Liikenneonnettomuuksia sattuu eniten nuorille kuskeille. Vuonna 2007 liikenteessä kuoli 377 ihmistä, joista joka kymmenes kuului hyvin pieneen ikäryhmään eli juuri ajokortin saaneisiin 18 – 20-vuotiaisiin. Nuoria miehiä kuolee liikenteessä yli kaksi kertaa enemmän kuin nuoria naisia.
Tilastojen mukaan myös keski-ikäisten ajamat vakavat onnettomuudet ovat lisääntyneet hieman. Ikäryhmän kokoon suhteutettuna keski-ikäiset kuskit ovat kuitenkin liikenteen turvallisin ryhmä.
Kaikki nuoret miehet eivät kaahaa, mutta noin joka kuudennen nuoren miehen voidaan katsoa syyllistyvän toistuvasti riskikäyttäytymiseen liikenteessä.
Miehet ja naiset ratin takana
Erot liikennekäyttäytymisessä naisten ja miesten välillä ovat suurimmillaan nuorten kohdalla mutta erot kaventuvat muutaman ajovuoden kuluttua.
Nuorten miesten riskialttiille ajotavalle on ominaista kova vauhti, lyhyet turvavälit, piittaamattomuus liikennesäännöistä ja ilman turvavyötä ajaminen. Liian kovalla vauhdilla ajetuissa nuorten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa noin 65 prosenttia kuljettajista oli alkoholin vaikutuksen alaisena. Luulot omasta ajotaidosta ovat korkealla.
- Tietämättömyys ei varmasti ole syynä nuorten miesten kaahaamiseen. Nuoret ovat usein myös hyviä auton käsittelyssä. Kyse on enemmän motivaatiosta - siitä, millaista ajoa halutaan ajaa, kertoo liikennekäyttäytymisen erikoistutkija Sirkku Laapotti Turun yliopistosta.
Hyvä auton käsittelytaito ei tee nuoresta miehestä tai kenestäkään muusta hyvää kuskia. Hyvä kuski ymmärtää liikenteen pelisäännöt ja osaa mukauttaa ajonsa olosuhteisiin sopivaksi - siihen ei näyttämisen halun tai kavereiden yllytyksen pitäisi vaikuttaa.
Liikennekäyttäytyminen on vain yksi osa ihmisen käyttäytymistä. Riskiä otetaan myös monella muulla tavalla elämässä. Se näkyy esimerkiksi rikostilastoissa: nuorilla miehillä on selvä piikki noin 18-vuotiaina. Nuorten naistenkin käyttäytymisessä on havaittavissa selkeää riskinottohalukkuutta. Se on kuitenkin matalampi ja jo muutamaa vuotta aikaisemmin kuin miehillä.
Maltti tulee iän myötä
Vuonna 2007 Suomen parhaaksi nuoreksi kuskiksi valittu 19-vuotias Antti Vanhatupa ei myönnä kaahanneensa koskaan liikenteessä – radalla kylläkin. Jokamiesluokkaa harrastava nuori mies on ajanut autoa jo vuosia. Hänen mielestään vauhdin huumaa pitäisikin mennä koittamaan jonnekin muualle kuin normaaliin liikennevirtaan.
Kun ei ole mahdollisuutta ajaa vauhdikkaasti radalla, ajetaan muun liikenteen seassa. Poliisin pakeneminen voi olla jännittävä leikki, jonka seurauksia ei tarvitse etukäteen murehtia. Näyttämisen halu on kova, ja sakkoja pelätään enemmän kuin kolaria. Rohkeus kasvaa jokaisen onnistuneen vaarallisen ohituksen jälkeen, ja yhtä onnettomuutta kohden takana on kymmeniä onnistuneita riskinottoja.
Keinot nuorten miesten kaahailun lopettamiseksi ovat vähissä. Järkeä tulee onneksi päähän, iän myötä: Vieressä istuva tyttöystävä tai takapenkin pienet lapset hillitsevät kummasti kaahailua. Sukupuoli tai ikä ei kuitenkaan tee kenestäkään riskikuskia – käyttäytyminen tekee.
Raportti nähtiin Poliisi-TV:ssä 23. lokakuuta 2008
|