To 28.12.2006 @ 17:32admin

Suomalaiskuluttaja: Pitäkää mobiilipalvelunne!

Valtaosa suomalaisista matkapuhelimen käyttäjistä ei näe mitään tarvetta hypätä matkapuhelinverkon laajakaistalle. Yli puolet kuluttajista arvioi ykskantaan, ettei ole kiinnostunut kokeilemaan uusia mobiilipalveluita missään tapauksessa. Kolmannes pehmenisi uusille mobiilipalveluille, mikäli hinnat laskisivat reilusti eli yli kymmeneksellä. 3G-kytkykauppaliittymä oli 9%:lla kaikista matkapuhelimen käyttäjistä ja 25-34-vuotiaista 16%:lla. Yleisin syy kytkykauppaliittymän hankintaan oli uusi hienompi puhelin. 67% kytkykauppaliittymäasiakkaista arvioi, että matkapuhelimen käyttö ei ole muuttunut mitenkään kytkykauppaliittymän ja uuden luurin hankinnan jälkeen. Noin 17% vastaajista arvioi käyttävänsä enemmän mobiilipalveluja kuten internetiä ja sähköpostia. Nettiä ja sähköpostia käyttivät kytkykauppaliittymän hankkimisen jälkeen eniten 15-24-vuotiaat. Teksti- ja multimediaviestien, internetselailun ja sähköpostin käytön lisääntymiseen omassa mediakäytössään uskoi 9-14% vastaajista kun taas mobiili-TV:n katselun, videopuheluiden, navigaattorin käytön ja käytön kannettavan tietokoneen kanssa uskoi lisääntyvän vain noin 4-6% vastaajista (taulukko pdf:n sivulla 56). Viestintävirasto teetti marras-joulukuun vaihteessa Suomen Kyselytutkimus Oy:llä tutkimuksen, jossa selvitettiin kuluttajien ja yritysten lanka- ja matkapuhelinkäyttöä sekä uusien telepalvelujen, kuten internet-puhelujen (VoIP) ja mobiilidatapalvelujen tunnettuutta ja käyttöä. Tutkimukseen haastateltiin 1500 15-79-vuotiasta.

Mobiilidatapalvelujen suosion kasvattaminen edellyttää operaattoreilta lähivuosina melkoisia viestintäponnistuksia, etenkin kun vain 4% ilmoitti käyttämättömyyden syyksi ettei tiedä palvelujen olemassaolosta. 15% nimesi kalliit hinnat käytön esteeksi, 12% sanoi etteivät palvelut ole kiinnostavia. Huolestuttavat 21% oli sitä mieltä, ettei osaa käyttää uusia mobiilipalveluita - "Pitäkää tunkkinne!" Tutkimuksen mukaan peräti 76%:lla ei vain ole tarvetta uusille mobiilipalveluille. Mitäpä veikkaatte, miltä suunnalta ja minkä nurkan takaa humahtaa Se Juttu, joka kääntää suomalaisen kuluttajan pään? Tappajasovellusideoita otetaan vastaan tämän blogin kommenttiketjussa tai privaviestillä ja tietenkin täällä VTT:n Idealiike - sivulla, jossa helmikuussa julkaistaan uusi annos mobiili-ideoita, tällä kertaa ikääntyvien palveluiksi.

0 kommenttia

Aalto

  • Ylen Toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto kirjoittaa blogissaan median toimintaympäristöön ja tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Muualla webissä:  Google+, Slideshare, Twitter, Facebook, LinkedIn.

Blogiarkisto

2011

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2007

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2006

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2005

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu