Pe 20.03.2009 @ 19:11Tuija Aalto

Väline on viesti - Elävä arkisto, Twitter ja sissi-tv-isku

Tuottaja Seija Aunila on viikon päivät tutustunut sosiaalisen median työkalujen uusimpaan villitykseen Twitteriin. Hän kertoo, että ensimmäinen kokemus tekstiviestikeskusteluja seuratessa oli vierauden tunne: ympärillä puhuttiin tekniikkaa ja jotain, mitkä kuulostivat sisäpiirin jutuilta. Mutta kuten kutsuilla, joilla ei tunne ketään, heti helpotti, kun joku tuli juttelemaan. 

Pääosin Elävän arkiston Twitter-virta on automatisoitua: Twitterfeed-ohjelma syöttää sinne uusimpien julkaistujen klippien linkit ja Elävän arkiston blogin merkinnät.

Tänään Aunila päätti ottaa kontaktia ja kysyi, mistä aloittaa radion puheohjelmien mp3-julkaiseminen, Radiomafian Leilasta ja Annukasta vai Pekka Tiilikaisen selostuksista. Ensimmäiseksi vastaaamaan ehättänyt Pasi Räsämäki ehdotti niiden sijaan Merkkituotetta. "Aloittakaa laittamalla taannoin kuopatun Merkkituotteen jaksot arkistoon. Harmitti kun suosikkiohjelman lento katkesi." Hän kertoi suosikkijaksonsa olleen se, jossa avattiin kansan käsitettä. Osoittautui, että jakso voidaan esitysoikeuksien puolesta julkaista elävässä arkistossa.

Katso video

Kävin tänään iltapäivällä yllätysvisiitillä Elävän arkiston toimituksessa sissitelevisiotyyliin kännykkäkameralähetyksen merkeissä. Jos käsivaralta kuvattu heiluva rakeinen kuva tekee huonoa, kuuntele pelkkä ääni. 

Sosiaalinen media yritysten näkökulmasta

Hain viime viikolla Jaikun YLE-kanavalla näkemyksiä siihen, miksi yritysten pitäisi olla läsnä sosiaalisessa mediassa. Keskustelua sopii jatkaa myös tämän blogin kommenttiketjussa. 

 

4 kommenttia

Tässä on hyvä kuva miten yritysten eri toiminnot (myynti, markkinointi, pr, johto) voivat hyödyntää sosiaalista mediaa:
http://tinyurl.com/c4kepf

Itse keräsin tähän 10 syytä miksi yritysten pitäisi käyttää sosiaalista mediaa:
1. lisää yrityksen näkyvyyttä
2. mahdollisuus ryhtyä alan asiantuntijaksi
3. lisää luottamusta ja alentaa ostokynnystä
4. imago, mahdollisuus hypätä oman toimialan edelläkävijäksi, uskottavuus sukupolvi Y:n silmissä..
5. sosiaalinen media luo aivan uudenlaisia verkostoja
6. uudenlaisia ryhmätyön mahdollisuuksia
7. käyttäjien / asiakkaiden osallistaminen
8. tunne asiakkaasi paremmin
9. uudenlaiset rekrytointitavat ja -verkostot
10. yritys voi osoittaa avoimuutta ja luottamusta työntekijöitä ja asiakkaitaan kohtaan urkintalain 100% toteuttamisen sijaan

Hyvä lista, Miia. Varsinkin tuo kohta 8. tunne asiakkaasi paremmin on kaiken tyyppisille organisaatioille niin yksityisellä kuin julkisella puolellakin relevantti. Mietin eilen toiselta kannalta yksityisyyden ja julkisuuden rajan muuttumista - kun sosiaalista mediaa käytetään keskusteluihin, millä tavalla on ok että yritykset sitä seuraavat. Aiheesta <a href="http://blogit.yle.fi/aikaleima/kun-keskusteleminen-on-julkaisemista-mihin-vedetaan-salakuuntelun-raja">oli puhuttu</A> Kulutusjuhla-yhdistyksen keskustelutilaisuudessa ja Mari Koistinen kirjoitti siitä blogissaan.

Nyt kun YLE on lähtenyt avoimen jakelun tielle, niin meille on todellä tärkeätä kuulla, mitä ihmiset YLE:ltä odottavat, miten avaisimme arkistoja ja arkistotietoja, mitä ohjelmilla halutaan tehdä ja miten niitä halutaan liittää omiin keskusteluihin ja omiin sisältöjuttuihin? Ihan konkreettisesti pohdimme seuraavaksi, miten nyt irrallinen Tehosto http://tehosto.yle.fi/ liitetään Elävään arkistoon? Kaikki ajatukset ovat nyt todella arvokkaita.

Kysyisin vaan sellaista näytelmää/elokuvaa joka käsitteli kerrostalon rakentamista(haka) siinä näytteli mm heikki salmi viinaan menevää rakennusmiestä joka osti (jarkko nieminen) lastenvaunusta viinaa kesken työpäivän.Sittä siinä oli mm. kohtaus"iltapäivän helteiset hetket"Niin löytyiskö ko filmiä.

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu