Palaute vs. keskustelu
Olen allerginen sanalle "palaute". Ihan niinkuin viestintä olisi kerrasta poikki. Minä teen jotakin, ja saan siitä palautteen, piste. Eihän se niin mene.
Palautteen sijasta pitäisi mielestäni puhua dialogista. Tekemisen rinnallahan pitäisi voida pitää avointa keskusteluyhteyttä, jolla tekemisestä koko ajan keskusteltaisiin.
Blogi- ja podcastformaatti mahdollistaa tällaisen hienosti. Esimerkiksi tamperelaisen Naurispajan Virban ja Hirppiksen ilmasto- ja ekoaiheisen podcastin rinnalla kulkee blogi, johon yleisöllä on matala kynnys heittää kommentteja joko äänellä tai tekstillä. Tässä blogissa aiemminkin kehumani Hessu Järvinen demonstroi Speakers Corner - podcasteineen, miten Skypen moninpuhelua voi käyttää keskusteluohjelman tekemiseen useilta eri paikkakunnilta.
Itse radiotyötä vuosia tehneenä voin vain ihailla uuden tekniikan mahdollistamaa asynkronisen viestinnän joustavuutta ja nostaa hattua sille, miten sujuvasti ensimmäiset kotimaiset podcast-pioneerit eri välineitään hallitsevat.
Näitä mietin, paitsi työkseni muutenkin, juuri nyt siksi, että Savo-Kainuun journalistiyhdistys pyysi minua puhumaan Itä-Suomen Journalismin päiville lauantaina siitä, miten netin mahdollisuudet ja uhkat vaikuttavat valtamedian tulevaisuuden näkymiin.
Millaisin strategioin perinteinen media selviytyy digimurroksesta yhä kansainvälistyvämmän kilpailun puristuksessa? Paikallisuus, aitous, luottamuksen arvoisuus ovat sanoja, jotka tulevat mieleen, kun pohtii, kuka ja mikä pysyy pinnalla, kun muut uppoavat.
Miten nämä hyveet ilmenevät verkossa? Oma vastaukseni on teknologiariippumaton: keskustelemisena.
4 kommenttia
Su 10.02.2013 @ 10:14
Eikö YLE areenan videoita saa toimimaan iPadissa, kun siinä ei ole Flash Player tukea? Ainakaan sivut ei osaa tarjota muuta vaihtoehtoa ja näillähän niitä videoita juuri katsottaisiin. Saisiko yleverolle vähän vastinetta?
Myöskään palautteen antamiseen en löytänyt YLE:n sivuilta mitään järkevää paikkaa?
Ma 11.03.2013 @ 10:19
Sanoit "Olen allerginen sanalle "palaute". Ihan niinkuin viestintä olisi kerrasta poikki. Minä teen jotakin, ja saan siitä palautteen, piste. Eihän se niin mene."
Eikö?
Vain muutamalla ohjelmalla on täällä yle.fi:ssä sivu, jonne voi jättää kommentteja ohjelmasta. Näille ohjelmakohtaisille sivuille kommentteja voi jättää anonyymisti, jolloin viestit menevät usein asiattomuuksiin tai asian vierestä puhumiseksi. Vain osassa sivuja viestien ja kommenttien tallennusajankohta näkyy. Jos tallennusajankohtaa ei näe, eivät sivujen käyttäjät voi seurata kuinka aktiivisesti esimerkiksi Yleisradion väki viesteihin ja kommentteihin vastaa. Viestintä Yleisradion sivuilla on siis valitettavan yksisuuntaista.
Yleisradiolla on myös keskustelupalsta jossa vaaditaan rekisteröityminen (http://yle.fi/keskustelut), mutta se lienee jäänne ajalta ennen Facebookia, sillä keskustelujen aloitussivulla on esillä vain murto-osa niistä keskusteluaiheista joita etusivun takaa muita linkkejä pitkin seuraamalla löytyy. Keskusteluilla on moderaattorit, mutta vain muutaman keskustelun kohdalla Yleisradion väki keskusteluja seuraa ja niitä kommentoi,
Voin tietysti lähettää palautelomakkeen kautta palautetta. Yleensä palautteeseen vastataan että se on jätetty toimittajien nähtäväksi, ja siihen se sitten jääkin. Poikkeuksena Yleisradion tekniikka, josta saa vastauksen palautteeseen suurin piirtein aina.
On surullista että verovaroin ylläpidetty Yleisradio haluaa _keskustella_ "asiakasomistajiensa" kanssa vain yhdysvaltalaisen pörssiyhtiön kautta.
pekka
Ma 23.09.2013 @ 12:50
Yle Areenan videot on viimein saatu toimimaan iPadissa, Areena-sovelluksen kautta. Nyt pitäisi asian toivottavasti olla kunnossa, mutta harmillisen kauan siinä kesti, mitä pahoittelen.
Palautteen antamiseen Yle Areenalla on nämä keinot: http://yle.fi/yleisradio/areena-ohjeet .
Ma 23.09.2013 @ 12:59
Pekka, kiitos että laitoit sähköpostia jolla osoitit keskusteluyhteyden katkenneen tässäkin blogissa. Suutarin lapsella ei tällä kertaa ollut kenkiä, hyvä jos sukkia.
Kun alunperin täysin yksisuuntaiseen viestintään suunniteltujen työkalujen (kuten toimitusten käyttämät sisällönjulkaisujärjestelmät perinteisesti) päälle on lisätty keskustelumahdollisuus, ei alkuperäisen viestin kirjoittajalle yleensä lähde mitään ilmoitusta kommentista. Tämän blogin pohjalla olevassa palvelussa yhteys julkaisijatietoon on katkennut jossain vaiheessa järjestelmän versiopäivityksen vuoksi (tämän blogin julkaisijatietona näkyy "admin" eikä Tuija_Yle).
Myös keskustelijalle - niin toimittajille kuin asiantuntijoille - on harmillista ja turhauttavaa, jos viestit ei kulje. Suosituimmissa sosiaalisen median työkaluissa on parhaimmillaan erinomainen käyttäjäkokemus - palvelu ilmoittaa, kun olen saanut viestin tai kommentin.