YouTubelta linkittämisen mallia
Mediatalot ovat harjoitelleet internetjulkaisua nyt 10 vuotta. Internetin perustoiminnallisuus, hypertekstuaalisuus, dokumenttien linkittyminen toisiinsa, voisi silti olla paremmallakin tolalla.
Kirjoitin edellä, että valtamedia voisi skarpata linkittämisessään: että journalisti voisi omasta jutustaan linkittää vaikkapa naapurimediumiin, jos se on tehnyt samasta aiheesta juttua. Jos tahtoa olisikin - keinot joskus puuttuvat. Yritäpä linkittää johonkin digilehden juttuun. Yllättävän moni tekstijuttuja tuottava julkaisujärjestelmäkään ei taivu tuottamaan pysyviä linkkejä.
Paljon parjattu videoportaali YouTube näyttää linkittämismyönteisen verkkojulkaisun mallia: jokaisen videon vieressä on suora linkki, jolla pätkän voi lähettää kaverille pikaviestimessä tai sähköpostissa ja html-koodi, jolla videon voi upottaa blogiinsa.
Näin YouTube on valjastanut vertaissuosittelujen voiman, joka sitoo sen tiheällä linkkirihmastolla verkkojulkaisujen pitkään häntään.
Blogit, pikaviestimet ja sähköposti ovat lisänneet kestävien linkkien tarvetta rajusti. Yhä useammin tuotteen tai sisällön suosio perustuu vertaissuositteluun. Rikki menevät linkit eli linkit sivuille, joilla sisältö vaihtuu tai poistetaan julkaisusta, saavat välttämään palveluun viittaamista.