Millä mitata luotettavasti podcastien kuuntelua?
Radio-radion kuuntelua mitataan päiväkirjamenetelmällä. Tilastollisesti edustava otos suomalaisia pitää viikon ajan kirjaa joka vartista, tuliko kuunneltua radiota ja jos niin mitä kanavaa.
Radion nettikuuntelua suoratoistolla voi mitata täsmällisesti - streaming - palvelin kirjaa jokaisen tiedostopyynnön. Sama juttu tietysti ladattavilla tiedostoilla - tai ainakin niin saattoi olettaa tähänasti, kunnes tiedostojen automaattilataus RSS-virrasta eli ns. podcasting alkoi yleistyä.
Podcast-audioimuroinnin ideanahan on, että tietty sisältövirta tilataan automaattisesti latautumaan omalle koneelle heti, kun julkaisija on tiedoston palvelimelleen pudottanut, joten palvelimen kirjaama lataus ei vielä kerro julkaisijalle, että oikea ihminen korvineen olisi sen ääressä viihtynyt.
Jotta podcasteista saisi uskottavan mainosvälineen, täytyy jotenkin todentaa, onko ohjelmalla oikeasti yleisöjä vai lataillaanko niitä vain konevoimalla odottelemaan kuuntelua, jota koskaan ei tapahdu.
Tämä podcast ei voittanut...
Podcast-ideanikkari Adam Curry on viime päivinä kokeillut uudenlaista mainontaa Daily Source coden - podcastissaan. Podshow - palvelu on kehittänyt järjestelmän, jolla voidaan sijoittaa yhteen satunnaisesti valittuun ohjelman kopioon voittokuponki, ylimääräinen äänitiedosto, jossa juontaja kertoo tunnussanan, jolla voi lunastaa alennuksen sponsorin tuotteesta.
Ensimmäisen kokeilun tulosta ei vielä ole: lähetyksen voittajaa ei heti löytynyt. On demand - tarjonnan mainonnan uusi menestyskonsepti odottaa vielä keksijäänsä.
Mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuudesta kiinnostuneille DSC:t #362 ja #363 ovat kuitenkin kiinnostavaa kuunneltavaa.