Machinima opetuksessa, kulttuurissa ja tiedonvälityksessä
0 kommenttia
Machinima, pelimaailmojen pelimoottorien piirtämän 3D-näkymän avulla kuvattu elokuva sopii monenlaiseen tarinankerrontaan. Tulevaisuus Labin järjestämässä machinima-seminaarissa toimittaja, tietokirjailija Minni Niemelä kertoi hyvin käytännönläheisesti, millä tavalla aloitteleva machiniman tekijä opetteli elokuvantekoa. Tallenteen ajassa noin 50 minuttia aloittaa Helsingin Työväenopiston IT-suunnittelija Juhana Mykrä vaikuttavan katsauksensa siihen, miten virtuaalimaailmassa voi järjestää opetustilanteita ja mikä rooli machinima-elokuvilla voi olla niiden taltioimisessa. Viimeiset 25 minuuttia olemme yhteydessä Ouluun, jossa Ludocraftin AD Tomi Kujanpää kertoo realXtend -virtuaalimaailmateknologiasta.
Seminaarin ensimmäisessä osassa tutkija Olli Sotamaa kertoi pelimaailmojen käyttäjien motiiveista tehdä machinimaa. Sotamaa väitteli aiheesta viime vuonna.