Lähettäkää meille!
Osallistun loppukuusta Euroopan yleisradioliiton EBUn vuotuiseen Multimedia Meets Radio - seminaariin (ohjelma-pdf) ja lupauduin moderoimaan siellä session "The New Synergy – User Produced Content - Case studies and ideas from Members who are using User Produced Content". BBC kertoo kokemuksistaan kahdella otsikolla - The Manchester Blogging Project and More ja Exclusive news from listeners, minkä lisäksi minä kerron, mitä YLEllä on tehty yhdessä yleisöjen kanssa.
Kyllähän listaa kertyy - kun vähän miettii:
- osallistu yhteiskunnalliseen keskusteluun" http://www.yle.fi/suomiexpress/
- "lähetä meille hauskat juttusi webin kautta" esim. YleX Aamun TOP 4 - listat
- "keskustele YLEn blogipersoonien kanssa" esim. Blogit.yle.fi
- "pidä omaa blogia YLEn netissä" esim. http://x-stage.yle.fi/blogit
- lähetä meille tekstiviesti esim. Radio Suomeen
- lähetä meille ottamasi valokuva: esim. Uutiskuva, Euroviisukuva tai Rallikuva
- ole kansalaisreportterina : http://x-stage.yle.fi/reportteri_x
- lähetä meille kaupallisesti julkaisematon biisisi julkaistavaksi netissä ja radiossa: http://x-stage.yle.fi/demoverkko
- soita ja kerro: esim. Muistoja Kirkasta, Pikku Kakkosen puhelin
- lähetä meille elokuva tai video, esim. Suomi-Kortti
Vakiintuneelle mediatalolle on luontevaa kutsua ihmisiä luokseen, tuomaan omat sisältönsä ja tuotoksensa omaan julkaisuuspiiriinsä.
Toisaalta sosiaalisen median toimintaympäristössä, esimerkiksi blogeissa, asiaan kuuluu, että bloggaajat lukevat ja kommentoivat toistensa juttuja ristiin. Voisiko valtamedia verkottua yhtä luontevasti? Onko tästä jo esimerkkejä?
Tätä aihepiiriä sivusin edellisessä kirjoituksessani.
Sami Salmenkivi on koonnut Mediatoimisto Dagmarin DigiTalikko - blogiin esimerkkejä käyttäjälähtöisen sisällöntuotannon yleistymisestä markkinointikampanjoinnissa. Hän ei anna hyvää arvosanaa löytämilleen toteutuksille: "(liian) monissa kuluttajia mukaan osallistumaan kehottavissa kampanjoissa ei ole tajuttu mistä tämä osallistumisen mielekkyys syntyy." -- "voidaanko tuloksista päätellä, että crowdsourcing ei toimi Suomessa vai onko ontuuko toteutus?