CD:ltä meni maine, muistitikku seuraava kokelas?
Musiikkiteollisuudella menee nyt matalasti taannoisen Sonyn cd-levyissään käyttämän tietoturvariskejä aiheuttaneen rootkit - kopioisuojamenetelmän aiheuttaman kohun vuoksi. Tietokone-lehden toimituspäällikkö Kari Haakana ihmettelee yhtiön 17.11. päivättyä tiedotetta, jossa puhutaan äänilevyjen harmaatuonnista - verkkokauppa on kuitenkin uuteen tekijänoikeuslakiin asti aivan legitiimi tapa hankkia ulkomailta sellaista musiikkia, jota suomessa ei ole kaupoissa saatavana.
EFFin tiivistelmässä lisää linkkejä Sonyn tapauksesta.
CD-levyn menetettyä maineensa lopullisesti etsitään uusia tapoja jaella musiikkia. Jenkkiyhtye Barenaked Ladies kokeilee myydä musiikkia USB-muistitikkuna (via iBlogi & BoingBoing).
Mobiilipuhelinvalmistajat ja operaattorit odottavat kännyköistä 3G-aikana suuria musiikin myyntikapuloita. Wired - lehden jutussa Battle for the Soul of the MP3 Phone ruoditaan, mitkä tekijät jarruttavat edessä olevaa muutosta. Toimittaja Frank Rose näkee DRM:n, Digital Rights Managementin, pulmallisena tässä valossa: "Apple won the loyalty of music fans through elegant design and brilliant marketing. Using DRM as a digital tether will do nothing to hold them. Last January, an irate iTunes user put Apple in the same camp as Verizon by filing a class-action lawsuit over the limits FairPlay puts on music bought online. Consider it an omen: The quest for control - by carriers, by music labels, or by Apple itself - is a hopeless affair that can end only in disappointment for all concerned."
Juttuun haastateltu Nokian Anssi Vanjoki jyrähtää, että kehitystä ei voi pysäyttää hätäjarrua vetämällä ja kertoo, että on vain ajan kysymys, koska vertaisverkkoteknologiat ovat käytössä myös kännyköissä. Viesti kuuluu: jos musiikkiyhtiöt eivät halua ottaa osaa musiikin uudenlaisiin jakelutapoihin, ne saattavat jäädä nuolemaan näppejään: "Vanjoki -- doesn't say so outright, the implication of Symella is clear: Music fans will get what they want, whether the labels choose to be reasonable or not. What's bad for the music companies, however, could be great for the carriers."