Nykyään ei tarvitse olla poliisi tai vartija saadakseen vihaisen asiakkaan kimppuunsa. Asiakkaidensa uhreiksi joutuvat työntekijät niin naisvaltaisilla palvelualoilla kuin monilla muillakin, perinteisesti naisvaltaisina pidetyillä aloilla.
Sosiaalityöntekijänä työskentelevä Jaakko koki jokin aika sitten uhkaavan tilanteen, kun meni kollegansa kanssa tapaamaan erästä asiakasta. Pitkään juopotellut mieshenkilö oli sekavassa tilassa ja alkoi uhata sosiaalityöntekijöitä puukolla. Tilanne saatiin sillä kertaa rauhoitettua puhumalla, mutta aina ei käy yhtä hyvin. Toinen asiakas on muun muassa aiemmin murtanut Jaakon nenän.
Turvallisuusalalla kouluttajana työskentelevä Tommi Nevalainen on huomannut, että turvallisuusalan koulutuksen tarve on lisääntynyt samassa suhteessa väkivaltatilanteiden lisääntymisen kanssa. Yhä useammalla alalla pelätään päivittäin.
- Terveydenhuoltoala ja hotelli- ja ravintola-ala ovat uusia nousijoita turvallisuuskoulutuksen tilaajina. Paljon räätälöidään lisäksi koulutuksia yrityksien pyynnöstä niiden erityistarpeisiin, Nevalainen kertoo.
Astalo piilossa
Kaikkiin uhkiin ei kuitenkaan millään voi varautua. Nevalainen esittelee ravintola- ja aulapalveluja tarjoavan Sodexhon turvallisuuskurssilla mitä erikoisempia teräaseita, joita kehoon voi piilottaa.
Ilman metallinpaljastimia on mahdotonta havaita partateriä, huulipuna- ja kynäveitsiä sekä muita, mitä erikoisempia terä-aseita. Muovista, hyvin terävää puukkoa ei pysty havaitsemaan edes metallinpaljastimella.
Vaikka järjestyslain mukaan mitään teräaseita ei julkisilla paikoilla saisi kantaa, käytetään niitä pitkään vartijan työtä tehneen Nevalaisen mukaan melko surutta.
Koulutus kaiken varalta
Sodexhon tuotepäällikkö Outi Komin mukaan Sodexhon työntekijöille järjestetty turvallisuuskoulutus hyödyttää sekä työntekijää että asiakasta. Työntekijät ovat valmiimpia kohtaamaan hankalia tilanteita ja pystyvät paremmin ennakoimaan niiden syntyä.
- Olen tällä kurssilla oppinut paljon sellaista, mitä en olisi voinut kuvitella olevan olemassakaan, kertoo palvelupäällikkönä työskentelevä ja kurssille osallistunut Merja Pylkkänen.
Pylkkäsen mukaan asiakaspalvelutyössä toimivan pitää varautua väkivaltatilanteisiin päivittäin. Väkivallan uhka siis leijuu ilmassa, vaikka päällisin puolin ollaan tekemisissä aivan tavallisten ihmisten kanssa. Huumeista sekaisin olevat asiakkaat aiheuttavat yllättäviä ja pelottavia tilanteita.
Ratkaisun avainta ei ole kellään
Jaakko olisi jo aivan kypsä vaihtamaan alaa. Paitsi että palkka on hänen mielestään riittämätön, ovat työolot huonot, eikä työnantaja suhtaudu väkivaltatilanteisiin riittävällä vakavuudella.
-Sanotaan aina vaan että on tapahtunut pahempaakin.
Jaakon mielestä on käsittämätöntä, että hän on kouluttanut itsensä kolmen ja puolen vuoden ajan voidakseen työskennellä moisessa ammatissa. Monet ovat alaa jo vaihtaneetkin loppuunpalamisen seurauksena.
-Mielestäni työnantaja pitäisi velvoittaa jokaisen väkivaltatapauksen jälkeen tekemään rikosilmoitus ja miettimään, kuinka työskentelyolosuhteita voitaisiin muuttaa paremmiksi.
Koska asiakkaitaan ei voi valita, on väkivallalta välttyminen vaikeaa. Sairaaloihin ja terveyskeskuksiin on mietitty lisättäväksi turvatoimia, etenkin öiseen aikaan. Yhtenä vaihtoehtona on lisätä metallinpaljastimien määrää.
-En tiedä onko sekään sitten ihan oikea ratkaisu. Jos metallinpaljastimista tulee meille arkipäivää, ei sekään ole ihan hyvä asia, turvallisuuskouluttaja Tommi Nevalainen pohtii.
-Hirveän tyhjä olo väkivaltatilanteen jälkeen jää. Turhauttaa kun asioille ei tehdä mitään ja sama meno jatkuu, Jaakko huokaa.
Raportti nähtiin Poliisi-TV:ssä 18. lokakuuta 2007
|