaihtelut aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa raskaalle liikentelle, toteaa Sopula.
Maanteillämme liikkuu melkoisia pommeja. Viime vuonna joka kolmannessa tarkastetussa raskaan liikenteen ajoneuvossa oli puutteita. Tosin osittain tähän korkeaan lukuun oli syynä poliisin harjoittama valikoiva valvonta, jossa tarkistetaan vain osa rekoista. Suomalaisissa rekoissa huomautusprosenttiluku oli 39 %, kun taas itänaapurista tulevilla kuormureilla n. 47%. Ero ei siis yllättävää kyllä olekaan niin suuren suuri kuin ehkä ylensä ajatellaan. Yksi suurta huolta aiheuttava asia on vaarallisten aineiden kuljetus. Suomessa liikkuu vuosittain miljoonia tonneja myrkkyjä ja niiden sitominen ja merkintä on ajoittain suoritettu hutiloidusti. Wikman perääkin asenteenmuutoksia koko raskaaseen liikenteeseen. Hän on nähnyt lukuisissa raskaan liikenteen ratsioissa niin ylimalkaisesti hoidettuja turva-asioita, että on suoranainen ihme, että onnettomuusluvut ovat näinkin pienet. Erityinen ongelma näkyy perävaunujen kunnossa: Joko niiden huolto laiminlyödään tai sitten kyse on osaamattomuudesta mutta perävaunuissa on erittäin paljon ongelmia esimerkiksi jarrujen kunnossa.
Jutussa käytiin liikkuvan poliisin mukana suorittamassa raskaan liikenteen valvontaa Helsingissä Kehä III:lla. Joka kolmas ratsiassa pysäytetyistä ajoneuvoista oli jollain tapaa laiton tai kuskien työajoissa oli ongelmia. Ylipaino, piirturihuijaukset, puuttelliset sidonnat ja varmistukset, vaarallisten aineiden merkinnän puute...Muun muassa kaikista näistä rapsahti maksettavaa ammattiautoilijoille, tasapuolisesti niin mateille kuin igoreillekin. Jotain siis tulisi tehdä, emmehän tahdo enää tapahtuvan vastaavaa, mitä tapahtui 19.3.2004 Nelostiellä Konginkankaalla...
Raportti nähtiin Poliisi-TV:ssä 19. huhtikuuta 2007
|