Kohta kiskot taas viuhuvat
Ranskalaisten supernopeusjuna TGV aikoo tehdä jälleen uuden nopeusennätyksen: 540 km/h. Alkuviikosta esitelty uusi versio jo 20-vuotiaasta junasta aikoo koittaa ennätystä ensi viikolla uudella radalla kohti Strasbourgia.
Vaikka lentämisestä pidänkin, on juna usein Euroopan keskiosissa liikkuessa kätevin, koska ne kulkevat kaupunkien keskustoista keskustoihin, eivät jää pörräämään taivaalle lennonjohdollisten rajoitusten vuoksi ja TGV:t, ICE:t ja koko suurnopeusmenemisen aloittaneet japanilaiset Shinkansenit yltävät jo potkuriturbiinikoneiden nopeuksiinkin.
Kuten taisin kirjoittaa jo joskus aikaisemminkin, oli TGV:n tarkoitus olla aluksi kaasuturbiinijuna, mutta 1970-luvulla suunnitelmat muutettiin kallistuneen öljyn vuoksi nykyisenlaisiksi ja ensimmäinen TGV, nimeltään virallisesti TGV 100, teki silloisen nopeusennätyksen vuonna 1981. Nimi TGV 100 tuli siitä, että tavoitteena oli 100 metrin sekuntinopeus - lopulta juna pääsi hieman sen päälle ja junarunko numero 16 kiisi 380 km/h (105,5 m/s), ensimmäisellä TGV:lle suunnitellulla rataosuudella kohti Lyonia.
Sen jälkeen tulleet uudet TGV-junat, TGV 117 ja TGV 140 (missä numerot ovat jälleen suunniteltuja nopeuksia metreinä sekunnissa), rikkoivat ennätyksiä ja asettivat uudeksi nopeusluvuksi 515,3 km/h (143,1 m/s) toukokuussa 1990. Tämä on edelleen voimassaoleva ennätys, vaikka hetkellisiä suurempiakin nopeuksia on saavutettu.
TGV tulee sanoista Train a grande vitesse, eli suurella nopeudella kulkeva juna, mutta yhtä tärkeä osa on LGV, Ligne à grande vitesse, eli suurta nopeutta varten tehty rataverkosto. radat ovat mahdollisimman suoria niin pysty- kuin vaakasuunnassakin, niissä ei ole tasoristeyksiä ja ne on suojattu varsin hyvin, ettei kukaan pääse ainakaan sattumalta radalle hortoilemaan. Radan tekeminen maksaa kuulemma noin kaksi miljardia euroa sadalta kilometriltä, eli tuplasti moottoritiehen verrattuna.
Uusi nopeusennätys on tarkoitus tehdä luonnollisesti kaikkein uusimmalla rataosuudella Pariisista kohti Strasbourgia, mistä muuten liikennettä on myöhemmin tarkoitus jatkaa aina Müncheniin saakka (matka-ajaksi kaavaillaan kuusi tuntia). Junana on nyt TGV150, missä on yli 25 000 hevosvoimaa, ja kunhan ennätys on taskussa, raiteet tarkistettu ja rataa höylätty vielä vähän edes takaisin, aloittaa juna normaalin liikenteen kesäkuun alussa. Kun aikanaan nimi TGV otettiin käyttöön maagisen nopeusrajan 200 km/h rikkouduttua normaaliliikenteessä, on uusi juna nyt ristitty TTGV:ksi, hyvin suurella nopeudella meneväksi junaksi, koska normaalinopeuden on tarkoitus olla päälle 500 km/h.
Tietystikin aion mennä testaamaan heti silloin uuden junan...ja linjan.
(lisätietoa täältä: www.alstom.com/home/news/event/v_150/index.EN.php)