Uusi digiboksi, osa 3
Tähän mennessä on tapahtunut: uuden digiboksin kaukosäädin hajosi kuukauden kuluttua. Itse digiboksi hajosi kahden kuukauden kuluttua. Liikkeestä korjauksen ajaksi lainaksi saatu laite ei toiminut lainkaan. Erinäisten vaiheiden jälkeen sain viallisen laitteen vaihdetuksi uuteen, toisen merkkiseen. Viime viikolla lakkasi ohjelmaopas päivittymästä.
Ohjelomaopas on yksi digitelevision nokkelia innovaatioita. Valitsemalla sopivan toiminnon kaukosäätimestä katsoja saa nähtäväkseen kaikkien kanavien ohjelmatarjonnan ja voi saman tien ajastaa ohjelmia tallennettavaksi. Edellyttäen että ohjelmaopas päivittyy. Nyt se päivittyy tuskaisen hitaasti ja katoaa välillä kokonaan. Seurauksena on, että tallennuskomennot häviävät laitteen muistista ja toivottu ohjelma ei tallennukaan. Mistä seuraa perheriitoja ja muuta haittaa.
Ensimmäinen soitto Digitaan meni läpi hetkessä. Digita on se yhtiö, joka vastaa digikanavien jakelusta ja syöttää signaaliin ohjelmaoppaan tiedot. Heillä ei ole mitään vikaa, vika on digiboksissa jos tiedot eivät minuutissa päivity, kertoi neuvoja.
Seuraava soitto siis digiboksin maahantuojalle, joka kysyi, missä verkossa digiboksi on. Kun kerroin digiboksini olevan kytketty Helsingissä Welhon verkkoon, neuvoja vakuutti vian olevan kaapeliverkossa. Samanlaisia valituksia on tullut enemmänkin, Welhon jakelualueelta.
Welholle en soita lainkaan. Kokemuksen peruseella tiedän, ettei Welhon neuvontaan pääse läpi, ja jonotus on maksullista. Lähetän kirjeen. En tosin ole asiakassuhteessa Welhoon, koska sopimuskumppani on taloyhtiö. Pitäisiköhän pyytää taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa riitauttamaan seuraava lasku sillä perusteella, ettei palvelu ole sopimuksen mukaista? Tällä välin tallennan ohjelmia vanhalla tavalla, ajastamalla, vaikka sen osasi jo vanha VHS-nauhurinikin.