Ke 09.05.2007 @ 09:03admin

TV:n katselu on haitallista

New Scientist kertoo nettisivuillaan, että liiallinen TV:n katselu on haitaksi tulevalle akateemiselle uralle. Tai tarkkaan ottaen tutkimuksen mukaan teinit, jotka katsovat paljon televisiota, menestyvät huonommin koulussa ja saavat aikanaan todennäköisesti vähemmän todennäköisesti akateemisen loppututkinnon. Näin saattaa hyvin ollakin, mutta taas kerran kysymys oikeasti kuuluukin: mikä on syy ja mikä on seuraus?
 
Hyvin usein, kun tutkimustuloksista kerrotaan, menevät syy ja seuraus sekaisin - tai sitten niiden suhteeseen ei kiinnitetä juurikaan huomiota. Tässäkin tapauksessa on helppo kuvitella muutama stereotyyppinen henkilö, joista yksi katsoo paljon televisiota ja toinen lukee saman ajan kirjoja. Kutsutaan heitä vaikkapa henkilöiksi A1 ja A2. Kuvitellaan sitten toiset kaksi henkilöä, joista B1 katsoo paljon televisiota ja B2 lukee paljon kirjoja. Miten on selitettävissä, että A1 ja B2 menestyvätkin paremmin kuin A2 ja B1?

Kenties se, mitä katsotaan ja mitä luetaan, vaikuttaa myös asiaa. Kuin myös se, miten katsotaan ja miten luetaan. Televisio, kuten kirjatkin, pitävät sisällään sekä älyllisesti virikkeellistä materiaalia, kuin myös mössöviihdettä, mitä katsoessa/lukiessa aivot voi kääntää pois päältä.

No, pitää toki tunnustaa, että TV on viihteellinen media, ja TV-ohjelmat tuntuvat muuttuvat koko ajan kevyemmiksi, viihteellisemmiksi ja vähemmän aivotyötä vaativiksi. Lisäksi henkilöt, jotka todennäköisesti eivät aiokaan jatkaa akateemiselle uralle myöhemmässä vaiheessa elämäänsä, eivät kovin usein jaksa lukea, vaan katsovat televisiota. Näin ollen tämänkin tutkimuksen tulokset ovat odotetun kaltaisia.

Tässä tutkimuksessa tosin on kiinnostava lisäjuonne, joka jää helposti iskevän otsikon alle: lukihäiriöt. On mahdollista, että TV:n katselu sinällään ja sen tarjoamat mahdollisesti vähäviritteiset ohjelmat eivät olisi sinällään syy heikompaan opintomenestykseen, vaan TV:n katselun myötä kehittynyt lukihäiriö - tai heikompi lukutaito - saisivat aikaan sen, ettei opiskelu onnistuisi yhtä hyvin kuin lukemaan tottuneilla. Piilevä lukihäiriö saattaa ohjata nuoret enemmän television pariin, jolloin kierre on valmis: kun et lue, et opi lukemaan, ja kun et osaa lukea, et haluakaan lukea. Niinpä avaat telkkarin.

No, tänään lähetetään Prisma Studion kevään viimeinen ohjelma ja viikoittainen television tiedeohjelmamme on tauolla syyskuun alkuun saakka. Tänä aikana hiomme ohjelmaa hieman uuteen uskoon, eli ohjelma ei palaa ruutuun kesän jälkeen samoissa kuosissa ja samanlaisena, vaan uudistuneena ja raikkaampana. Toivottavasti pystymme tarjoamaan silloinkin ainakin jossain määrin älyllisesti kutkuttavia juttuja, jotta TV:n katsominen sinällään ei haittaisi myöhempää opintomenestystä...kenties jopa päinvastoin.

 

2 kommenttia

On myös mahdollista, että vanhempien koulutustausta selittää korrelaation TV:n katselun ja lasten koulumenestyksen välillä. New scientistin artikkeli ei kertonut, miten vanhempien motivoiva vaikutus oli huomioitu tutkimuksessa. Yleensä tällaisia tekijöitä on hyvin vaikea systemaattisesti poistaa tilastoaineistoista.

Pitää paikkansa. Nähtävästi olet myös lukenut tämän päivän Helsingin Sanomien juttua laudatur-oppilaista...

Tieteen stiiknafuuliaa

Jari Mäkinen on vapaa tiedetoimittaja ja keskenkeittoinen tähtitieteilijä, joka on ollut varsin läheisesti tekemisissä YLEn kanssa 1980-luvun lopulta alkaen (jopa ihan työssä vuosien ajan) - ensin radiossa, sitten televisiossa ja sitten molemmissa. Tässä blogissa hän käsittelee tiedettä omasta näkökulmastaan ja se on suunnattuna hyvin usein ulos avaruuteen, tai ainakin ylöspäin. Tällä haavaa hän asustaa ulkomailla ja tekee silloin tällöin juttuja Prisma Studioon ja Tiedeykköseen.

Blogiarkisto

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu