Ti 01.11.2005 @ 08:29Tuija Aalto

Suomi verkossa - kampanjan innostamille mallia paikallismedian julkaisuun Kyyjärveltä

Kolme neljästä suomalaisesta käyttää jo nettiä. Suomessa oli kesäkuussa jo 1,3 miljoonaa Internet-liittymää, joista neljä viideosaa laajakaistaliittymiä, kertoi Liikenneministeriö perjantaina. Suomi verkossa - kampanja pyrkii ensi viikolla vakuuttamaan viimeisenkin neljänneksen siitä, että tietoyhteiskunta on arkipäivää ja että sähköiset palvelut, tietokoneet, kännykät ja internet helpottavat ihmisten elämää ja auttavat ylläpitämään hyvinvointia ja palveluita Suomessa.

Suomi verkossa - kampanja on haastettava vastaamaan kysymykseen: Suomi verkossa - mutta miksi? MIksi minun pitäisi vaivautua opettelemaan uudenlaista medialukutaitoa, verkon käytänteitä ja tapakulttuuria? Mitä siellä on minua varten, muuta kuin verkkopankki ja aikataulut?

Paljonkin - esimerkiksi laadukasta paikallismediaa. Kirjoitin Aaro Toppisen pyynnöstä marraskuun pääkirjoituksen kyyjärveläisten nettilehteen Nopola Newsiin. Pohdin kirjoituksessani yhteisöllisen tiedontuotannon motivaatiopohjaa - ja siteerasin hiukan arvotutkija Martti Puohiniemeä, jolla on sanastossaan vauhdikkaita termejä minäkiilasta joukkoviestinnän savolaistumiseen. Juurtuakseen eläväksi osaksi kuntalaisten elämää verkkolehden pitäisi olla hauska tehdä ja hauska lukea. Pelkkä hyväntahtoisuus, vahvin suomalaisten yhteinen arvo, ei riitä motivaatioksi pitkän päälle. Monessa kylänetti-hankkeessa alkuaikojen innokkaat aktiivit ovat uupuneet ja luovuttaneet. Verkkolehtiaktiivien on osattava vetää oikeista naruista ja kutkuteltava tiedontuottajien rekrytoimisessa monenlaisilta motivaatiopohjilta ponnistavia potentiaalisia kirjoittajia.

Hatun nosto Kyyjärvelle ensimmäisen puolen vuoden aikana otetuista askeleista tietoyhteiskuntaan! Yleisempää on, että kylien ja kaupunginosien nettisivut ovat lähinnä tapahtumakalentereita melko staattisine esittelysivuineen, (jotka nekin voivat olla varsin laajoja ja mielenkiintoisia: esimerkiksi Hattulan Tyrvännössä on jo vuosia toiminut aktiivinen kyläyhdistyksen pyörittämä Tyrväntö-verkko). Lopen Launosilla ilmestyy sähköinen kyläposti Launosnet, jonka palveluihin kuuluu Lopen kuumat perunat - keskustelufoorumi. Rehakassa kyläyhdistys on rakentamassa langatonta laajakaistaverkkoa kaikkien, myös mökkiläisten käyttöön. Rehakka oli Kanta-Hämeen vuoden 2004 kylä. Vuoden kylä 2005, Tammelan Letku, ei ole kovin vahvasti verkossa. Esimerkit ovat itselleni tutusta Hämeestä, varmasti vastaavia on lukuisia ympäri Suomen. Linkkejä saa mieluusti lisätä kommenttikenttään.

Tähän mennessä ilmoille saatujen kyläyhdistysten nettipalvelut lienevät kukin muutamien reippaiden aktiivien aikaansaannosta. Kyyjärvellä tiedontuottajiksi on rekrytoitu jo satakunta yhdistysaktiivia. Tällaisella joukolla saattavat sivut jo noustakin kiinnostavaksi ja luetuksi palveluksi.

Nopola Newsin toimintamallista voisi olla monistettavaksi muillekin oman tiedotusvälineen perustamisesta kiinnostuneile. Uudenlaiset helppokäyttöiset julkaisutyökalut, avoimen lähdekoodin yhteisöalustat ja ilmaiset blogityökalut tekevät tämän ihan mahdolliseksi ja alentanevat mukaan lähtemisen kynnystä entisestään.

Linkki:

Suomi verkossa -kampanjan kampanjapaikat

0 kommenttia

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu