Feature
Journalistislangissa feature tarkoittaa ”erikoisartikkelia” tai ”erikoisohjelmaa”. Viisaat tietävät kertoa, että sana tuli käyttöön BBC:ssä toisen maailmansodan aikana, kun ”featured programme” tiivistyi puhekielessä muotoon ”feature”. Viisikymmenluvulla se oli levinnyt radiotoimittajien ammattikieleen kautta Euroopan. Heinrich Böllin mainiossa novellissa ”Tohtori Murken kootut tauot” vuodelta 1955 kaksi turhamaista kulttuuritoimittajaa tekee featureita toisistaan. Kuusikymmenluvulla sanaa käytettiin yleisesti Suomessa journalismin opetuksessa.
Yleisradiossa featuren suuri nimi oli Martti Silvennoinen, ja hänen mittava tuotantonsa on hyvä esimerkki dokumenttiohjelmien korkeasta tasosta 1960-luvulla. ”Silvis” oli armoitettu selostaja, joka pystyi puheen voimalla luomaan kuuntelijoiden mieliin eläviä kuvia samalla tavoin kuin vanhan polven suuret selostajat, Tiilikaiset tai Koskiluomat. Kuusikymmenluvulla radiodokumentin tekijöiden käytettävissä oli kuitenkin jo aivan uudenlaista tekniikka. Haastattelumateriaalia ja taustaääniä kerättiin tuntikaupalla nauhalle, ja niitä leikattiin studiossa niin kuin elokuvaa konsanaan. Musiikkia käytettiin ryhdittämään rakennetta ja korostamaan erilaisia tunnelmia.
Tähän aikaan radiolla oli myös käytettävissään aivan toisenlaiset resurssit kuin tänään. Silvennoinen keräsi aineistoa ympäri maailmaa, hän lensi Afrikkaan, Japaniin, Brasiliaan ja leikkasi päiväkausia studiossa. Televisio oli vielä alkuvaiheissaan, ja hyvälle paikalle sijoitettu radio-ohjelma tavoitti helposti miljoona kuulijaa.
Radioarkistossa on 857 Martti Silvennoisen ohjelmaa vuodesta 1950 lähtien. Siellä on vierailu Hiroshimassa viisitoista vuotta atomipommin jälkeen ja Albert Schweitzerin haastattelu Lambaranesta. Mukana on suuri määrä eloisia kuvauksia viisi- kuusikymmenlukujen kadonneesta Suomesta ja vuonna 1962 tehty dokumentti yhdestä ensimmäisistä Suomessa tehdyistä suurista sydänleikkauksista.
Hyviä dokumenttiohjelmia kuulee yhä radiosta viikoittain, mutta harvoilla on mahdollisuutta uhrata niiden tekemiseen yhtä paljon aikaa kuin ennen. Sanaa ”feature” ei juuri käytetä radiossa, se on siirtynyt lehdistön puolelle. Tyypillinen tämän päivän feature voisi olla jokin Helsingin Sanomien kuukausiliitteen juttu. Hesarin toimittaja Ilkka Malmberg kirjoittikin hiljattain Journalisti-lehdessä: ”Hyvän featuren kirjoittajia arvostetaan kaikkialla. Featuresta on tullut suosikki, jota yhä useammat haluavat tehdä.” Ehkä näin on hyvä: kaikilla medioilla on aikansa.