Työkulttuuri muuttuu muuttamalla omaa toimintaa
Olin mukana tekemässä Ylen työkulttuurin muutosta ja kommunikoimassa muutosprosessissa luotuja työkulttuurin kulmakiviä 2006-2008.
Minusta tässä on edelleen kaikki ainekset, joista työn mielekkyys organisaatiossa ponnistaa: Henkilöstökertomus 2006 (PDF): Työkulttuurin kulmakivet ovat: Asiakas / Päämäärä / Vastuu / Kunnioitus / Riski / Oppi / Ilo.
Johtavana ajatuksena taustalla oli, että on muutettava toimintatapoja, koska hierarkkinen johtaminen ei toim. Ylin johto uskoi, että ihmiset johtavat itse itseään kunhan päätehtävä ja pelisäännöt ovat kaikille selvillä.
Kuvion seitsemän pääkohtaa ovat (myötäpäivään) Asiakas, Päämäärä, Vastuu, Kunnioitus, Riski, Oppi ja Ilo.
ENTÄ MUUTA? (Asiakas)
- Keskustele ja ymmärrä
- Kunnioita asiakasta yksilönä
- Yllätä
MIKÄ ON MUN DUUNI? (Päämäärä)
- Panosta paukut päätehtävääsi
- Tee se, mitä päätetään
- Porukalla paremmin
HOIDETAAN HOMMAT (Vastuu)
- Toimi johdonmukaisesti
- Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa
- Ota vastuu - älä syytä muita
- Nosta kissa pöydälle
REILU MEININKI (Kunnioitus)
- Ole oikeudenmukainen
- Pidä muut ajantasalla – myös ikävistä asioista
- Kuuntele
- Kannusta ja kiitä
SAA MOKATA (Riski)
- Uskalla
- Ilman tietoisia riskejä ei ole voittoja
- Epäonnistumisesta oppii
AINA NÄLKÄ (Oppi)
- Anna tilaa oppimiselle
- Hakeudu oudoille alueille
- Yhdessä oppii enemmän
- Viljele oppimaasi
TOSISSAAN, EI VAKAVISSAAN (Ilo)
- Ilo tarttuu
- Anna aikaa
- Raada rennosti
- YLEstä, perkele !
Työkulttuurin muutosta voidaan mitata henkilöstökyselyin, ja Ylehän kertoo näitä asioita uloskin vuosittain henkilöstökertomuksen muodossa.
Uskon, että tärkein työkulttuurin mittari on kuitenkin viime kädessä jokaisen oma kokemus; miltä minusta tuntuu tänään. Onko kiva tulla töihin? Ellei, jos joku mättää, mitä minä itse voin tehdä asialle, mitä itse voin tehdä toisin?
3 kommenttia
Ke 07.09.2011 @ 10:18
loistavat periaatteet, saako kopsata oman lafkan ilmoitustaululle? (btw, saija u esittelee näitä meille teidän saunaosastolla just nyt)
Ke 07.09.2011 @ 13:41
Käytännöllistä, ymmärrettävää ja innostavaa. Hienoa työtä, joka auttanee myös arjessa. Saija, kiitos tämän esittelystä tänään. -Jukka Kotkanen