Katsotaan kauemmaksi: Tunneli Tallinnaan
Avaruusasioista kertoessani olen törmännyt usein väitteeseen (osin oikeaankin), että avaruuslennot ovat kalliita. Nyt samaan törmää hieman lähempänä olevasta aiheesta puhuttaessa: tunneli Suomenlahden alitse Tallinnaan on kerrassaan erinomainen ehdotus, mutta sitä ollaan torpedoimassa heti kättelyssä lyhytnäköisen kustannuskeskustelun vuoksi.
Kuten ohjelmiani ja tätä blogiakin seuranneet ovat huomanneet, pidän lentämisestä. Kiitäminen pilvien yläpuolella on ihanaa ja maisemat mahtavia. Vain lentokoneella on kätevää matkustaa toiselle puolella planeettaamme ja ilman globaalia kansainvälistä kanssakäymistä kasvokkain voisi maapallo olla nykyistä paljon pahemmassa jamassa. Ihailen lisäksi lentokoneita teknistieteellisinä laitteina ja hämmästelen aika kuinka tarkasti sekä turvallisesti koko lentoliikenneinfrastruktuuri toimii.
Lentoliikenteen tuottamat päästöt ovat kuitenkin suuri ongelma, vaikkakin lentoliikenteestä on tehty julkisuudessa aiheettomankin suuri mörkö - etenkin kun niin söpöiltä merellä näyttävät, mutta todellisuudessa varsin hurjasti saastuttavat laivat on jätetty lähes kokonaan huomiotta. Lyhyillä matkoilla juna on ehdottomasti kätevin ja ympäristöystävällisin matkustusmuoto, ja niiden käyttämistä tulisi rohkaista kaikin keinoin.
Ja nyt päästäänkin jo asiaan, eli tunneliin. Tunneli Helsingistä Tallinnaan olisi erinomainen ratkaisu paitsi näiden kahden, niin lähekkäisen, mutta meren erottaman kaupungin väliseen liikenteeseen, niin se myös toisi keskisen Euroopan lähemmäksi. Sieltä päin (tai täältä päin, sillä kirjoitan tätä Münchenissä) katsottuna Suomi on saari, ja yhtä lailla kun Kanaalitunneli teki Brittein saarista fyysisen osan mannerta, tekisi tunneli Suomenlahden ali Suomesta konkreettisesti osan Eurooppaa. Yöjuna Berliiniin? Helikopteriakin nopeammin Tallinnaan?
Pitkän tunnelin tekeminen luonnollisestikin on kallista, mutta tunneli olisi investointi tulevaisuuteen. Tunnelin rakentaminen Suomenlahden alle olisi helpompaa kuin höttömäiseen Kanaalin pohjaan, sillä kallio on kovaa ja kestävää täällä Pohjolassa. Sen kun vain poraisi.
Joku on heittänyt summan miljardi euroa tunnelille, mutta mitä tämä miljardi on? Se, minkä uuden ydinvoimalamme budjetti menee ylitse suunnitellun. Se on vajaa kaksisataa euroa per suomalainen; voin laittaa oman osuuteni tulemaan heti firmalle, joka sitoutuu tekemään tunnelin. Ja jos tuo 200 per suomalainen jaetaan vaikkapa vain sadan tulevan vuoden osalle, niin se on kaksi euroa per vuosi.
Rakentamiseen olisi todennäköisesti saatavissa rahaa myös EU:lta ja tunneli toisi Suomeen myös aiempaa enemmän vierailijoita, kenties jopa tunnelituristeja, jollaisena olen Kanaalitunnelin alitsekin mennyt itsekin pari kertaa - ihan vain huviksi.
Pitkään aikaan ei Suomessa ole ehdotettu yhtä järkevää suunnitelmaa, ja nyt sitä ollaan mollaamassa jo heti kättelyssä! Järki käteen!
Suunnittelu tulisi aloittaa välittömästi - eihän tunnelia olisi vielä pakko alkaa rakentaa, mutta projekti kannattaisi tutkia erittäin huolellisesti.
1 kommentti
To 04.09.2008 @ 16:25
Jos minä ehdottaisin Jussi Pajuselle, että mene tuonne Makasiiniterminaaliin jakamaan kahdenkympin euron seteleitä sekunnin välein Tallinnaan matkaaville täältä ikuisuuteen, niin minua pidettäisiin hulluna.
Ikävä tosiasia kuitenkin on, että tämä setelinjako-operaatio on vastaa juuri tunnelin vaihtoehtokustannusta!
Tarkka summa on itseasiassa 1.000.000.000/(60s*60min*24h*365d)=31,75
Pajunen saa pitää vaihtorahat, päättäjillä kun ei näy olevan puutetta pikkurahasta tai suuruudenhulluista ideoista!