Oletko koskaan saanut ystävältäsi tai tuttavaltasi pyynnön tulla kivaan tilaisuuteen, jossa kerrotaan uusista ansaintamahdollisuuksista? Näin kävi myös yksinhuoltaja 'Minnalle':
- Paikalla oli pari tämän kerhon miestä ja tunnelma oli kiva. Siinä sitten tutustuttiin pikkuhiljaa aiheeseen. Tämä puuhamies oli oikein mukava ja paikalla oli kannettava, josta sitten ikään kuin slide-showna käytiin tämä homma läpi. Illan mittaan sinne ilmestyi viinipulloja ja tunnelma oli tosiaan mukava. Huipentumana siinä sitten tutkittiin parin jäsenen tilitietoja täältä netistä, eli mentiin heidän tunnuksilla ja tutkittiin tuotteitten ja osakkeitten arvoa. Nämähän oli huimia lukemia mitä siellä oli näkyvillä.
'Minna' oli päätynyt WinClub-nimisen sijoitusklubin rekrytointitilaisuuteen. WinClub hankkii uusia jäseniä suositteluperiaatteella. Jäsenyyttä kaupitellaan kaverilta kaverille- periaatteella ja jokaisesta uudesta jäsenestä rekrytoija saa 20 prosenttia uuden jäsenen maksamasta sijoituksesta.
Tunnettu kuopiolainen sijoittaja, toimitusjohtaja Pekka Kantanen on myös törmännyt WinClubiin.
- Tiedän, että ihmiset ovat sijoittaneet rahojaan, ei ole mitään näkyvää toimipistettä ja enempi tämmöisen kaveriporukan suositteluperiaatteella. En tosiaan osaa sanoa kuinka paljon ihmisiä on mukana, mutta minuakin on asiaan kysytty ja tiedän täällä aika paljon ihmisten siihen sijoittaneen, kertoo Kantanen
WinClub on kerho, jonka taustoja on erittäin vaikea selvittää ja sen toimintaperiaatteista tihkuu tietoa tipoittain. Omistajat ovat anonyymejä ja lehdistötiedotteet lähetetään ilman yhteystietoja ja allekirjoituksena vain WinClub.
Pekka Kantanen näkee tällaisen kaverilta kaverille markkinoinnin sijoitustoiminnassa ongelmallisena.
- Sijoittajan pitää ensimmäisenä katsoa, että joku viranomainen valvoo sitä, mihin minä rahani toiselle annan ja toki pitää tietää ja ymmärtää itse, mihin toimintaan rahat menevät mihin ansaintalogiikka perustuu, toteaa Kantanen
'Minna' toteaa, ettei ymmärtänyt sijoituskerhon toimintaa.
Kaverilta kaverille- markkinointi tunnetaan paremmin verkostomarkkinointina. WinClubin tapauksessa kyse on yksitasoisesta verkostosta, mutta yleensä verkostomarkkinoinnissa on kyse useamman tason verkostosta.
Ehkä tunnetuin verkostomarkkinoija Suomessa on edesmennyt Petteri Jussila, joka kauppasi ternimaitokapseleita ja hankki verkostoonsa tuhansia ihmisiä.
Jussilan aikoina AquaSource-ternimaitokapseleita kauppasi Suomessa peräti 20 000 ihmistä. Nykyisin AquaSource-edustajia on Suomessa jäljellä enää 500.
AquaSourcella markkinointi perustuu kolmitasoiseen verkostomarkkinointiin. Edustajat myyvät ternimaitokapseleita ja muita tuotteita suoraan asiakkaille. AquaSourcen kolmitasoinen verkosto ei ole pyramidipeli.
Verkostoon uppoaa kuitenkin melkoinen osa tuotteen hinnasta, mahdollisesti jopa ¾ lopputuotteen hinnasta.
Sisäasiainministeriön arpajais- ja asehallintoyksikön päällikkö hallitusneuvos Jouni Laiho toteaa, että olennaista on, ettei synny lahjoitustilannetta, joka näyttää syntyvän näissä tavanomaisissa pyramidipeleissä.
Rajanvetoa verkostomarkkinoinnin ja pyramidipelien välillä käydään paraikaa oikeudessa.
Verkostomarkkinointiyritys Move Networks Oy:n kolme perustajaa ja omistajaa tuomittiin vuoden alussa Turun käräjäoikeudessa rahankeräysrikoksesta ja markkinointirikoksesta. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, mutta perusteet olivat selvät. Toimintaan liittyneiden tulot olivat tulleet pääosin uusien edustajien maksamista maksuista.
Verkostomarkkinoinnissa on hyvin tyypillistä, että pyritään pitämään yllä mielikuvaa suuria summia ansaitsevista edustajista, kertomatta tarkemmin mistä tulot syntyvät.
Turun käräjäoikeus katsoi Move Networksin oikeudenkäynnissä, että yrityksen perustajat ovat vastuussa yrityksen markkinointitoiminnasta siitä huolimatta, että he eivät ole jokaisessa markkinointitilaisuudessa läsnä.
WinClub kieltää antaneensa mitään tuottolupauksia sijoittajilleen. Silti kavereilleen klubia suosittelevat maalailevat kuvia 400%:n tuotoista
AquaSource-edustaja Raija Sieppi toteaa, että silloin kun AquaSourcella oli se valtava hype päällä, monet lähtivät mukaan vääristä syistä.
Keskusrikospoliisi selvittelee WinClubin toimintaa Suomessa. Valuuttakaupasta voi teoriassa saada suuriakin voittoja, mutta onko WinClub onnistunut tekemään niitä kerrotussa määrin, selvinnee tulevaisuudessa.
WinClub on myynyt jossakin vaiheessa myös osakkeita ja tähän olisi ilmeisesti pitänyt olla toimilupa Rahoitustarkastukselta. Osakkeiden myynti voidaan katsoa sijoituspalveluksi.
Raportti nähtiin Poliisi-TV:ssä 1. marraskuuta 2007
|