Sosiaalinen media vaatii opettelua journalistiltakin
YLEn sosiaalisen median strategian mukaan työntekijämme näkyvät netissä tulevina vuosina yhä enemmän. Netin sosiaalisiin ympäristöihin jalkautuminen tulee joillekin yleläisille olemaan ihan jokapäiväistä työtä, jolle asetetaan tavoitteita - joko määrällisiä tai laadullisia, mikä mihinkin asiaan parhaiten sopi. Useammalle yleisösuhteen tiivistäminen verkossa tulee olemaan osa muuta journalistista työtä.
Juuri nyt on ilmassa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Miten Facebook, Twitter ja YouTube taipuvat journalistin työvälineeksi? Mitä toimittaja voi tehdä verkossa? Miten saada yleisöt - lukijat, kuuntelijat ja katsojat - osallistumaan journalistiseen prosessiin? Millaisia työvälineitä, ympäristöjä ja yhteisöjä on? Miten tehdään verkostohaastattelu? Ovatko tilapäivitykset journalismia? Mitä on vaikuttava verkkoläsnäolo ja miten sitä mitataan?
Olemme käynnistämässä yhdessä Metropolian kanssa pilottikurssia, jossa koottaisiin parikymmentä kokenutta journalistia - puolet YLEstä ja puolet ulkoa - etsimään yhdessä vastauksia - ja keksimään lisää hyviä kysymyksiä.
Kouluttajiksi on kaavailtu Metropoliasta lehtori Juhana Kokkosta ja projektisuunnittelija Jussi Linkolaa ja YLEstä meikäläistä, strategista suunnittelijaa Pirkka Aunolaa ja tuottaja Arttu Silvastia. Koulutus suunnitellaan jo netissä jonkin verran liikkuneille toimittajille eli ihan alkeista ei aloiteta. Tarkoitus on, että SOMA-koulutuksen käynyt voi toimia omassa työyhteisössään sosiaalisen median työkäytön oppaana.
Metropolian kanssa toteutettava SOMA -pilotti on osa laajempaa YLEssä käynnistynyttä sosiaalisen median koulutusohjelmaa.