SAK kannustaa sosiaaliseen mediaan, mutta tietohallinto ei tarjoa käyttäjätukea
SAK rohkaisee työntekijöitään esiintymään verkossa työhön liittyvissä kysymyksissä ja hyödyntämään sosiaalista mediaa osana työtään. Kun verkossa kommentoidaan työasioita, esiinnytään omalla nimellä ja keskustelukumppaneita kunnioittaen, tuore ohjeistus linjaa. Sosiaaliseen mediaan osallistumisesta ja omasta verkkoidentiteetistään päättää jokainen työntekijä itse. Osallistuminen on suotavaa, mutta ei pakollista.
IT-osasto sanoutuu kuitenkin touhusta irti: ohjeessa todetaan, että SAK:n tietohallinto ei tarjoa käyttäjätukea sosiaalisen median palveluihin ja työkaluihin.
Sosiaalisen median ohjeistus SAK:n henkilöstölle muistuttaa, että työsopimuslainsäädäntö ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki koskevat kaikkia työntekijöitä.
Muuhun kuin työhön liittyvien palvelujen käyttö ei saa haitata työtehtävien suorittamista, ohjeistus vielä huomauttaa.
Sosiaalinen media nähdään SAK:ssa kanavana verkostoitumiseen, viestimiseen, osaamisen kehittämiseen ja innovointiin.
Tässä tietokannassa on lisää sosiaalisen median ohjeistuksia malliksi ja inspiraatioksi omien työstämiseen.
Kiitokset linkeistä Kari A Hintikalle ja Oili Salmiselle.